بازار، تشنه خودرو/رکود در بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟

مرحله دوم طرح یکپارچه خودرو هفته گذشته در حالی آغاز شده که فقط چهار شرکت در آن اقدام به عرضه خودرو می‌کنند و ایران خودرو به عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات پرتقاضا در لحظه آخر از عرضه خودرو در این دوره انصراف داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جام جم افزایش انتقادها به نحوه عرضه خودرو با قرعه‌کشی باعث شد خودروسازان الگوی جدیدی را برای عرضه تعریف کنند، مطابق این روش خودروسازان موظف خواهند بود به تمام ثبت‌نام کنندگان، خودرو عرضه کنند اما زمان واگذاری خودرو با توجه به نوع آن، متفاوت خواهد بود.

ثبت‌نام‌ در این دوره سه مرحله دارد: اولی پیش‌ثبت‌نام متقاضیان برای فهرست نوبت‌دهی از ۲۰تا ۲۹اردیبهشت. دومی نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی به ازای هر محصول مشخص براساس برنامه تولید خواهد بود که در بازه ۲۹ اردیبهشت تا ۱۰تیرماه انجام می‌شود.
مرحله سوم هم به قطعی‌کردن ثبت‌نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز اختصاص دارد که در نیمه تیرماه اتفاق خواهد افتاد. تکمیل ثبت‌نام متقاضیان طبق این فرآیند حداقل ۵۶ روز زمان می‌برد. بنا به اعلام خودروسازان تحویل خودرو به متقاضیان دور دوم طرح یکپارچه، از شهریور ۱۴۰۲ آغاز می‌شود اما ممکن است زمان تحویل خودروهای پرطرفدار به سال ۱۴۰۳ نیز برسد.

بلوکه کردن ۱۰۰میلیون تومان
مطابق دور گذشته، ثبت‌نام طرح یکپارچه فروش خودرو روی سایت اینترنتی esalecar.ir انجام می‌شود اما قبل از ثبت‌نام، متقاضیان باید نسبت به افتتاح حساب و اعلام حساب وکالتی اقدام کنند و پیش‌شرط ثبت‌نام، بلوکه کردن ۱۰۰میلیون تومان است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که متقاضیان ثبت‌نام دور دوم باید حساب وکالتی را به نام سازمان حمایت تعریف کنند. در این وضعیت پول ثبت‌نام متقاضیان تا پایان مراحل فروش خودرو در حساب خودشان می‌ماند اما سازمان حمایت وکالت دارد در صورت تایید فروش، مبلغ را به فروشنده منتقل کند. افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در طرح یکپارچه فروش خودرو و ورود به سایت در شعب بانک‌تجارت، ملت، سپه، صادرات، اقتصاد نوین، رفاه، قرض‌الحسنه مهر ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، کشاورزی و صنعت و معدن به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است. البته برخی از بانک‌ها بیشتر امکان وکالتی کردن حساب را روی سایت اینترنتی و نرم‌افزار بانکی خود فراهم کرده‌اند. فهرست افراد مجاز برای پیش‌ثبت‌نام در سامانه طرح فروش یکپارچه خودرو برمبنای اطلاعات ارسال شده از بانک‌ها تهیه‌می‌شود و وجه موجود در حساب وکالتی مشتریان، از زمان ثبت‌نام اولیه تا اعلام اولویت نهایی، مسدودمی‌شود و قابل برداشت نیست. برداشت وجه از حساب وکالتی طی این مدت به‌منزله انصراف از حضور در طرح فروش یکپارچه فروش خودرو و حذف متقاضی به‌حساب می‌آید.

شرط ثبت‌نام برای دریافت خودرو
برای ثبت‌نام و دریافت خودرو پیش‌شرط‌هایی نیز اعلام شده که مطابق آن حداقل سن مجاز متقاضیان شرکت در طرح یکپارچه فروش خودرو ۱۸سال است. داشتن گواهینامه رانندگی معتبر با تاریخ انقضای معتبر برای متقاضیان خرید خودرو الزامی خواهد بود. متقاضیانی که ظرف ۴۸ ماه گذشته در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و طی ۲۴ماه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی ثبت‌نام کرده‌اند و کارشان به مرحله صدور فاکتور رسیده، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را ندارند.

فهرست خودروهای عرضه شده
به‌رغم اعلام آمادگی ایران خودرو در مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو در نهایت این خودروساز اعلام کرد در این دوره از طرح فروش خودرو شرکت نخواهد کرد، البته گمانه‌زنی‌هایی برای فروش هایما وجود دارد که باید منتظر اعلام ایران خودرو بود. در این دوره از فروش کوییک اتوماتیک، ساینا S، سایناS اتوماتیک و شاهین از گروه صنعتی سایپا بالاترین شانس تحویل سریع را خواهند داشت.
کوییک GX، کوییک GX مدل R، ساینا GX، ساینا GX اتوماتیک، ساینا GX دوگانه‌سوز، شاهین اتوماتیک و خودروی جدید اطلس، هفت خودرویی هستند که تحویل آنها به متقاضیان طرح یکپارچه برای بازه شهریور۱۴۰۲ به بعد برنامه‌ریزی شده است.
مدیران خودرو در طرح یکپارچه فروش خودرو، شش‌محصول عرضه خواهد کرد و متقاضیان می‌توانند بین آریزو ۶ پرو اکسلنت، تیگو هشت پرو پرمیوم، ایکس ۵۵ پرو، ایکس ۲۲ پرو توربو و آریزو ۵ توربو یکی را انتخاب کنند.
کرمان خودرو جک S۳، جک J۴ و جک J۷ را در طرح یکپارچه اریبهشت۱۴۰۲ به متقاضیان می‌فروشد. محصولات فرداموتور در طرح یکپارچه فروش خودرو FMC-SX۵، FMC-T۵ و SUBA M۴ خواهد بود.

رکود در بازار خودرو
پس از چند هفته از روند صعودی قیمت خودرو، طی روزهای گذشته قیمت خودرو کاهش یافت. به نظر می‌رسد افزایش عرضه خودرو توانسته روند افزایش قیمت خودرو در بازار را متوقف کند.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، قیمت خودرو در بازار بین ۱۰تا۷۰میلیون کاهش یافته است. سعید موتمنی در این خصوص می‌گوید:«اگر می‌خواهند التهاب بازار خودرو فروکش کند، باید اجازه دهند خودروی صفر و نو با تعرفه پایین وارد کشور شود. یک سال است که قرار است اجرایی شود اما این اتفاق نیفتاده است.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با بیان این‌که تا زمانی که خودرو وارد نشود، مشکلات خودرویی حل نخواهد شد، عنوان می‌کند: «اگر چهار سال گذشته را بررسی کنیم که چقدر خودروسازان تولید داشتند، می‌بینیم ۵۰درصد کمتر از نیاز بازار ،خودرو تولید و روانه بازار شده است. الان بازار، تشنه خودرو است و زمانی مشکل بازار خودرو حل می‌شود که اجازه دهند خودروی نو و کارکرده وارد بازار شود».
افزایش عرضه خودرو در بازار می‌تواند با اشباع بازار منجر به واقعی سازی قیمت شود، البته علاوه بر تولید خودرو نیاز است درخصوص واردات آن نیز اقدامات سریع‌تری صورت گیرد.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 42489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر بهادر IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      خدا لعنتتان کند سود پول های بلوکه شده مردم دقیقا تو جیب چه کسی میرود.. آشغال های دزد،انشالله همه خودرو سازان داخلی برشکسته بشن دل مردم ایران خنک بشه