هشدار درباره مخفی کاری دولت در عدم انتشار شاخص های اقتصادی/تورم از طریق دستکاری در آمارها مهار نمی شود/تحقق شعار سال منوط به ارائه درست آمارهای اقتصادی است

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: بیماری اقتصاد ایران هر چه زودتر باید درمان شود با پنهان کاری نمی توان کاری به نفع بهبود معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید از پیش برد.دولت زمانی می تواند از تحقق شعار سال یعنی مهار تورم سخن بگوید که هم جامعه روندی کاهش نرخ تورم را احساس کند و هم اینکه آمارهای اقتصادی روشنی در این باره برای ارائه داشته باشد، درغیر این صورت عدم روشنگری درباره آمارهای اقتصادی کمترین کمکی به تحقق شعار سال و مهار تورم و رشد تولید نمی کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت وگو با رادار اقتصاد با هشدار نسبت به موضوع مخفی کاری های دولت در راستای عدم انتشار نرخ تورم و سایر شاخص های اقتصادی در راستای توجیه عمل به شعار سال گفت: امسال شبیه سالهای گذشته عنوانی اقتصادی برای سال جاری تعیین شد. همواره شعارسال از نظر کارشناسان و مسوولین رسالتی است که توسط رهبر انقلاب بر دوش مسوولین دولتی و کل حاکمیت گذاشته می شود تا براساس آن نقشه راه و رهنمود اقتصادی، تصمیم گیری کنند و سیاست های درست را اتخاذ نمایند.

وی در این باره توضیح داد: بخش مهمی از شعار سال جاری که به مهار تورم اختصاص دارد قطعا مسوولیت دولت و حاکمیت را درباره تحقق این مطالبه مهم بسیار سنگین می کند بنابراین دولت زمانی می تواند از تحقق شعار سال یعنی مهار تورم سخن بگوید که هم جامعه روندی کاهش نرخ تورم را احساس کند و هم اینکه آمارهای اقتصادی روشنی در این باره برای ارائه داشته باشد، درغیر این صورت عدم روشنگری درباره آمارهای اقتصادی کمترین کمکی به تحقق شعار سال و مهار تورم و رشد تولید نمی کند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: مساله مهمی که دولت نباید یک بار دیگر اقتصاد را در این دام بیاندازد دستکاری کردن آمار نرخ تورم، نرخ ارز و نرخ بهره و سایر شاخص های اقتصادی است چرا که تورم از طریق دستکاری در آمارها مهار نمی شود و کاهش نمی یابد، بلکه تنها راه غلبه بر تورم، افزایش تولید است.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و بورس افزود: افزایش تولید تنها راهبرد درست و پیشبرنده مهار تورم است. هر روشی که به عدم انتشار آمارها بیانجامد مثل دستکاری نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری، افزایش نرخ بهره و سایر موارد نوعی خود فریبی و جامعه فریبی است که نتایج بسیار مخربی در آینده به اقتصاد کشور تحمیل می کند و عملا اهداف کلان نظام اقتصادی کشور را دچار مشکل می کند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: باید بپذیریم آمارها باید مستقل از خواست دولت منتشر و ارائه شود چرا که آمارهای شفاف چون داوران فوتبال اجازه می دهند فعالان و کنشگران اقتصادی، کاسبان و صاحبان حرفه و کارآفرینان و سرمایه گذاران در زمین اقتصاد به درستی بازی کنند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه تصریح کرد: هر چند ممکن است دولت آمار واقعی اقتصاد و شاخص های درست را برای مقطعی عنوان نکند یا با دستکاری کردن آمارها به دنبال پنهان کردن نقاط ضعف باشد، اما نقاط ضعف را برای مدت کوتاهی می توان پنهان کرد، چرا که بیماری عود کرده ایی که بیمار را در معرض رنجوری شدید قرار داده را با مسکن های مقطعی نمی توان به حال خود رها کرد و نادیده گرفت.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بیماری اقتصاد ایران هر چه زودتر باید درمان شود با پنهان کاری نمی توان کاری به نفع بهبود معیشت مردم و مهار تورم و رشد تولید از پیش برد، بلکه پنهان کاری نتایج بسیار بدی به دنبال دارد.

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 41565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha