رفتار دلاری بازار مسکن / افزایش نرخ ارز چطور قیمت ملک را بالا می برد؟

بر اساس دیدگاهی سنتی قیمت دلار و مسکن از دیرباز رابطه‌ای تنگاتنگ با هم دارند و در صورت افزایش قیمت دلار، قیمت ملک نیز در کشور مسیری صعودی را خواهد پیمود. اما این گزاره تا چه اندازه درست است؟ آیا امسال هم مسکن خود را به دلار می‌رساند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار و مسکن در سال‌های اخیر همسو با تورم و رشد انتظارات ناشی از آن روندی صعودی را پشت سر گذاشته‌اند.

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان‌ می‌دهد متوسط قیمت مسکن شهر تهران در پاییز سال ۱۳۸۹، یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان بوده است؛ این میانگین قیمتی، ۱۲ سال بعد یعنی پاییز ۱۴۰۱ در اتفاقی بی‌سابقه تا ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان رشد کرده است.

متوسط قیمت مسکن شهر تهران در بازه زمانی پاییز ۱۳۸۹ تا فصل مشابه آن در سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

به عبارت دیگر، در سال ۱۳۸۹ یک فرد با حدود ۱۱۱ میلیون تومان می‌توانست یک آپارتمان در سطح متوسط بخرد، حالا اما باید برای همان واحد مسکونی حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

این در حالی است که قیمت دلار نیز در پاییز سال ۱۳۸۹ حدود هزار تومان قیمت داشته و تا اواخر پاییز ۱۴۰۱ به حوالی کانال ۴۰ هزار تومانی رسیده است.

تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن

بر اساس دیدگاهی سنتی قیمت دلار و مسکن تا چسبندگی زیادی با هم دارند و در صورت افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز با فاصله زمانی میان‌مدت دنباله‌روی نوسانات این ارز خواهد بود. اما این گزاره تا چه اندازه صحیح است و بر اساس روند تاریخی در سال‌های گذشته این دو بازار چه مسیری را پشت سر گذاشته‌اند؟

پیمان مولوی، اقتصاددان در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «در ایران سه دهه متفاوت برای بازار ملک وجود دارد. بین سال‌های ۷۴ تا نزدیک سال ۸۴ متوسط قیمت ملک در ایران زیر ۱۰۰۰ دلار بود؛ در دوره‌ای که احمدی‌نژاد روی کار آمد تا زمانی که تحریم‌ها هنوز شروع نشده بود متوسط قیمت ملک به نزدیک دو هزار دلار رسید و از اوایل دهه ۹۰ تا کنون متوسط قیمت ملک نسبت به هزار دلار تعریف شده است.»

110

نسبت بین دلار و متوسط قیمت مسکن

مولوی در مورد نسبت قیمت دلار و مسکن توضیح داد: «در سال‌های اخیر نسبت بین دلار و متوسط قیمت ملک نزدیک به یک تا ۱/۲ بوده است. در پنج سال اخیر این نسبت تقریبا در بیشتر مواقع صدق کرده است.»

او ادامه داد: «دلیل آن این است که روند حرکتی و جهش‌های دلار در بازار مسکن خود را بیشتر نشان داده است. هنگامی که دلار ناگهان جهش پیدا می‌کند زمان سرمایه‌گذاری مناسب و تبدیل دلار به ملک در ایران فرا می‌رسد، مثل سال ۹۷ که دلار از چهار هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که در آن دوره قیمت دلاری ملک سقوط آزاد کرد و سیگنال خرید ملک با فروش دلار را می‌داد که درست بود.»

مولوی همچنین گفت: «مشابه این اتفاق آذر و دی ۱۴۰۱ نیز افتاد و تا کنون روند رشد قیمت ملک هم ادامه داشته است. بنابراین هر وقت جهش ارزی اتفاق می‌افتد زمان خوبی برای تبدیل دلار به ملک در ایران است و این موضوع روند رشد دلار را در بازار ملک هم می‌توانیم ببینیم.»

دنباله‌روی مسکن از دلار؟

این اقتصاددان در مورد تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن بیان کرد: «کسانی که می‌گویند افزایش قیمت دلار عاملی مستقیم برای افزایش قیمت ملک است درک درستی از بازار ندارند. عامل افزایش تورم در بازار دلار و مسکن عدم رشد اقتصادی، چاپ پول و تورم است. تورم باعث کاهش ارزش ریال و رشد قیمت در بازارها می‌شود. دلار خود یک عامل سنجش است.»

او ادامه داد: «وقتی رشد بازار مسکن مورد بررسی قرار می‌گیرد، رشد نقطه‌ای از لحاظ سرمایه‌گذاری غلط است و باید بازه رهن را نیز به آن اضافه کرد. به همین دلیل است که در محاسبات دلار، بورس و طلا در ابتدا و پس از آن مسکن مد نظر قرار دارد.»

مولوی همچنین در مورد دلیل رشد قیمتی دلار و مسکن در سال‌های گذشته گفت: «تقاضا می‌تواند عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها باشد. در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی صفر و رشد نقدینگی ۱۷ برابر شده است و نتیجه آن هم تورم است که در همه بازارها خود را نشان می‌دهد.»

بنابر آنچه گفته شد، می‌توان تنها راه برای کنترل قیمت مسکن و سر و سامان دادن به وضعیت بحرانی این بازار را بهبود وضعیت اقتصاد کلان دانست. مادامی که تورم، رشد نقدینگی و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران ادامه‌دار باشد، افزایش قیمت در بازارهای مالی و سرمایه‌ای مانند دلار و مسکن نیز ادامه خواهد داشت.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۸
کد خبر: 41994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha