۴۰ شرکت آماده پرداخت سود از سجام/ بیش از ۲ هزار و صد میلیارد تومان سود پرداخت شد

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: ۴۰ شرکت در برنامه توزیع سود شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار دارند که اعطای سود آنها بر اساس جدول زمان بندی پرداخت سود تقسیمی که در کدال به ثبت رسانده‌اند، انجام می‌شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛ شرکت‌های سهامی عام طی یک سال مالی با سرمایه سهامداران شرکت به فعالیت مشغول می‌شوند و سود حاصل از آن فعالیت‌ها به سهامداران تعلق می‌گیرد. بخشی از سود بنا به تصمیم مجمع عمومی عادی سالانه شرکت‌ها بین سهامداران تقسیم می‌شود که سبک و سیاق پرداخت این سود در بیشتر مواقع سنتی بوده و سهامداران ناچارند برای دریافت مبلغ اندکی به شعب بانک‌ها مراجعه و پس از معطلی بسیار سود خود را دریافت کنند. البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی سامانه سجام بستر مناسبی را برای حل این معضل به وجود آورده، هر چند که هنوز استقبال چشم‌گیری از جانب شرکت‌ها دیده نشده است اما سهامداران بسیاری از منافع آن منتفع شده‌اند.

علیرضا ماهیار؛ معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گفت: سامانه مکانیزه توزیع سود در اختیار تمامی ناشران قرار دارد و می‌توانند از طریق درگاه دانا درخواست خود را برای توزیع سود ثبت کنند و به این ترتیب سود تقسیمی را به‌طور مکانیزه به سهامداران پرداخت کنند. بنابراین زیرساخت‌های لازم فراهم است.  

ماهیار اضافه کرد: تعداد زیادی از ناشران متناسب با برنامه توزیعی خود درخواست اعطای سود از طریق سجام دادند که عملیات توزیع سود برای بخشی از آنها انجام شده و تعداد دیگری در شرف پرداخت هستند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه افزود: در حال حاضر بیش از بیست و یک میلیون نفر سهامدار سجامی داریم که می‌توانند سود خود را از این طریق دریافت کنند.

وی تشریح کرد: در مجموع تا پایان مهر ماه ۶۵ ناشر از طریق سپرده‌گذاری مرکزی توزیع سود داشتند. رقم سودهایی که تاکنون از این بستر پرداخت شده است به بیش از ۲ هزار و صد میلیارد می‌رسد و بیش از  ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار دریافت کننده مبلغ مذکور بودند.  

ماهیار اضافه کرد: به میزان سهامداران دریافت‌ کننده سود سجامی از تردد و سفرهای شهری و بین شهری کاسته شده که این موضوع با توجه به شرایط بحرانی کرونا اقدامی ستودنی بوده؛ همچنین به این واسطه در زمان و هزینه‌های ایاب ذهاب سهامداران نیزصرفه‌جویی شده است. در واقع بدون مراجعه فیزیکی سود سهامداران به حساب بانکی آنها افزوده شود. با راه‌اندازی این فرآیند تبلور واقعی دولت الکترونیک مشهود است.  

وی هرچند که اختلاف تعداد ناشران حاضر در سامانه سجام نسبت به شرکت‌های فعال بورسی قابل توجه بوده اما سهامدارانی در این میان هستند که با استفاده سجام از ۷ نماد خود سود دریافت کرده اند. البته تمام سهامداران باید در مجامع از شرکت‌های بورسی درخواست کنند که سود آنها با این ابزار پرداخت شود.

ماهیار خبرداد: حدود ۴۰ شرکت در برنامه توزیع سود شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار دارند که اعطای سود آنها بر اساس جدول زمان بندی پرداخت سود تقسیمی که در کدال به ثبت رسانده‌اند، انجام می‌شود.  


معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت:  امیدوارم با حمایت تمامی ناشران از این سامانه و فرهنگ سازی رسانه‌ها مابقی شرکت‌های بورسی نیز سودتقسیمی خود را به‌طور مکانیزه و با استفاده از این بستر اعطا کنند.

شرکت‌های بورسی سجامی را بشناسید
با پیگیری خبرنگار بورس رادار اقتصاد از شرکت سپرده گذاری مرکزی مشخص شد که در سال جاری ۴۰ شرکت بورسی شامل شرکت‌های شستا، فارس، تامین سرمایه امید، سپه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، قند نیشابور، ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی خراسان، تندگویان، آهن و فولاد ارفع، بورس انرژی ایران، خدمات انفورماتیک، سیمان ارومیه، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، تامین سرمایه بانک ملت، پتروشیمی مبین، پلیمر آریا ساسول، عطرین نخ قم، پتروشیمی نوری، فرابورس، معدنی و صنعتی گل گهر، بیمه کوثر، پتروشیمی قائد بصیر، شیشه رازی، پتروشیمی فناوران، نفت ایرانول، بیمه آسیا، غلتک سازان سپاهان، گروه مالی مهر آیندگان، فجر انرژی خلیج فارس، نوش مازندران، پتروشیمی پارس، امیر کبیر، صنایع بهشهر، بانک خاورمیانه، بیمه نوین، ملی صنایع مس ایران و سیمان بجنورد از طریق سجام سود مجامع خود را پرداخت کرده‌اند.

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 4149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha