پای شورای سران قوا هم به واردات خودرو باز شد + جزئیات

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه در گذشته در ثبت سفارش‌ها بسیاری از اطلاعات ارائه نمی‌شد، گفت: در فرآیند ثبت سفارش جدید در حال اصلاح این موارد هستیم و این اصلاحات بزودی به تصویب شورای هماهنگی سران سه قوه خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سردار محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های در دستورکار ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی برای سال ۱۴۰۲ و بحثی که در خصوص تمرکز بر حوزه تجارت و کم اظهاری/بیش اظهاری‌ها مطرح شده است، گفت: مسئله کم اظهاری و بیش اظهاری سه محور دارد. یک محور گمرک، یک محور تاجر و بازرگان و محور دیگر کشور مبدا و تولیدکننده کالای وارداتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم این سه محور را به یکدیگر متصل کنیم چرا که کشورهای مبدا گاها به دلیل تحریم‌ها از دادن اطلاعات خودداری می‌کنند. در غیر این صورت باید بدانیم که چه کالایی، با چه وزنی، با چه قیمتی، با چه کیفیتی، با چه کارکردی و در طول چه زمانی به کشور ما خواهد رسید.

سردار یزدی با بیان اینکه در حال تلاش هستیم تا علاوه براینکه بتوانیم خودمان از راهکارهایی که برای دور زدن تحریم‌ها داریم، استفاده می‌کنیم، گفت: ان‌شاء‌الله با حل مشکلات با برخی از کشورها که ارتباط مستقیم با آنها گرفتیم، مانند کشورهای دوست و کشورهایی که پذیرفتند دیگر با دلار با آنها معامله نکنیم، بتوانیم ابتدا ورود و صادرات کالا از این کشورها را رصد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کشورهای امارات و چین به عنوان دو مبدا اصلی واردات کالا به کشور شناخته می‌شوند و آیا مذاکراتی با آنها در این زمینه در حال انجام است، گفت: با توجه به اتفاقات اخیر و بحث‌های سیاسی که مطرح شده است، امیدوار هستیم بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد حل شود.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، یک تاجر دیگر نمی‌تواند بیش اظهاری کند. باید بتوانیم آنچه در حال صادرات هستیم را نیز از مبدا و محل تولید رصد کنیم تا کم اظهاری نیز صورت نگیرد.

ارائه پیشنهاد ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی برای اصلاح روند ثبت سفارش واردات

وی در مورد تغییرات پیشنهادی در حوزه گمرک ایران به عنوان یکی از سه محوری که حوزه تجارت خارجی مورد اشاره قرار گرفت، گفت: با توجه به استقرار سامانه‌ها و ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر زمینه خوبی فراهم شده است.

یزدی با اشاره به اینکه بحث ثبت سفارش‌ها در گذشته بسیار ضعیف بوده است، گفت: ثبت سفارش‌ها ناهماهنگ صورت می‌گرفت و در ثبت سفارش‌ها بسیاری از اطلاعات ارائه نمی‌شد. در فرآیند ثبت سفارش جدید در حال اصلاح این موارد هستیم و این اصلاحات بزودی به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در صورتی که این پیشنهاد به تصویب سران سه قوه برسد از این مشکل عبور خواهیم کرد، گفت: این مسئله پیشنهاد ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده است.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 42074
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha