رکوردهای ۱۲ ساله اجاره در دولت سیزدهم + نمودار

تورم اجاره پاییز در دو سال نخست دوره ریاست جمهوری دولت سیزدهم بالاترین سطح را در ۱۲ سال گذشته داشته است. این در حالی است که از مهم ترین وعده‌های این دولت، مهار قیمت‌ها در این بازار بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد سهم شهرهای کوچک از رشد اجاره در این بازه زمانی بیشتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از مهمترین وعده‌های دولت رئیسی از آغاز تاکنون، کنترل قیمت‌ها و مدیریت وضعیت مسکن در کشور بود. این در حالی است که آمارها از وضعیت اجاره در کشور، بحرانی است.

در همین رابطه مقایسه تورم فصلی و نقطه‌ای اجاره مسکن در کل مناطق شهری در ۱۲ سال گذشته حاکی از روند صعودی این دو شاخص بوده است. بانک مرکزی تورم اجاره را به صورت فصلی و نقطه‌ای در چهار گروه «کل مناطق شهری»، «شهرهای بزرگ»، «شهرهای متوسط» و «شهرهای کوچک» بررسی می‌کند.

جزئیات این گزارش نشان می‎‌دهد در پاییز سال گذشته تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در کل مناطق شهری کشور به ۴۶ درصد رسیده و در همین مدت تورم فصلی به ۱۶.۸ رسیده است. در ادبیات اقتصادی، تورم نقطه‌ای تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بررسی می‌کند. تورم فصلی نیز تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده را نسبت به فصل قبل خود مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

رکوردهای ۱۲ ساله اجاره در دولت سیزدهم + نمودار

بررسی تورم اجاره در کل مناطق شهری کشور

بر اساس آمارها، طی ۱۲ سال گذشته تورم نقطه‌ای و فصلی اجاره مسکن در کل مناطق شهری روند نوسانی و صعودی داشته است. همسویی این دو شاخص به نوعی نشان می‌دهد وضعیت کلی تورم اجاره مسکن در کشور در سال‌های اخیر مسیری صعودی داشته است. داده‌های آماری نشان می‌دهد در دو سال نخست دولت سیزدهم تورم اجاره در بعد نقطه‌ای و فصلی در بالاترین سطح در قیاس با پاییز ۱۲ سال گذشته قرار گرفته است.

برای مقایسه بهتر آمار تورم در کشور می‌توان رشد قیمت‌ها در هر فصل را با فصل‌های مشابه خود در سال‌های گذشته بررسی کرد. این قیاس اثر فصلی تغییرات قیمت‌ها را در هر مقطع از بین برده و در نهایت مشاهده می‌شود در هر فصل تغییر قیمت‌ها به چه نحو بوده است؟

در پاییز ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای به ۵۳.۶ درصد رسیده و به عبارت بهتر خانوارهای مناطق شهری در این مقطع ۵۳.۶ درصد بیشتر در مقایسه با پاییز ۱۳۹۹ بابت اجاره هزینه کرده‌اند. آمار تورم فصلی در بخش اجاره نیز نشان می‌دهد اجاره‌بهای مسکن در پاییز ۱۴۰۰ در مقایسه با تابستان همان سال ۱۹.۸ درصد بیشتر شده است.

در سال بعد، یعنی پاییز ۱۴۰۱ نیز تورم نقطه‌ای اجاره در نقاط شهری برابر با ۴۶ درصد و تورم فصلی معادل با ۱۶.۸ درصد به ثبت رسیده است. آمارها نشان می‌دهد با وجود کاهش سرعت افزایش اجاره در این فصل اما هنوز هم دومین رکورد را در بازه ۱۲ سال اخیر داشته است.

رکوردهای ۱۲ ساله اجاره در دولت سیزدهم + نمودار

شهرهای کوچک رکوردار بیشترین تورم نقطه‌ای اجاره در پاییز ۱۲ سال گذشته

مرور آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در خصوص مسکن نشان دهنده آن است به طور کلی بیشترین افزایش اجاره‌بها طی پاییز ۱۳۹۰ تا پاییز ۱۴۰۱، در شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ و متوسط اتفاق افتاده است.

در پاییز سال ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در شهرهای کوچک با ثبت یک قله به حدود ۶۰ درصد رسیده است و نشان می‌دهد این شاخص در مقایسه با پاییز ۱۳۹۹ بیش از ۱.۶ برابر شده است. در پاییز سال بعد یعنی در سومین فصل ۱۴۰۱ نیز این تورم با کاهش ۷ واحد درصدی معادل با ۵۳ درصد به ثبت رسیده و دومین رکورد را در این بازه زمانی داشته است.

رکوردهای ۱۲ ساله اجاره در دولت سیزدهم + نمودار

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
کد خبر: 41364
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha