علائم بیش‌فعالی در بزرگسالان (ADHD) را بشناسید

با شناخت بهتر این نوع اختلال ژنتیکی، می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد تا از تاثیر نامطلوبش در روابط با دیگران جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، افرادی که ADHD دارند، از تمرکز ضعیف‌تری نسبت به سایرین برخوردار هستند. این افراد بهتر است کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارد و یا مسائلی که در طول روز نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری دارند، انجام ندهند تا دچار سردرگمی نشوند.

افرادی که با چنین مشکلی مواجه شده‌اند، رفتارهای زیر را بروز می‌دهند:

۱. الویت‌بندی ضعیف در انجام امور

در طول روز ما باید کارهای بسیاری را انجام دهیم، اگر نظم و برنامه‌ریزی نداشته باشیم، قطعا گیج خواهیم شد! افراد مبتلا به ADHD در پیگیری وظایفشان مشکل دارند و نمی‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق، الویت خود را مشخص کرده و کار خود را به نحو احسن انجام دهند. برای مثال اگر فرد مبتلا، باید حتما قبل از رفتن به سرکار، ایمیل‌های خود را چک کند، به سادگی فراموش می‌کند که الویت در حال حاضر بررسی ایمیل‌هاست و بعدا باید بیرون برود و همین موضوع باعث کلافگی او می‌شود.

۲. چالش‌های رابطه

بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب در روابط خود دچار مشکل می‌شوند، چرا که آن‌ها مهارت گوش دادن ندارند و همین موضوع شریک زندگی این افراد را ناراحت می‌کند و همچنین به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی در اولویت‌ها، آن‌ها معمولا بی‌مسئولیت و بی‌توجه به حساب می‌آیند.

۳. عدم تمرکز

‌ADHD‌ها با کوچک‌ترین صدایی که از محیط به گوششان می‌خورد، حواسشان پرت شده و دیگر قادر به تمرکز بر روی موضوع نیستند.

۴. بی‌قراری و اضطراب

استرس و نگرانی یک علامت بسیار رایج ADHD بزرگسالان است، زیرا ذهن تمایل دارد رویدادهای نگران کننده را به طور مکرر تکرار کند.

مانند کودکان علائم فیزیکی این اختلال در بزرگسالان نیز شامل بی قراری و نداشتن آرامش است. به طور مثال، یک بزرگسال مبتلا به ADHD ممکن است نتواند یک جا آرام بنشیند و باید مرتبا در حال حرکت باشد.

علائم بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) از نگاه علم/// ترجمه

۵. تمرکز بیش از حد

همانطور که پیشتر گفته شد، این افراد از عدم تمرکز رنج می‌برند، اما بعضی از مبتلایان نیز هایپرفوکوس یا همان افراط در تمرکز دارند، یک فرد مبتلا به ADHD می‌تواند چنان در کاری غرق شود که از هر چیز دیگری در اطراف خود بی‌خبر شود. این نوع تمرکز باعث از دست دادن زمان و نادیده گرفتن اطرافیان می‎‌شود.

۶. فراموشی

برای فردی که دارای ADHD است، فراموشی بیشتر از سایرین اتفاق می‌افتد. مثلا فراموش کردن جایی که چیزی را در آن‌جا قرار داده‌اند یا تاریخ‌های مهم زندگی مثل تولد اعضای خانواده!

۷. داشتن تصویر منفی از خود

بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب نسبت به خود بیش از حد انتقادی هستند که می‌تواند منجر به تصور منفی از خود شود.

این تا حدی به دلیل مشکلات تمرکز و همچنین علائم دیگری است که ممکن است بر روابط دوستانه، خانوادگی و کاری تأثیر بگذارد، آن‌ها این مشکلات را به عنوان شکست‌های شخصی یا عدم موفقیت در نظر می‌گیرند، در نتیجه باعث می‌شود مدام خود را سرزنش کنند.

درمان ADHD بزرگسالان

راه حل‌هایی برای کمک به بزرگسالان مبتلا به ADHD برای غلبه بر مشکلات بیماری وجود دارد. به عنوان مثال، باید برنامه‌ریزی برای انجام کارها در طول روز داشته باشند و دقیقا مطابق آن پیش بروند و همچنین هر فعالیتی که شروع می‌کنند را با پشتکار به پایان برسانند و آن را ناقص رها نکنند.

با انجام برخی عادات سالم که شامل موارد زیر است نیز می‌توان تا حدی علائم این اختلال را کاهش داد:
۱. مدیریت استرس در شرایط بحران
۲. داشتن یک رژیم غذایی متعادل
۳. خواب کافی و منظم

در صورت رعایت موارد ذکر شده، اگر باز هم حس بهبود پیدا نکردید، بهتر است که با مراجعه به روانپزشک جلوی سرعت بیماری را بگیرید چرا که با تجویز داروهای مناسب توسط پزشک قطعا می‌توان با این اختلال مبارزه کرد.

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: 41314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      خدا خیرتون بده من یک همکاری در اداره دارم بیش فعاله یعنی با مقایسه رفتارهاش با این خبر متوجه شدم بیچاره کرده ما رو از بس که این در و اون در میزنه آرام نیست همش در حال حرف زدنه تمرکز ما رو خراب کرده امروز این خبر رو براش فرستادم شاید بتونه خودش رو درمان کنه اصلا آرامش نداره فقط حرف میزنه