آمارهای جالب از شاپرک؛تهرانی ها یک سوم تراکنش های کشور را به خود اختصاص دادند + نمودار

در سال‌هایی که رشد سالانه تراکنش‌ها از تورم سالانه عقب افتاده و به عبارتی کمتر بوده است می ‌تواند ناشی از این باشد که تقاضا در سطح خرد کاهش یافته که این موضوع می تواند به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها نیز باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، روند تراکنش‌های اینترنتی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سامانه شاپرک نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹ هزار همت رسیده است. رشد ۳۰ درصدی این شاخص در مقابل رکوردهای تورمی در این سال برخی تحلیل ها را به سوی کاهش تقاضای خرد در این بازار سوق داده است.

ارزش تراکنش های بانکی زیر ذره بین آمار

مجموع ارزش تراکنش‌های شاپرک در پایان سال گذشته در کل کشور به بیش از ۹ هزار و ۲۶۵ همت رسیده است. در اسفند سال گذشته با توجه به ایام پایانی سال و افزایش خریدهای شب عید این رقم برابر با یک هزار و ۱۶۸ همت ثبت شده و سهم حدود ۱۳درصدی در کل تراکنش‌های شاپرک در سال گذشته داشته است.

بانک مرکزی با انتشار ماهانه این آمار به بررسی پرداخت‌های صورت گرفته توسط اشخاص به تفکیک در استان‌های کشور می‌پردازد. البته بخشی از تراکنش های بانکی کشور در سامانه شاپرک ثبت می شود و این داده ها در مجموع سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش را در برمی‌گیرد.

از آنجایی که شاپرک در برگیرنده معاملات خرد صورت گرفته در کل کشور است در نتیجه می‌توان به بررسی مقایسه‌ای بین مبالغ شکل گرفته در بستر شاپرک و تورم سالانه، به نحوه اثرگذاری تورم بر خرید و فروش‌های صورت گرفته پرداخت.

شاپرک

مقایسه رشد سالانه مبلغ تراکنش‌های شاپرک و تورم سالانه

مطابق داده‌های بانک مرکزی طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱، تورم سالانه روند کاملا صعودی داشته است با این حال رشد سالانه ارزش تراکنش‌های شاپرک روند نوسانی پیدا کرده و در سال ۹۹ با رشد ۶۷ درصدی نسبت به سال قبل خود بالاترین رکورد را ثبت کرده است. این در حالی است که رشد این شاخص در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود حدودا ۳۰ درصد بوده است.

مقایسه این دو شاخص در نه سال گذشته روایت از این دارد در سال های ۹۳ تا ۹۷ که به طورکلی تورم کمتر از ۳۰ درصد بوده، به صورت نسبی وضعیت اقتصادی مردم مناسب تر بوده است . به دنبال آن مشاهده می‌شود رشد سالانه تراکنش‌ها بیشتر از تورم سالانه بوده است و به معنی افزایش پرداخت‌های صورت گرفته نسبت به تورم بوده است.

به باور کارشناسان، در سال‌هایی که رشد سالانه تراکنش‌ها از تورم سالانه عقب افتاده و به عبارتی کمتر بوده است می ‌تواند ناشی از این باشد که تقاضا در سطح خرد کاهش یافته که این موضوع می تواند به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها نیز باشد. به طور مثال در دو سال گذشته با وجود تورم بالای ۴۶ درصدی اما مبلغ تراکنش‌های بانکی تنها ۳۰ درصد افزایش یافته است و این اختلاف ۱۶ واحد و ۱۳واحد درصدی به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به این معنی است که کاهش قدرت خرید مانع از افزایش تقاضا شده است.

مقایسه ارزش تراکنش شاپرک در تهران و سایر استان‌های کشور

از بررسی آمارهای منتشر شده سال گذشته مشاهده می‌شود مجموع مبالغ تراکنش‌های شاپرک در کل کشور بیش از ۹ هزار و ۲۶۵ همت بوده است که از این مبلغ تراکنش‌ها ۳هزار و ۱۳۰همت مربوط به استان تهران و مابقی آن یعنی ۶ هزار و ۱۳۵همت مربوط به سایر استان ها بوده است. به عبارت دیگر حدود یک سوم ارزش تراکنش‌های کشور در پایتخت به ثبت رسیده است.

شاپرک

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 41672

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha