بنگاه‌های اقتصادی راکد از بابت چه مشکلی در عذابند؟ + نمودار

نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد ۱۲هزار و ۶۷واحد راکد در کشور وجود دارد؛ اما دلیل این موضوع چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کل کشور، ۵۰درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۵درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، چهار درصد مشکل کمبود مواد اولیه، چهار درصد اختلاف شرکا، دو درصد مشکلات زیرساختی، یک درصد مشکلات قضایی، یک درصد تأمین ماشین‌آلات و ۲۲درصد سایر مشکلات دارند.

بنگاه‌های اقتصادی راکد از بابت چه مشکلی در عذابند؟ + نمودار

بر اساس گزارش اتاق ایران، آخرین آمار مربوط به احیای واحدهای غیرفعال صنعتی در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران نشان می‌دهد که سال گذشته هزار و ۷۵۱ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان احیا شده و دوباره به چرخه تولید کشور بازگشته که از این تعداد ‌هزار و ۲۹۸ واحد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۵۳ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

با احیای این واحدها برای ۳۴هزار و ۶۷۳نفر اشتغالزایی شده که ۲۴هزار و ۲۴۰نفر درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۰هزار و ۴۳۳نفر خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شاغل شده‌اند. این میزان، ۸۸درصد از برنامه تدوین شده برای احیا صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و ۹۷درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه است. همچنین در سال گذشته دو هزار و ۵۶۲ واحدی که با کمتر از ۵۰درصد ظرفیت کار می‌کردند، به بالای ۵۰ درصد ارتقا پیدا کردند که ۷۸ درصد هدف تعیین شده در این بخش بوده است.

بیشترین واحد احیا شده مربوط به استان تهران با ۲۱۱واحد صنعتی است و پس از آن استان‌های فارس با ۱۵۷واحد و اصفهان با ۱۲۴واحد قرار دارند. کمترین واحد صنعتی احیا شده هم مربوط به استان خوزستان با ۱۲واحد است و پس از آن استان‌های کرمانشاه با ۱۸واحد، بوشهر با ۲۱واحد و خراسان جنوبی با ۲۴واحد است.

همچنین رشته صنایع شیمیایی با ۴۱۲واحد، فلزی با ۳۷۵واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۳۰۷واحد، کانی غیرفلزی با ۲۷۸واحد و سلولزی با ۱۵۴واحد به ترتیب بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب معادل ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۶ و ۹ درصد کل واحدهای احیا شده است. به علاوه ۴ درصد در صنایع برق و الکترونیک، ۵ درصد در صنایع نساجی و ۳ درصد در بخش خدمات فعال هستند.

نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد ۱۲هزار و ۶۷واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 41438
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha