چه سهام‌هایی بازارگردان دارند؟

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برخی از نمادها دارای بازارگردان است. کار آنها روان کردن معاملات بوده و معمولا صندوق‌ یا شخص حقوقی که نقدینگی فراوانی دارد، به این امر می‌پردازد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بازارگردانی (Market Making) و لزوم تخصیص بازارگردان (Market Maker) به شرکت‌های حاضر در بورس یکی از خبرهای خوبی است که در چند هفته اخیر، فعالان بازار سرمایه را دلگرم کرده است.

بازارگردان و بازارگردانی سهم‌های بورسی می‌تواند تاثیرات مثبتی زیادی بر بازار بورس بگذارد و در نهایت کارایی و نقدشوندگی بازار را افزایش دهد. در ماه‌های گذشته با قفل شدن معاملات و ایجاد صف‌های سنگین خرید و یا فروش مواجه می‌شدیم. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار از بازرگردانی سهام‌ها از ۱۰ مهر ماه خبر داد.

کار بازارگردان روان کردن معاملات است. بازارگردان‌ معمولا صندوق‌ یا شخص حقوقی است که نقدینگی فراوانی دارد.

وقتی یک سهم در حال تشکیل یک صف فروش است بازارگردان با خرید سهم‌های فروشنده‌ها هم سهم‌های آن‌ها را نقد می‌کند و هم مانع از قفل شدن معاملات می‌شود.

ازآنجایی‌که بازارگردان نقدینگی زیادی دارد، معمولا تعداد زیادی هم از سهم‌های شرکت موردنظر را دارد و هنگامی‌که برای آن سهم یک صف خرید در حال تشکیل است، بازارگردان این سهم‌ها را در قیمت تحت معامله به خریداران می‌فروشد و دوباره از تشکیل صف خرید جلوگیری می‌کند.

فارغ از همه رفتارهای عجیبی که توسط نهاد متولی و یا سهامداران در بازار سهام دیده می‌شود؛ بازارگردانی برخی از سهام‌ها توانسته نقش ناجی سهامداران را ایفا کند و مانع از روند نزولی آن شود.

در ادامه لیست شرکت‌های دارای بازرگردان را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام./

۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 4202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha