آیا وارن بافت سیگنال ریزش رمزارزها را می‌دهد؟

وارن بافت در حدود ۱۳.۳ میلیارد از دارایی سهام خود را نقد کرده است. به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذار پرآوزه نسبت به دارایی‌های پر ریسک محتاط شده است. آیا این علامت هشداری برای بازاری چون کریپتوکارنسی نیز خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وارن بافت در حدود ۱۳.۳ میلیارد از دارایی سهام خود را نقد کرده و به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذار پرآوازه نسبت به دارایی‌های پر ریسک محتاط شده است. آیا این علامت هشداری برای بازاری چون کریپتوکارنسی نیز خواهد بود؟

دارایی‌های نقدی شرکت برکشایر هاتاوی در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان دهنده کاهش اعتماد به دارایی‌های پر ریسک است.

تمایل وارن بافت به افزایش نقدینگی، نشان می‌دهد که در حال آماده شدن برای سقوط احتمالی قیمت دارایی‌های ریسک پذیر است. با توجه به رشد ۷۰ درصدی بیت کوین از ابتدای سال تا به امروز و همبستگی آن با سهام، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سرمایه‌گذاران بیت کوین نیز باید برای سقوط احتمالی آماده شوند؟

دوره باورنکردنی، به پایان رسیده است

آخرین گزارش سود سه ماهه شرکت بافت،برکشایر هاتاوی، نشان می‌دهد که۱۳.۳۰ میلیارد دلار از سهام آن تبدیل به پول نقد و اوراق قرضه ایالات متحده شده است. در همین حال، ۴.۴ میلیارد دلار به سمت خرید سهام برکشایر و ۲.۹ میلیارد دلار برای سهام سایر شرکت‌های سهامی عام اختصاص پیدا کرده است.

بازار عملکرد برکشایر هاتاوی را به عنوان یک شاخص کلیدی برای سنجش سلامت اقتصاد ایالات متحده در نظر می‌گیرد، چرا که دارایی‌های این شرکت از راه آهن آمریکا تا تاسیسات برقی و کسب و کارهای خرده فروشی را در بر می‌گیرد. اما این سرمایه‌گذار ۹۲ ساله که رشد اقتصاد ایالات متحده را در گذشته مدیون موفقیت برکشایر هاتاوی می‌داند، دیگر خوشبین نیست.

بافت آخر هفته گذشته در یک رویداد گفت: «اکثر مشاغل ما امسال درآمد کمتری نسبت به سال گذشته گزارش خواهند کرد. او افزود که "دوره باورنکردنی" برای اقتصاد ایالات متحده در شش ماه گذشته به پایان رسیده است.

برکشایر ذخایر نقدی خود را ۲ میلیارد دلار افزایش داد و در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۱۳۰.۶۰ میلیارد دلار رساند که بالاترین سطح از پایان سال ۲۰۲۱ است. در آن دوران ارزش سهام وارد چرخه نزولی شد. علاوه بر این، این شرکت مقدار زیادی از وجه نقد خود را در اسناد خزانه کوتاه مدت و سپرده‌های بانکی نگهداری می‌کند که این امر به دلیل نرخ بهره بالاتر نزدیک به ۵ درصد است.

به عبارت دیگر، بافت خود را برای سقوط احتمالی بازار سهام آماده می‌کند، به ویژه با آشکار شدن بحران بانکی ایالات متحده، و سهام بسیاری از بانک‌ها مانند پسفیک وسترن و وسترن آلیانس که در حال سقوط هستند.

قیمت بیت کوین با نزدک در ارتباط است

افزایش احتمال رکود جهانی، خطر فشار نزولی بر بیت کوین را به همراه دارد و همبستگی ۱۰۰ هفته‌ای آن با نزدک به بالاترین سطح خود یعنی حدود ۰.۴۲ درصد رسیده است.علاوه بر این، مایک مک گلون، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، انتظار دارد که قیمت بیت کوین احتمالاً شاخص اصلی سقوط سهام باشد. مک گلون می‌گوید، اگر شرایط نامساعد برای دارایی‌های پرریسک ادامه یابد، بیت‌کوین ممکن است قیمت پایین‌تری را ببیند.

بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ۲ می حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است اما در مقابل شاخص سهام تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است. فدرال رزرو در ماه می همچنان به سیاست‌های انقباضی خود ادامه داد و در حال حاضر نیز تمایل بیشتری به ادامه مسیر دارد. به نظر می‌رسد روند سیاست‌های انقباضی با سقوط دارایی‌های پرریسک و کاهش تورم ادامه دار باشد و این موضوع می‌تواند ضرر و زیان‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

انتظارات در مورد کاهش تورم در ماه میلادی جاری چندان امیدوار کننده نیست. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، اقتصاددانان انتظار دارند CPI اصلی بدون تغییر در حدود ۵ درصد باقی بماند. این موضوع می‌تواند افزایش نرخ‌ بهره بیشتری را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، کاهش قابل توجه تورم، احتمالاً فدرال رزرو را بر آن خواهد داشت تا در یک سناریوی شدید، نرخ بهره را متوقف یا حتی کاهش دهد.

درحال‌حاضر، داده‌های معاملات آتی صندوق‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که احتمال دارد حداقل پنج مرحله کاهش نرخ بهره بین ماه می‌۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ رخ دهد، که ممکن است آب سردی بر استراتژی کاهش ریسک بافت وارد کند.

آیا ممکن است قیمت بیت کوین دوباره به زیر ۲۵ هزار دلار سقوط کند؟

قیمت بیت کوین در هفته گذشته تقریباً ۶ درصد کاهش یافته است و در ۹ می در سطح ۲۷۳۵۰ دلار معامله شد. قابل ذکر است که این امر قیمت بیت کوین را به پایین تر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه که در۲۷۹۵۰ دلار قرار دارد رسانده است.

خرس‌های بیت کوین اکنون بر اساس تاریخچه اخیر این سطح، به ۲۷ هزار دلار به عنوان هدف نزولی بعدی چشم دوخته‌اند. شکست قاطع به زیر سطح حمایت ۲۷ هزار دلاری، همراه با افزایش احتمالی نرخ تورم، می‌تواند قیمت بیت کوین را تا حوالی ۲۴۶۰۰ دلار کاهش دهد.

در مقابل، بازگشت مجدد از ۲۷ هزار دلار احتمال تست مجدد ۳۰ هزار دلاری قیمت بیت کوین را به عنوان مقاومت و از سرگیری روند صعودی چند ماه گذشته افزایش می‌دهد.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 42441
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha