فروش ۲۱ میلیاردی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب

نشست خبری دومین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب در این نشست خبری گفت: از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۱۳ امروز در بخش مجازی در مجموع ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون به فروش رسیده است.

رمضانی گفت: از میان این آمار، ۱۵ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سهم کتابفروشان بوده است که طبق آمار، ۱۷۸‌هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رفته و همچنین افزایش فقط در رقم فروش نیست؛ براساس آمار، این افزایش در تعداد نسخه هم مشهود است.

وی افزود: مجددا اعلام می‌کنم ساعت آغاز به کار نمایشگاه ساعت ۱۰ صبح است و امروز هم همانند روز گذشته یک ساعت زمان نمایشگاه را افزایش داده ایم تا مردم عزیزمان بتوانند از فرصت تعطیلی استفاده بیشتری کنند. پنجشنبه و جمعه هفته آینده هم به همین شکل خواهد بود و نمایشگاه کتاب در ساعت ۲۱ به پایان می‌رسد. در خصوص تعطیلی روز سه شنبه تصمیم گیری خواهد شد که متعاقبا بعد از تصمیم نتیجه اعلام خواهد شد.

فروش ۲۱ میلیاردی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب

رمضانی گفت: هدف جنبی ما رساندن کتاب به دست مردم است، از امروز رسیدن بسته‌های خریداری شده از بخش مجازی نمایشگاه به دست مردم آغاز شده و از عزیزان در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران؛ پست چی‌های عزیزی که این روزها در کنار این یار مهربان هستند بسیار سپاسگذاری می‌کنم.

به گفته رمضانی رساندن بسته‌ها به موقع و به سلامت به دست چشم انتظاران یارمهربان کاری است که این عزیزان برای بالا بردن سطح کیفیت بخش مجازی نمایشگاه برای آن تلاش می‌کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در گروه‌های مجازی که ناشران و کتاب‌فروشان حضور دارند، گفتگو درباره بخش مجازی و فیزیکی میان اعضا انجام می‌شود و شاهد هستیم که کتاب‌فروشان که نخستین بار در نمایشگاه حضور دارند و بیان می‌کنند که به دنبال سیل استقبال مردم، در کتاب‌فروشی‌های خود را نیمه بسته نگه می‌دارند تا به تقاضای مردم در سراسر کشور پاسخ دهند.

رمضانی گفت: خوشحالیم که اگر افزایشی در رقم فروش اتفاق افتاده است این افزایش در تعداد نسخه هم مشهود است، روز گذشته اعلام شد که اگر افزایش قابل توجه‌ای در حوزه ریالی داشته ایم افزایش قریب ۵۰ درصدی هم در حوزه تعدادی نسبت به کتاب‌های فروخته شده داشته ایم.

او می‌گوید: رویداد ایده پردازی نمایشگاه دوست داشتنی من به ساخت نمایشگاه در سال آینده کمک می‌کند و تا ۱۵ خرداد ماه نیز مجموعه‌ی رویداد ایده پردازی نمایشگاه دوست داشتنی من دریافت کننده این ایده‌ها خواهد بود.

رمضانی گفت: بخشی با عنوان کلینیک نشر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برپا و فعال است که برای کمک رشد و توانمند سازی و توسعه فعالیت‌های ناشران پیش بینی شده که ناشران حاضر در نمایشگاه می‌توانند در دو سطح راه اندازی یا توسعه به این کلینیک مراجعه و سئوال‌های خود را مطرح کنند و گفتگوهای تخصصی در این حوزه با کارشناسان صورت بگیرد.

رمضانی گفت: تعداد کتابفروشان غیرتهرانی حاضر در نمایشگاه بیشتر از تهرانی‌ها است و البته حضور آن‌ها خللی هم به فروش ناشران وارد نکرده است و فروش ناشران نسبت به سال قبل هم رشد داشته است البته این عزیزان باید بدانند که آیین‌نامه نمایشگاه به نفع خریداران کتاب است و اگر فروشندگان تعللی در ارسال کتاب‌ها داشته باشند، طبق آیین‌نامه انضباطی درخصوص آنان عمل خواهد شد. ما موظف هستیم ذائقه کتاب‌دوستان را شیرین نگاه داریم.

رمضانی درباره آمار بازدید از نمایشگاه نیز گفت: نمی‌توان ارزیابی دقیقی در این زمینه داشت، مترو روز گذشته اعلام کرد، ۱۷۸ هزار نفر از ایستگاه شهید بهشتی و مصلی وارد نمایشگاه شده‌اند. اما مبادی دیگری هم هست و به روش‌های دیگر از درهای مصلی وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: مرکز پاسخگویی نمایشگاه با شماره ٩١٠٠٩٨٩٨ در مدت برگزاری تلاش کرده است تا مشکلات ناشران و خریداران را پاسخگویی و مرتفع کند. در روز پنجشنبه ٢١ اردیبهشت‌ماه، این مرکز مجموعاً به ۶٩۵٩ هزار تماس ورودی و ۵٢۶ تماس خروجی پاسخ داد.

رمضانی گفت: عرضه اسباب‌بازی به صورت مجزا در نمایشگاه کتاب، طبق آیین‌نامه تخلف است، اما اگر کتاب منتشر شده باشد و اسباب‌بازی ملحق به آن باشد، مجاز است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره مشکل تهویه مصلی گفت: روز گذشته یکی از دستگاه‌های تهویه مصلی از کار افتاد که بلافاصله نسبت تعمیر آن اقدام کردیم و ساعت ۳ بامداد امروز تست اولیه شد و از ۸ صبح فعال است، اما همچنان دستگاه‌های تهویه موجود پاسخگوی جمعیت حاضر در مصلی خصوصاً در برخی بخش‌ها نیست. ما مطالبه کردیم که این ظرفیت افزایش یابد. اعتراض مردم در این خصوص به حق است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست درباره زمان ارسال بسته‌های پستی گفت: بنا شده تا شرکت ملی پست طبق توافق ظرف مدت ٧٢ ساعت کتاب خریداری شده را به دست خریداران برساند.

رمضانی در خصوص اینکه ارز مبادله‌ای پس از نمایشگاه کتاب هم به ناشران خارجی تخصیص می‌یابد یا خیر گفت: این مسئله تنها منوط به ایام برگزاری نمایشگاه است.

قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: همکاران ما در بخش ستاد خبری نمایشگاه تا کنون حدود ۲۴۵ محتوا شامل خبر، گزارش، گفتگو، گزارش تصویری و... در سایت نمایشگاه و سایت خانه کتاب و ادبیات ایران و سایر شبکه‌های اجتماعی و خروجی‌های خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر کرده اند که از آن‌ها تشکر ویژه دارم.

رمضانی گفت: ۱۷۸ هزار نسخه کتاب تاکنون در نمایشگاه به فروش رسیده است، امسال تلاش می‌کنیم نمایشگاه کتاب به غیر ایرانیان بیشتر معرفی شود، مصاحبه‌های شخصیت‌های غیر ایرانی در مورد نمایشگاه کتاب تهران قابل مشاهده است و همچنان هم شاهد آن هستیم.

وی افزود: بخش عربی و انگلیسی سایت نمایشگاه نیز برپاست و در حال فعالیت و انتشار اخبار است، بخشی از محتواهای فارسی هم ترجمه میشود و غیر از آن تولید محتوای اختصاصی هم در بخش زبان‌های خارجی وجود دارد.

رمضانی گفت: در کوشک کتاب روز گذشته شاهد برگزاری طنز ایستاده معادل فارسی استندآپ کمدی توسط آقای درویشیان پور بوده ایم، امروز هم یکی دیگر از هنرمندان اجرا خواهد داشت، خود این موضوع به تلطیف فضای عمومی نمایشگاه که اختصاصا مربوط به حوزه کتاب است کمک خواهد کرد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: در سرای کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های مختلفی در حال برگزاری است، این کارگاه‌ها نیز قابل بازدید هستند، امروز آقای نیما نافع استندآپ کمدی کتاب خواهند داشت، همین طور در ساعت ۱۶ در محل کوشک کتاب آقای کاکاوند متن خوانی داشته است.

رمضانی گفت: تا سومین روز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۵۰۰ هزار نقشه بین مردم توزیع و همچنین بیش از ۱۰ هزار مترمربع بنر تبلیغاتی نمایشگاه در سطح شهر نصب شده است.

رمضانی با اشاره به تعطیل شدن غرفه یک ناشر در بخش عمومی فروش کتاب گفت: مشاهده تخلف ابتدا موجب تعطیلی چند ساعته این غرفه شد و بعد غرفه تعطیل شد، مسائل دیگری مطرح است که بعد از قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهدشد.

به گفته رمضانی، غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب در کنار پایتخت کتاب هم در نزدیکی سالن کودک و نوجوان مستقر هستند

وی افزود: باید توجه داشت مصلای امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه طراحی نشده است. ماشین‌های مخصوص معلولان و جانبازان با هماهنگی قبلی استفاده برای این گروه‌ها هستند.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر اینکه بازدیدکنندگان بخش آموزشی نمایشگاه باید از مترو مصلی به نمایشگاه کتاب بیایند، گفت: برای اینکه مسافران پس از پیاده شدن از ایستگاه مصلی امکان ورود به نمایشگاه از طرف سقف را دارند می‌توانند به بخش آموزشی دسترسی داشته باشند و بعد از پله‌های این بخش پایین بیایند و از شبستان و سایر سالن‌ها دیدن کنند.

رمضانی درباره بن‌هایی که به معلم‌ها و کارگران وعده داه شده بود، گفت: بانک ملی و وزارتخانه‌های مرتبط پیشنهاد ارائه این بن‌ها را داده بودند و باید از طریق آن‌ها پیگیری شود.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 42479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha