دلار تا ۵۵ هزار تومان رفت و برگشت؛پشت پرده محدودیت‌های جدید برای تخصیص ارز چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به معاون ارزی این بانک، محدودیت‌های جدیدی را برای تخصیص ارز وضع کرده است تا تقاضا برای دلار را در بازار آزاد کنترل کند. این اقدام همزمان با افزایش سه کانالی قیمت دلار طی روزهای اخیر صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، دیروز و در ابتدای بازگشایی بازارها، قیمت دلار روند افزایشی را که از روز پنجشنبه آغاز کرده بود، از سر گرفت. به این ترتیب قیمت دلار به کانال ۵۴ هزار تومان وارد شد.
فعالان بازار ارز دلیل اصلی این روند افزایشی را، رشد دوباره تقاضا می‌دانند.
برخی بر این باورند که محدودیت تامین منابع ارزی، این روزها خریداران بزرگ را به بازار آزاد کشانده است؛ شرکت‌های واردکننده‌ای که نتوانسته‌اند تقاضای خود را از مسیر تعیین‌شده توسط بانک مرکزی تامین کنند، حالا به بازار آزاد پناه آورده‌اند.
در نامه محمدرضا فرزین به معاون ارزی بانک مرکزی آمده است: در راستای تقویت اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی و بر اساس اطلاعات کسب‌ شده در خصوص نحوه تامین ارز توسط برخی شرکت‌های واردکننده، از این تاریخ به بعد تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند، ممنوع است و بدون تایید اینجانب هیچگونه تخصیصی صورت نپذیرد.
به این ترتیب بازارساز تلاش می‌کند با کنترل تقاضای بزرگ، قیمت دلار را کنترل کند و این تقاضا را به سمت سامانه‌های تخصیص ارز خود سوق دهد.
اما آیا بانک مرکزی توانایی تامین این حجم از تقاضا را دارد؟ اگر این ظرفیت در سامانه‌های بانک مرکزی برای تخصیص ارز وجود داشت، آیا اکنون شاهد ورود تقاضای شرکت‌ها به بازار آزاد بودیم؟

گفتنی است ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت دلار در بازار آزاد به مرز ۵۵ هزار تومان هم رسید اما کمی عقب نشست. معامله‌گران عنوان می‌کردند برخلاف روزها و دفعات قبل، فعلا ارزپاشی از سوی نهاد پولی کشور مشاهد نمی‌شود و خریدار نیز در بازار زیاد است.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: 41993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha