آمار حیرت انگیز دلارهای دپو شده در خانه های مردم/ورود این دلارها به اقتصاد،کشور را متحول می کند

کارشناس امور بانکی گفت: اگر ارز های خانگی وارد چرخه اقتصادی کشور شود، می‌تواند حجم قابل توجهی از منابع را برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اصغربالسینی استاد دانشگاه گفت: یکی از مسائل مهم در اقتصاد ایران آمار حیرت انگیزی است که از ارزهای اصطلاحا خانگی ارائه می‌شود، آمارهای رسمی خصوصا مصاحبه اخیر رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در اختیار مردم و در خانه‌های مردم و صندوق‌های امانات نگهداری می‌شود که این مسئله از چند جنبه حائز اهمیت کلیدی است.

او در ادامه گفت: مسئله اول این است که اگر این مبلغ وارد چرخه اقتصادی کشور و تولید شود، می‌تواند حجم قابل توجهی از منابع را برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران تامین کند به طوریکه با احتساب دلار ۴۰ هزارتومان رقمی نزدیک به ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است که با این وجود فرصت بسیار بالایی را در اقتصاد ایران در این زمینه شاهد هستیم.

او می‌گوید: نکته دوم اینکه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر تورم در اقتصاد ایران نوسانات نرخ ارز است، یکی از علت های عمده نوسانات نرخ ارز نیز کمبود عرضه ارز در اقتصاد است وقتی کشور با این مشکل مواجه است و منابع ارزی قابل توجهی هم در اختیار مردم وجود دارد، اگر عرضه با این‌حجم اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در تعدیل نرخ ارز موثر باشد و تعدیل نرخ ارز قطعابه کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران می‌تواند کمک کند.

بالسینی ادامه داد: مورد دیگر اینکه داشتن ارزهای خانگی ریسک زیادی هم به خود مردم در بحث نگهداری تحمیل کرده است.

به گفته این کارشناس، در چنین فضایی اگر یک شرایطی به وجود آید که این ارزهای خانگی وارد چرخه اقتصادی شود، حتما می‌تواند کمک کننده شرایط اقتصادی کشور باشد. البته که وارد شدن این حجم از ارز به چرخه اقتصادی هم به همین سادگی‌ها نیست مهم‌ترین علتی که باعث شده این ارزها از چرخه‌های اقتصادی خارج شود نگرانی تورمی است که وجود دارد یعنی مردم برای حفاظت دارایی‌های خود از نوسانات تورم به سمت نگهداری ارز خانگی رفته اند. اگر شرایط تورمی و انتظارات تورمی را ثبات داشته باشد و رو به کاهش برود، قطعا شرایط تغییر پیدا می‌کند و امید است با کنترل و مهار تورم و انتظارات تورمی ارزها به شبکه اقتصادی تزریق شود.

او گفت: نکته بعدی که می‌تواند کمک کننده باشدباید شرایط برای ورود این ارزها به شبکه بانکی تسهیل پیدا کند که افتتاح حساب ارزی یکی از این مسیرهاست، البته باید به نکات آن توجه شود یعنی نرخ سودی که به دارندگان سپرده‌های ارزی داده می‌شود باید جذابیت کافی داشته باشد. در کل هر نوع کنز مال به معنای این که چرخه اقتصادی دچار آسیب شود در آیه ۳۴ توبه در خصوص آن اشاره و از این کار نهی شده است.

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد خبر: 41475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha