آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار شد

آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیات علیرضا اعرافی، شب زنده دار، رجبی و حجج اسلام والمسلمین زمانی، رفعتی و دیرباز در این همایش حضور داشتند.

باید فقهای خود را به سلاح های علمی و توانمندساز مجهز کنیم

مینایی دبیر علمی نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در این همایش با بیان اینکه هوش مصنوعی به معنای توانایی ماشین و رایانه برای انجام کار پیچیده و حل مسائل سخت است، گفت: بر اساس آیه 60 سوره انفال واجب است که ما با تکنیک های جدید سلاح مجهز شویم؛ استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری توانمندساز، دیتاهای بسیار قوی را در اختیار محققان قرار می دهد.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی در جنگ نرم و فضای سابیری در شرایط کنونی امری واجب است، زیرا ما باید فقهای خود را به سلاح های علمی و توانمندساز مجهز کنیم؛ ما باید در جهت اهداف خود نیروی لازم را از طریق هوش مصنوعی تربیت کنیم و این همان چیزی است که دشمن از آن هراس دارد.

مینایی با بیان اینکه قوای سه گانه در راستای هوشمندسازی یا به عنوان مثال دولت الکترونیک باید از ابراز هوش مصنوعی استفاده داشته باشند، عنوان کرد: سامانه های هوشمند «جهد»، «سحاب» و «تحریر» امروز رونمایی می شود که هر کدام امکانات ویژه ای را در اختیار محققان و فقها قرار می دهد؛ این سامانه ها بومی است و دیگر اطمینان داریم بیگانگان دسترسی به داده های ما ندارند.

وی با تأکید بر اینکه موتور جست وجوی جهد تازه متولد شده و از همه همکاران دعوت می شود تا با هم افزایی آن را تقویت کنیم، ابراز کرد: رسیدن به پروژه «ناصر جامع فقیه» در صورتی تحقق پیدا می کند که همگان به جای موازی کاری فعالیت های هم افزا داشته باشند و به ما یاری کنند.

گزارشی از فعالیت های نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی

همچنین حجت الاسلام بهرامی در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده و در دست انجام در این همایش پرداخت و ادامه داد: جایگاه فناوری اطلاعات در حوزه امروز؛ به برکت حمایت و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب در سه دهه گذشته فعالیتی در حوزه آغاز شده که ثمره آن امروز خود را در نسخه های دیجیتال علوم اسلامی نشان داده است.

وی عنوان کرد: امروز بیش از 300 نرم افزار علوم اسلامی در رشته های مختلف از سوی شخصیت های حوزوی ساخته شده که در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است؛ همچنین نرم افزارهای موبایلی بسیاری نیز داریم که در حال ارائه خدمت هستند.

حجت الاسلام بهرامی تأکید کرد: نسلی از پژوهشگران حوزوی در مرکز تحقیقاتی نور تربیت شده اند که مسلط و مسلح به منطق کامیوتر و فضای مجازی و فناوری اطلاعات هستند؛ به عبارت دیگر نسلی از مهندسان آشنا با کلیات علوم اسلامی را تربیت کرده ایم که می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

هدایت جامعه اسلامی در عصر غیبت، رسالت سنگین فقها و علمای دین

آیت الله اعرافی در این نشست هدایت جامعه اسلامی در عصر غیبت را رسالت سنگین فقها و علمای دین دانست و عنوان کرد: ائمه معصومین(ع) پس از امام رضا(ع) عقل و ذهن جامعه اسلامی را برای عصر غیبت و ارتباط با علمای دین و شریعت آماده سازی کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با الهام گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید در مسیر بزرگی قرار گرفته ایم که مقداری از آن را طی کرده و باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ابراز کرد: حوزه در پرتو هدایت های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه بیش از 100 پروژه را مورد توجه قرار داده است و در قلمرو مباحث فضای مجازی و مسائل مربوط به هوش مصنوعی در کنار ده ها طرح گام هایی را برداشته است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: در اسناد کلان و نظامات جامع حوزه دو یا سه سند مرتبط با فضای مجازی است که در آموزش و پژوهش گنجانده شده و در درختواره جامع حوزه یکی از قلمروها حوزه های مجازی و مسائل مرتبط با آن محسوب می شود که مقدماتش آغاز شده است.

گفتنی است، پیام حضرات آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی نیز در این مراسم قرائت و در پایان نیز از سامانه «جهد»، «سحاب» و «تحریر» با حضور آیت الله اعرافی رونمایی شد.

۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 4170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha