بورس امروز چه شد؟ / اخباری که سهامداران باید بدانند!

امروز لیدر خودرویی و پالایشی با صف فروش کار خود را آغاز کردند و این روند منفی و قفل شدن در طرف عرضه در  ۷۰ درصد گروههای بورسی مشهود بود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ;شاخص کل در پایان بازار امروز، با کاهش ۳۷۴۶۵ واحدی به عدد ۱.۳۳۶.۵۹۲ رسید. همچنین شاخص هم وزن با ۱.۲ درصد افت نسبت به روز گذشته، در محدوده ۳۸۴.۳۴۲ واحد قرار گرفت.
فولاد، فملی و تاپیکو تاثیر گذارترین نمادهای امروز بر شاخص کل بودند.
خالص ارزش معاملات در بازار بورس امروز بالغ بر ۶۰.۳۲۰ میلیارد ریال و ارزش معاملات فرابورس بالغ بر ۲۵.۹۸۲ میلیارد ریال بوده است.
شاخص در آغاز معاملات امروز هم مانند روز گذشته منفی کار خود را آغاز کرد به گونه ای که نماگر بورس در ۱۰ دقیقه ابتدایی بازار حدود ۱۷ هزار واحد افت کرد. لیدر خودرویی و پالایشی با صف فروش کار خود را آغاز کردند و این روند منفی و قفل شدن در طرف عرضه در  ۷۰ درصد گروههای بورسی مشهود بود.
اکثر فلزی ها هم در دامنه منفی معاملات خود را شروع کردند. گزارش خوب فولاد خوزستان و رکورد فروش آن در مهر ماه باعث تقاضا و حتی رسیدن به صف خرید در این نماد شد.
در گروه ساختمانی سه نماد ثباغ و ثقزوی وثزاگرس همچنان مثبت معامله میشدند و در گروه حمل و نقلی حتاید تنها نماد سبز این گروه بود.
سخوز هم در گروه سیمانی متعادل معامله شد ولی اکثر نمادهای این گروه معاملات منفی را تجربه کردند.
در نیمه دوم بازار با جمع آوری صف فروش خودرو و رنج مثبت در آن، صفوف فروش در بقیه نمادهای بازار از جمله فولاد، ذوب، فملی و وبصادر هم جمع آوری گردید.

شایعات و شنیده‌ها 

صندوق تثبیت بازار: آقا بابایی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: در اصل مصوبه تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، هیچ ابهامی وجود ندارد و به زودی عملیاتی می‌ شود.

ابطال فروش : گفته میشود بخشی از فروشهای حقوقی که به صورت رنج منفی میباشد، احتمالا ابطال خواهد شد.
گویا فروش در صف فروش نه، ولی رنج سنگین منفی در زمان تعادل سهام، با برخورد ناظر همراه خواهد شد

خودرو: رئیس شورای رقابت: خودروسازان برای افزایش قیمت در پاییز مجوز گرفتند.
در حال حاضر ایدرو مسئول نظارت بر بخش خودرو هست و آنها از شورای رقابت خواستند تا افزایش قیمت‌ها را تأیید کند، این در حالی است که این موضوع نیازمند تأیید شورای رقابت نیست بلکه مطابق مصوبه امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم بخشی وجود دارد.
پتروشیمی : قیمت پایه محصولات_پتروشیمی اعلام شد. قیمت پایه محصولات پتروشیمی امروز مورخ دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ با میانگین نرخ دلار نیمایی ماهانه ۲۴۶۰۲۷.۵ ریال، از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام شد.

اخبار سیاسی اقتصادی

سهام و سپرده بانکی شامل مالیات نمی‌شوند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر نوع عایدی سرمایه و نقل و انتقال در حوزه های سرمایه ای به جز سپرده بانکی و سهام مشمول مالیات می شوند.

افزایش نرخ سود سپرده بانکی شایعه است / تعدیل روند نرخ سود بین بانکی
رئیس کل بانک مرکزی، شایعه افزایش نرخ سود سپرده بانکی را تکذیب کرد و از تعدیل روند نرخ سود بین بانکی از طریق ابزارهای در اختیار خبر داد.  

خبر خوش برای شرکت بورسی : مپنا بخشی از پول بلوکه شده در عراق را گرفت
یحیی آل اسحاق از دریافت بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق توسط شرکت بورسی مپنا خبر داد و گفت: عمده طلب متعلق به صادرات نفت و انرژی است که صادرکننده آن دولت بود.

عرضه فولاد فقط در بورس کالا با منتفی شدن قیمت گذاری دستوری
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام منتفی شدن قیمت گذاری دستوری، گفت: مقرر شده همه فولاد تولیدی شرکت ها در بورس کالا عرضه و قیمت ها براساس عرضه و تقاضای بازار کشف شود.

رشد ۱۸۳ درصدی سود زیرمجموعه شستا در نیمه اول سال + برنامه افزایش سرمایه
مدیرعامل کاغذسازی کاوه ضمن اعلام عملکرد نیمه نخست سال جاری همراه با رشد ۱۸۳ درصدی سود عملیاتی از برنامه افزایش سرمایه این زیرمجموعه شستا خبر داد.

وزیر صنعت با نحوه عرضه محصولات خودرو در بورس کالا مخالف است
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه وزیر صنعت با نحوه عرضه تمام محصولات خودرو در بورس مخالف است، گفت: در صورت اجرای این طرح، اختلاف قیمت حاشیه بازار و کارخانه ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

برنامه "فخوز" برای حذف واسطه ها / فروش ۳.۸ هزار میلیارد تومانی در یک ماه
مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت صنعت از حذف دلالان و واسطه‌ها با هدف تولید محصول نهایی با قیمت مناسب خبر داد.

صورت های مالی تلفیقی "همراه" منتشر شد/ روند صعودی فروش
ارتباطات سیار ایران با ارائه صورت های مالی تلفیقی نیمه نخست سال جاری، ۱۳۶۵ ریال سود برای هر سهم محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه قبل با رشد ۳۶ درصدی روبرو شده است.

رشد ۶۷ درصدی "مادیرا" با تحقق درآمد ۱.۱ هزار میلیارد تومانی
شرکت صنایع ماشین های اداری ایران با ارائه گزارش عملکرد مهر و هفت ماه سال مالی جاری از تحقق درآمد ۱.۱ هزار میلیارد تومانی و رشد ۶۷ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل خبر داد.

پرونده افزایش نرخ سود بانکی بسته شد

پرونده افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی بسته شد. عبدالناصر همتی می‌گوید که افزایش نرخ بهره بانکی در شرایط کنونی به عنوان ابزار مهار تورم استفاده نخواهد شد و باید به روش‌های دیگری متوسل شد. این سخنان رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی است که برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دادند با افزایش نرخ سود بانکی، بار دیگر جذابیت بانک‌ها به عنوان پارکینگ نقدینگی افزایش یابد. مردم هم امید داشتند بخشی از ضرر و زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس طی ماه‌های گذشته، با این اقدام جبران شود.
پروازهای عبوری از آسمان ایران ۱۹ درصد رشد کرد
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گزارشی از وضعیت پروازهای عبوری از آسمان ایران در شهریور ماه ۹۹ اعلام کرد که براساس آن ۱۰ هزار و ۳۷۶ سورتی پرواز ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران عبور کرده اند.
بنابراین طی ماه مذکور روزانه به طور متوسط ۳۳۴.۷ پرواز عبوری در هر روز به ثبت رسیده است. رقم مذکور، بالاترین میزان پرواز عبوری از ابتدای امسال تا پایان شهریور از آسمان ایران بوده است؛ آنهم در شرایطی که بدلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد پروازهای ایرلاین‌های مختلف جهان به شدت کاهش یافته است.
تعلیق سنگین در بازار ارز 

طبق اعلام بانک مرکزی چهارشنبه هفته گذشته در سامانه نیما ۱۹۳ میلیون دلار به صورت حواله ارزی عرضه شد و از این میزان، ۶۲ میلیون دلار با میانگین موزون هر دلار ۲۶,۲۰۰ تومان معامله شد که این مهم نشان از تعمیق بازار نیمایی دارد. همچنین از عرضه‌های بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلاری روزانه اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی با وجود صدور مجوز افزایش سقف خرید صرافی‌های این بازار به ۵۰۰ هزار دلار، خریدهای روزانه به ۲ میلیون دلار نمی‌رسد.
رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهاراتش با اشاره به تأمین ارز ۱۸.۵ میلیارد دلاری توسط بانک مرکزی و بازار ثانویه تا پایان مهرماه برای واردات مورد نیاز کشور، از روند فزاینده صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی توأم با صادرات غیرنفتی خبر داد. همچنین بنظر می‌رسد کاهش فاصله میان نرخ نیمایی و بازار آزاد سبب افزایش انگیزه بازگشت ارزهای صادراتی، پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی بازار ارز و کاهش نرخ آزاد ارز شده است.

گستاخی مکرون در جهت کُند کردن روند پرشتاب اسلام‌گرایی در فرانسه است

نمایندگان مجلس تأکید کردند: دل رئیس‌جمهور فرانسه به حال آزادی بیان نسوخته است بلکه این جسارت و گستاخی‌ها بخشی از یک نقشه بزرگ تر در جهت کند کردن روند پرشتاب اسلام‌گرایی مردم فرانسه است.
همه دنیا در روزهای اخیر شاهد آن بودند که دولت فرانسه چگونه با حمایت از عمل ضد انسانی یکی از نشریات این کشور در توهین وقیحانه به ساحت مقدس فخر عالم پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) ماهیت اهریمنی خود را اثبات کرد. فشارهای شدید این روزها از سوی دولت فرانسه بر مسلمانان این کشور وارد می شود در همین راستا است اما مکر خدای محمد (ص) بسیار بالاتر از مکر رئیس جمهور فرانسه است و مکرون و اضدادش دیر یا زود نتیجه عملی این نوع سیاست ورزی را مشاهده خواهند کرد.
برای کنترل بازار گوشی همراه باید به اندازه دو ماه ارز تخصیص داده شود
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل  گفت: با توجه به این که تقاضای خرید گوشی همراه از زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که به صورت مجازی آموزش‌های خود را دنبال می‌کنند زیاد شده است، قیمت گوشی همراه نیز افزایش یافته و باعث نارضایتی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. این در حالی است که از ۸ مرداد ماه سال جاری میزان تخصیص ارز به طور قابل توجهی کاهش یافته که این موضوع به تنهایی تأثیر به سزایی در نوسانات بازار گوشی همراه دارد. البته اکنون گوشی‌های ذخیره موجود در بازار بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه موبایل هستند که باید هر چه سریعتر با وارد کردن گوشی همراه بازار این کالا را کنترل کنیم.
وی افزود: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حوزه   بازار گوشی همراه می‌توان به آن اشاره کرد تغییر گروه کالایی گوشی همراه است که تا سال گذشته گوشی همراه در گروه کالایی عدد ۲۱ بوده اما امسال به عدد گروه ۲۳ تبدیل شده است. این به این معنی است که مقدار تخصیص ارز به این کالا کاهش یافته است.  
البته باید به این نکته اشاره کنم که از زمان اختصاص ارز تا رسیدن محصول به بازار ۶۵ روز کاری طول می‌کشد که اگر این زمان بیشتر شود، بازار باید از ذخیره گوشی همراه که همان دستگاه‌های داخل ویترین است، استفاده کند که قاعدتا مبلغ گوشی بالاتر به فروش می‌رسد.

طرح تأمین کالاهای اساسی خانوارها به زودی اجرا می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت همانطور که مقام معظم رهبری نیز بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر تأکید فرمودند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی سازی طرح حمایت معیشتی است و با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در این شرایط دشوار معیشتی، مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشه کوچک شدن سفره آنان نیست.
قالیباف گفت: ان شاءالله به زودی و با حفظ کرامت ملت شریف و سرافراز ایران و با همراهی مدیران اجرایی، تأمین کالاهای اساسی خانوارها آغاز خواهد شد.

اوبرایان: گزینه زیادی برای تحریم ایران نداریم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید تاکنون تحریم‌های زیادی علیه ایران و روسیه اعمال شده و دیگر فرصتی برای اعمال تحریم‌های بیشتر باقی نمانده است.
وی اضافه کرد یکی از مشکلاتی که در قبال ایران و روسیه، با آن مواجه شده‌ایم این است که در حال حاضر هم تحریم‌های خیلی زیادی علیه این دو کشور داریم و به همان ترتیب، فرصت‌هایمان برای اعمال تحریم بیشتر، اندک است. با این حال، همه اقدامات بازدارنده ممکن را که می‌شود علیه ایران، روسیه و کشورهای دیگری مانند چین اعمال کرد در نظر می‌گیریم- کشورهایی که به دنبال تأثیرگذاری بر رای‌دهندگان آمریکایی هستند و این غیرقابل پذیرش است
شایان به ذکر است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰، برای آنکه افکار عمومی را از بی‌مسئولیتی‌های خود در قبال مهار کرونا منحرف کند؛ با طرح فرضیه دشمن خارجی، ذهن مردم را به سمت تقلب و دستکاری انتخاباتی سوق داده و انگشت اتهامش را سمت ایران، روسیه و چین گرفته است.
 

۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 4200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha