داستان تکراری گوجه فرنگی !/چرا قیمت گوجه فرنگی بالا رفت؟

قیمت گوجه فرنگی در بازارهای مختلف به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است و بسیاری از تولیدکنندگان اعتقاد دارند قیمت این محصول باز هم افزایش خواهد یافت. این در حالی است که مسئولین مربوطه می گویند طی چند هفته آینده بازار متعادل شده و از قیمت این محصول کاسته خواهد شد.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - امین محمودی- از هفته گذشته تاکنون قیمت برخی از صیفی جات از جمله گوجه فرنگی و پیاز با افزایش زیادی روبرو بوده است به طوری که در برخی از مناطق تهران قیمت گوجه فرنگی  به ازای هر کیلو گرم به ۱۶ هزار تومان رسید، با این وجود بسیاری از مسئولین و اصناف مرتبط خبر از ارزانی این محصول طی چند هفته آتی می دهند.

مسئولین معتقدند با برداشت گوجه جنوب کشور خصوصا مناطقی همچون دزفول و بوشهر و ورود آن به بازار کشور این محصول ارزان شده و مشکلی برای تامین آن وجود ندارد، اما بخش خصوصی و تولیدکنندگان این محصول چنین نظری ندارند و معتقدند گوجه جنوب حداقل اواخر آخر دی یا اوایل بهمن به بار می آید بنابراین وضع فعلی این محصول و گرانی آن تا اواخر دی ماه ادامه خواهد داشت.

گلایه مردم از قیمت گوجه فرنگی

در همین خصوص خبرنگار رادار اقتصاد سری به چند میوه فروشی زده و با خریداران در خصوص قیمت گوجه فرنگی  گفتگو کرده است.

شهین صالحی یکی از شهروندان تهرانی می گوید: چند وقتی است که قیمت همه میوه ها و صیفی جات افزایش یافته است به طوری که در جای جای محلات شهر که گذر می کنیم هم این قیمت ها گران است دیگر هم فرقی ندارد میوه را از شمال شهر خریدای بکنید یا از دیگر مناطق.

وی افزود: قیمت گوجه فرنگی به ۱۶ هزار تومان رسیده و هیچ مسئولی نیز پاسخگو نیست و به عبارت دیگر باید بگویم نظارتی بر بازار وجود ندارد و مسئولین در خواب پاییزی به سر می برند، از فروشندگان نیز در خصوص افزایش قیمت گوجه می پرسیم با یک جواب روبرو می شویم فصل کشت تمام شده و سرما بر اکثر شهرها سایه افکنده، بنابراین قیمت ها ارزان نخواهد شد.

ضرر گسترده تولیدکنندگان امسال جبران می شود

ناصر پور ابراهیمی، یکی از تولیدکنندگان گوجه فرنگی به رادار اقتصاد گفت: در وضعیت فعلی قیمت گوجه مطلوب ما تولیدکنندگان است، چون با توجه به هزینه های فعلی قیمت این محصول به ۱۲ هزار تومان رسیده است و این قیمت جبران هزینه های کشاورزان و ضرر گسترده ای که در سال گذشته داشته اند را جبران می کند.

وی افزود: در سال گذشته کارخانجات رب، گوجه را ۵۰۰ تومان از ما خریداری می کردند و بعضا بار ما را برگشت می دادند، این در حالی است که همان رب گوجه را با قیمت زیاد یا صادر می کردند یا به خودمان می فروختند.

این تولید کننده تصریح کرد: در وضعیت فعلی قیمت سم و کود و سایر هزینه های تولید برای هر هکتار زمین زراعی ۳۰ میلیون تومان تمام می شود و این قیمت ۷ تا ۱۲ هزارتومان گوجه کفاف این هزینه های زیاد را می دهد.

افزایش قیمت گوجه یکماهه است

پوریا جابری یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز در این خصوص به رادار اقتصاد می گوید: هرساله بخاطر اینکه گوجه مناطق سردسیر تقریبا ۱۵ آبان ماه تمام می شود و گوجه جنوب هم اول برداشتش است طبیعتا تا ۱۵ آذرماه قیمت گوجه فرنگی افزایش زیادی را تجربه می کند ولی امسال این اتفاق ۲۰ روز زودتر رخ داد آن هم به این دلیل که  گوجه مناطق سردسیر بخاطر ارزانی رها شده یا خراب بودند.

وی افزود: از طرف دیگر مرز عراق و پاکستان به روی محصولات کشاورزی ایران باز شده پس گوجه مناطق سردسیر برداشت و به این کشورها صادر می شود، خیلی از کشاورزان جنوب نیز زودتر از موعد شروع به برداشت کرده یا به صورت کال و نیم رنگ فروختند بنابراین احتمال افزایش قیمت از ده تا پانزده روز آینده وجود دارد از طرفی امسال هوا درمناطق جنوبی سردتر از پارسال هست و گوجه ها دیر تر می رسند چه بسا که به دلیل سرما زدگی در مناطق جنوب کشور قیمت گوجه باز هم افزایش یابد.

قیمت کود و سم گران شده است

جعفر زیدابادی، یکی دیگر از تولیدکنندگان به رادار اقتصاد گفت: ۲ سال پشت سر هم تمام گوجه کاران ایران به علت افت شدید قیمت این محصول و نبود صادرات با خاک یکسان شدند، به انضمام اینکه تولید کنندگان و صنایع تبدیلی هم از این وضعیت بد پیش آمده بی نصیب نماندند، اما در وضعیت فعلی که  ۱۰ روزی است گوجه فرنگی به صورت مقطعی گران شده است کشاورزان را مقصر امر می دانند.

وی افزود: با این هزینه های سرسام آور تولید می گویند قیمت گوجه فرنگی گران شده است، آیا مسئولین اطلاع دارند که سم و کود آن هم تاریخ گذشته در بازار به چه قیمتی توزیع می شود؟ بنده معتقدم اگر جلوی صادرات این محصول را بگیرند کشاورزان را به ورطه نابودی خواهند کشاند.

این تولیدکننده می گوید سال گذشته در بوشهر گوجه فرنگی کشت کردم و به دلیل این که گوجه کشت شده را از ما به قیمت کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری کردند ۵۰۰ میلیون تومان ضرر کردم و این حق تولیدکننده نیست اگر همین میزان پول را در بورس می گذاشتم امسال حداقل ۴ میلیارد تومان عایدم می شد ولی باز به فکر تحقق رونق تولید در کشور بودم.

وی افزود: در سال جاری تنها به تولید گلخانه این محصول روی آورده ام و با توجه به افزایش هزینه های تولید می توانم بگویم اگر گوجه خود را به قیمتی کمتر از ۱۱ هزار تومان به فروش برسانم باز هم با زیان گسترده روبرو خواهم شد، ولی خوشبختانه قیمت فعلی مطلوب شده و با توجه به این که انتظار می رود گوجه جنوب تا آخر دی ماه برسد نرسد، تولید گلخانه با قیمتی بیش از ۱۶ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

گوجه در یکسال اخیر چقدر گران شده است؟

نمودار قیمتی نرخ گوجه فرنگی نشان می دهد. قیمت این قلم از صیفی‌جات در پاییز ۹۸ با جهشی ناگهانی از کیلویی ۳ هزار تومان به بالای ۱۰هزار و ۷۰۰ تومان رسید. امسال هم همین اتفاق افتاد و گوجه فرنگی در هفته اخیر تا کیلویی ۹ هزار تومان هم فروخته شد. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، دلایل این افزایش قیمت بارندگی‌های روزهای گذشته، تعطیلات و همچنبن کاهش میزان بارگیری در مبدأ و صادرات این محصول است.

دلایل گرانی گوجه فرنگی از زبان مسئولین امر

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص گرانی گوجه فرنگی در سطح بازار گفت: تغییر فصل و کاهش تولید این محصولات در مناطق اطراف تهران از جمله ورامین، کرج و شهریار  از جمله دلایل گرانی و افزایش قیمت ۴۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی و پیاز است.

 وی افزود: قیمت این محصولات با ورود تولیدات جنوب کشور طی ۴۵ روز آینده بازار متعادل خواهد شد، افزود: حدود یک ماه تا چهل روز آینده محصولات جنوب کشور وارد بازار می‌شود و نرخ‌ها متعادل خواهد شد.

مصطفی دارایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر افزایش یافته است به ایسنا گفت: به علت بارندگی، برخی از محصولات گوجه فرنگی آسیب دید و همچنین به دلیل تعطیلات، گوجه فرنگی از مبدا کمتر بارگیری شد. از طرفی صادرات هم  صورت گرفت و تمام این عوامل باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی شد. 

انتهای پیام/

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 4155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha