آیا فرزین موفق به انحلال بانکهای متخلف میشود؟/ بانکهایی که به وضعیت درماندگی رسیده اند باید متوقف شوند/ذی نفعان مانع تعیین تکلیف بانکهای مشکل دار می شوند

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: امیدواریم آنچه آقای فرزین بدان اشاره کردند مانند صحبت های روسای کل قبلی بانک مرکزی در حد حرف باقی نماند چرا که متاسفانه بارها و بارها چنین گفتمان هایی در بانک مرکزی رایج بوده اما در عمل اتفاق موثری در این زمینه رخ نداده است بنابراین باید منتظر عملکرد آقای فرزین در این موضوع باشیم و ببینیم آیا آقای فرزین در این دوره موفق به انحلال بانکهای زیان ده می شود؟

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سخنان رئیس بانک مرکزی برای تعیین تکلیف بانکهای زیان ده و انحلال برخی بانکها در نیمه اول سال جاری گفت: قطع به یقین آنچه رییس بانک مرکزی در خصوص تامین مالی غیر تورمی و نقش بانکها در موضوع افزایش نرخ تورم با افزایش نقدینگی بیان داشته اند درست است به این خاطر اگر بانک مرکزی بتواند بانکها را وادار به تبعیت از مقررات کند به گونه ای که موانع بسیار جدی پیش روی آنها در موضوع خلق پول قرار دهد و آنچه در خصوص انحلال بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند گفته اند را عملیاتی کنند درمسیر کمک به حل برخی مسائل اقتصادی کشور گام بلندی برداشته اند.

وی در این باره گفت: سال هاست کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی خواهان برخورد قاطع با بانکهای دولتی و خصوصی با ناترازی های بالا هستند اینکه رئیس بانک مرکزی اعلام کرده تا چند ماه آینده در این موضوع آمار و اطلاعاتی منتشر می شود بسیار خوب است و تعیین تکلیف چند بانک در نیمه اول سال جاری قطعا زمینه ساز ایجاد شفافیت می شود البته اگر این موضوع محقق شود.

کامران ندری ادامه داد: در تمام دنیا این روال با قدرت دنبال می شود که بانکهایی که دچار درماندگی مالی هستند وبه نوعی سرمایه خود را از دست داده اند و ارزش دارایی آنها معادل بدهیشان نیست باید مطابق برنامه ای خاص مدیریت شوند یعنی اگر امکانی برای اصلاح ساختار ترازنامه ای آنها به شیوه هایی موجود وجود نداشته باشد راهی جز انحلال ندارند.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: اعلام ورشکستگی آخرین کاری است که بانکهای هدف باید صورت دهند در حالی که در ایران این روال انجام نشده به این خاطر شاهد هستیم سال هاست بانکها برای سرپاماندن ناچارا مدام به منابع بانک مرکزی دست اندازی می کنند.

استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر بانک مرکزی وضعیت این بانکها را روشن نکند و از شیوه هایی که به آن روش های گزیر می گویند این بانکها را احیا کند و تمایلی به اعلام انحلال و توقف فعالیت این بانکها نداشته باشد باز هم بانک مرکزی مجبور است پول چاپ کند و در اختیاراین بانکها قرار دهد.

وی در این باره توضیح داد: تصمیم اخیر آقای فرزین مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت بانکهای با ناترازی بالا، بسیار خوب است مشروط به اینکه پشت این موضوع اراده ای جدی باشد و در مقام حرف باقی نماند و بانک مرکزی به صورت جدی وضعیت این بانکها را تعیین کند، اگر این موضوع محقق شود قطعا شاهد امر مبارکی در نظام بانکی و اقتصادی کشور خواهیم بود که به اشکال مختلف به اقتصاد کشور کمک می کند.

کامران نقدی یادآور شد: آنچه آقای فرزین به درستی بدان اشاره کرده اند موضوع جدیدی نیست چرا که بیش از یک دهه است این موضوع به معضلی بزرگ برای کشور تبدیل شده و با اینکه برخی از بانکها به وضعیت درماندگی رسیده اند و باید فعالیت آنها متوقف شود اما بانک مرکزی چنین کاری را صورت نداده، با اینکه روسال کل قبلی بانک مرکزی نیز چنین صحبت هایی کرده اند اما چون همگی از تبعات اعلام انحلال یا ورشکستگی واهمه داشتند تا کنون موفق به انجام آنچه گفته اند، نشدند.

استاد اقتصاد معتقد است: انحلال بانکهای مورد نظر به دلیل وجود ذی نفعان زیادی که دارد تا کنون انجام نشده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه امکانات لازم برای احقاق حقوق ذی نفعان وجود ندارد روسای کل قبلی به صورت جدی به این مساله ورود نکردند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: امیدواریم آنچه آقای فرزین بدان اشاره کردند مانند صحبت های روسای کل قبلی بانک مرکزی در حد حرف باقی نماند چرا که متاسفانه بارها و بارها چنین گفتمان هایی در بانک مرکزی رایج بوده اما در عمل اتفاق موثری در این زمینه رخ نداده است بنابراین باید منتظر عملکرد آقای فرزین در این موضوع باشیم و ببینیم آیا آقای فرزین در این دوره موفق به انحلال بانکهای زیان ده می شود؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 41329

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha