گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران وجاهت حقوقی ندارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران براساس رویکردهای سیاسی طراحی شده و وجاهت حقوقی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین‌الملل قوه قضائیه با حضور در بخش خبری شبکه یک سیما با اشاره به گزارش تهیه شده از سوی گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: این گزارش در یک عرصه‌ای ارائه شده که یک عرصه سیاسی جهانی است؛ مجمع عمومی یک جایگاه سیاسی است و گزارشگر ویژه هم منتخب نمایندگان کشورهای است که این هم یک جایگاه سیاسی می‌باشد و براین اساس هم سیاست زدگی بر این گزارش مستولی بوده و چارچوب‌های این گزارش براساس رویکردهای سیاسی طراحی شده و ما به ازای حقوقی ندارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بهتر متوجه شویم فاصله این گزارش با مبانی حقوقی چقدر زیاد است، می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که در جای جای این گزارش نگاه‌های مبتنی دیدگاه‌های کشور و قدرت‌های غربی که با سیاست‌ها و رویکردهای جامعه ایران تعارض و مقابله دارند بسیار بارز و مشهود است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: نکته مهمتر اینکه این گزارش عمدتا مبتنی بر ادعاها، اتهامات و اطلاعاتی است که گروه‌های وابسته به دولت‌های معاند جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی عرضه کرده اند و بدین جهت این گزارش هیچ وجاهت حقوقی ندارد.

معاون بین الملل قوه قضائیه در تشریح پاسخ ایران به این گزارش، گفت: پیش نویس این گزارش چندی قبل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در همان مقطع هم ما یک پاسخ مفصلی به این گزارش دادیم.

باقری افزود: بند بند محتوای گزارش مورد ارزیابی قرار گرفت و اشکالات، نقایص، تناقضات و کاستی هایش تبیین شد، ولی نکته مهم این است که به خاطر همان رویکرد سیاسی اولا در بسیاری از موارد پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار نگرفت و جاهایی هم که ذکر شده بدین صورت آمده که، ادعا و اتهامات گروه‌های سیاسی را گزارشگر ویژه در یک بند آورده و در انتهای آن بند هم نظر دولت جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است؛ بنابراین مبنای گزارش ادعاها و اتهامات آن‌ها است و نگاه کارشناسی نسبت به موضوع حقوق بشر به هیچ عنوان در این گزارش وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین‌الملل قوه قضاییه، در تبیین اقدامات بشر دوستانه قوه قضائیه در دوران تحولش گفت: یکی از رویکردهای قوه قضائیه در دوره جدید صیانت از کرامت انسانی و استیفای حقوق مردم در عرصه‌های مختلف است، به طور مثال بنده دو روز پیش در بازدیدی که از زندان زنان داشتم خیلی از مسائل مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و شاید بنده به طور مشخص با بیش از پنجاه نفر از خانم‌های زندانی صحبت کردم و مسائل و مشکلات آن‌ها را شنیدم.

نگاه ویژه قوه قضاییه به صیانت از مرزهای کرامت انسانی

معاون بین الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه در این دوره جدید نگاه ویژه‌ای به صیانت از مرزهای کرامت انسانی دارد، اظهار داشت: براین اساس در سال گذشته آیت الله رئیسی بیش از شصت بخشنامه دستورالعمل و آئین نامه صادر فرمودند که بیش از بیست عدد از این دستورالعمل‌ها متوجه و متمرکز بر بحث‌های مربوط به صیانت از حقوق بشر و مردم در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های مختلف قوه قضائیه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: صیانت از حقوق مردم یکی از رویکردهای جدی قوه قضائیه است و برای همین هم ریاست قوه قضائیه و هم دیگر ارکان قوه تاکید جدی بر روی صیانت از این حقوق در داخل قوه قضائیه دارند.

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 4237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha