۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: 41791
تنور بازار اجاره مسکن هنوز داغ نشده است

با گذشت یک ماه از سال هنوز فایل بسیاری از مشاوران املاک برای بازار اجاره مسکن کامل نشده و به نظر می رسد که بازار اجاره همچنان در کما باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به فصل اجاره، بسیاری از مستاجران در پی جابجایی هستند و از طریق مشاوران املاک به دنبال واحد مسکونی مناسب بودجه خود می گردند.

طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر بازار اجاره مسکن هنوز چندان داغ نشده و بسیاری از متقاضیان اعلام کرده اند که تعداد فایل های اجاره در بازار کاهش یافته و هنوز مالکان واحدهای خود را برای اجاره ارائه نکرده اند.

هنوز فایل اجاره در مشاوران املاک کامل نشده است

در همین رابطه غلامی یکی از مشاوران املاک به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال برخلاف سال های گذشته هنوز ملکی برای اجاره به ما معرفی نشده و با وجود گذشت یک ماه از سال هر مستاجری که مراجعه می کند ما فایل های پارسال را معرفی می کنیم.

او می‌گوید: مالکان اعلام می کنند که منتظر هستیم تکلیف بازار مشخص شود و قیمت ها به ثباتی برسد تا بتوانیم برای آن اجاره در نظر بگیریم.

همچنین خاقانی یکی دیگر از مشاوران املاک در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: فعالیت بازار اجاره امسال هنوز شروع نشده و گویی همچنان در کما به سر می برد. بسیاری از متقاضیان هم منتظر هستند تا شرایط این بازار برای اجاره مشخص شود .

او ادامه داد: ولی به نظر می رسد با تمهیداتی که دولت امسال به کار گرفته بازار اجاره بر خلاف سال های گذشته افزایش قیمت چندانی نداشته باشد.

طرح ساماندهی بازار اجاره به مجلس می رود

در همین خصوص اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه برای بازار اجاره بها طرح بزرگی در مجلس مطرح است که مانند ساماندهی بازار مسکن این هفته وارد صحن مجلس می شود گفت: در این طرح سعی داریم با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی بتوانیم مانع سوداگری در بازار اجاره مسکن شویم.

او ادامه داد: با سیاست هایی که مجلس در این حوزه به کار گرفته است به زودی بازار مسکن جان تازه ای می گیرد که نتایج آن تا یکی دو سال آینده مشخص می شود.

شاکری بیان کرد: در این طرح دو بحث مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه مطرح می شود که البته تعدادی از مواد آن تصویب شده و همین موارد هم می تواند از سوداگری در زمین و مسکن جلوگیری کند.

یکی دیگر از اقداماتی که دولت برای حوزه بازار اجاره مسکن انجام داده، تسهیلات ودیعه مسکن است که امسال بسیاری از متقاضیان تصور می کردند تغییراتی در آن رخ دهد اما این تسهیلات بدون تغییر نسبت به سال گذشته تمدید شد؛ مستاجران تهرانی می توانند تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند اما میزان نرخ بازپرداخت آن مشخص نیست که ۱۸ درصد است یا ۲۳ درصد؛ در این زمینه هنوز وزارت راه وشهرسازی نرخی را اعلام نکرده است‌.

پیشنهاد افزایش تسهیلات ودیعه مسکن را داده ایم

علی فرنام کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند تسهیلات سال گذشته است که البته ما برای نرخ تسهیلات امسال پیشنهاد رشد ۵۰ درصدی را با توجه به نرخ تورم داده بودیم که هنوز تصویب نشده اما همین میزان تسهیلات هم برای مستاجران می تواند یک نقطه امیدی باشد که امسال جابجا نشوند.

او ادامه داد: منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات در بانک ها دیده شده و بانک ها نباید مانند سال گذشته متقاضیان را برای پرداخت تسهیلات اذیت کنند.

بازار اجاره یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور به شمار می رود که بخش زیادی از جامعه را در برمی گیرد بنابراین در این حوزه دولت باید تمهیدات لازم برای تقویت بازار از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد بهبود شرایط مستاجران باشیم.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: 41791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha