مرکز آمار بالاخره منتشر کرد؛تورم فروردین ماه ۶۰ درصد! + نمودار

مرکز آمار ایران بالأخره آمارهای تورم اسفند و فروردین را منتشر کرد، هر چند گزارش این نهاد ناقص‌تر از همیشه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آمارهای جدید تورم، این بار با معیار محاسباتی جدید، یعنی سال پایه ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار منتشر شد. با این حال، گزارش‌های منتشرشده صرفاً تورم ماهانه اقلام گوناگون را برای دو ماه گذشته اعلام کرده‌اند. نهایتاً تورم سالانه که به تعبیر مرکز آمار، رشد قیمت دوازده ماه گذشته نسبت به دوازده ماه قبلی است، برای اسفند منتشر شده است. داده‌های منتشرشده امکانی برای محاسبه تورم نقطه‌ای که تعریف منطقی‌تری از تورم سالانه است، باقی نمی‌گذارد. چرا که شاخص قیمت مصرف‌کننده بر خلاف گذشته منتشر نشده است. تورم نقطه‌ای یعنی رشد سطح قیمت‌های یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل. ما برای تخمین این متغیر که مسیر کلی تورم سالانه را نشان می‌دهد، از شاخص‌های قبلی و تورم ماهانه اعلامی استفاده کرده‌ایم. اما برای محاسبه دقیق‌تر نیازمند انتشار داده‌های کامل‌تر از سوی مرکز آمار ایران هستیم.

تورم شصت درصدی فروردین + نمودار

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، برآورد تورم اسفندماه، ۵۸.۵ درصد است. یعنی در سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها ۵۸.۵ درصد افزایش داشته‌اند. هر چند که تخمین بانک مرکزی از این نرخ، حدود ۶۴ درصد بود. تورم تخمینی فروردین هم ۵۹.۱ درصد است که در تورم‌های ده سال گذشته مرکز آمار بی‌سابقه است.

رشد قیمت‌ها در یک ماه گذشته چقدر بوده است؟

نمودار زیر تورم ماهانه را برای دو ماه گذشته نشان می‌دهد. از ابتدای زمستان گذشته تا ماه اول سال جاری، تورم ماهانه حول ۴ درصد نوسان کرده است که نرخ رشد بالایی برای یک ماه است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، یک سبد مصرفی ثابت طی ماه فروردین ۳.۷ درصد رشد قیمت داشته است. این رشد برای اسفند، ۴.۷ درصد بوده است.

تورم شصت درصدی فروردین + نمودار

کلیاتی از تورم ماهانه اقلام سبد مصرفی هم منتشر شده است. در بخش‌های اصلی، در ماه گذشته بیشترین تورم ماهانه مربوط به بخش حمل‌ونقل بوده که نرخ تورم ماهانه‌اش به ۸.۶ درصد رسیده است. اما ذیل گروه خوراکی‌ها، میوه و خشکبار با تورم ماهانه ۱۵.۳ درصدی رکورددار است. در فروردین‌ماه، تورم شیر، پنیر و تخم مرغ در حد ۰.۳ درصد بوده که بعد از سبزیجات (۰.۲ درصد) کمترین است.

در ماه پایانی سال ۱۴۰۱، گوشت قرمز و ماکیان ۱۹.۳ درصد رشد قیمت را فقط در یک ماه تجربه کرده است. پوشاک و کفش هم تورم ماهیانه ۷.۵ درصدی داشته و جزء پرتورم‌ترین کالاهای پایان سال بوده است. در سمت دیگر، بخش آموزش که رشد قیمت آن معمولاً در مقاطع خاصی رخ می‌دهد، در دو ماه گذشته تورم ماهیانه ۰.۲ تا ۰.۳ درصد داشته است.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 42322
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha