شاخص کل بورس از سقف تاریخی خود عبور کرد

در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۲.۸۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار واحد ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۴.۵۹ درصدی در پله ۶۵۱ هزار و ۶۷ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۳.۲۷ درصدی در ارتفاع ۲۶ هزار و ۱۹۰ واحدی ایستاد. در این هفته که تنها سه روز کاری داشت شاخص کل بورس بالاخره از سقف تاریخی در مرداد سال ۹۹ عبور کرد.

شاخص کل بورس
آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت دستگاه‌های برقی با افزایش ۱۲.۸۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت رادیویی با افزایش ۱۱.۱۸ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. کمترین رشد هم مربوط به صنعت محصولات چرمی و صنعت حمل و نقل بود که صفر درصد رشد داشتند و این بیان کننده این است که در هفته گذشته وضعیت صنایع مطلوب بوده است.

در هفته قبل شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۴.۶۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۵ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که دوشنبه ۱۱ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان، سه شنبه ۱۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد و چهارشنبه ۱۱ هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در هفته قبلی ۴۵ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان بود.

۱۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد

به گفته او، در این هفته یک روز بازار شاهد ورود نقدینگی و دو روز شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که دوشنبه ۱۱۱ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۳۷۸ میلیارد تومان خروجی نقدینگی از بازار رقم خورد و چهارشنبه ۶۲۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی به بازار ثبت شده است و در مجموع ۱۳۹ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

هفته کاری گذشته در مجموع یک هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبل میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود.

او در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها دو روز خروج نقدینگی و یک روز ورود نقدینگی را ثبت کردند به طوری که دوشنبه ۶۵۶ میلیارد تومان، سه شنبه ۱۲۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی از این صندوق‌ها ثبت شد و چهارشنبه ۳۹۷ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق شد.

بعد از سه سال بالاخره سقف تاریخی شاخص کل بورس ایران شکسته شد!

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی در خصوص عملکرد هفته کاری که گذشت گفت: هفته‌ای که در مجموع ۳ روز کاری بود، یکی از پرنوسان‌ترین هفته‌های کاری بورس با ارزش معاملات خوب در چندماه اخیر به حساب می‌آید و بعد از سه سال بالاخره سقف تاریخی شاخص کل بورس ایران شکست!

به گفته او، هرچند سهام با پتانسیل‌های بنیادی زیادی فاصله‌ قابل تاملی با سقف تاریخی خود دارند، اما نوید روزهای خوب برای آن‌ها نیز می‌رود. بازار با سرعت جالبی منفی سهام را می‌خرد و افزایش فروشندگان پشیمان خود نشانه‌ روند صعودی قوی است.

وفایی گفت: ادامه‌ روند ورود پول حقیقی و افزایش ارزش معاملات را شاهد هستیم، تثبیت ارزش معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان و ادامه روند خروج پول‌های حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت از طرف دیگر، نشان دهنده‌ وضعیت خوب تابلوهای معاملاتی است و همچنان تابلوهای معاملاتی نگرانی خاصی ندارند.

او می گوید: فقط یادمان بماند که در روندهای صعودی هم شاهد منفی‌ها و اصلاح قیمتی و زمانی خواهیم بود و این دست به دست شدن سهام لازم است، به نظر می‌رسد سهامداری نتیجه‌ بهتری از جابجایی‌های پیاپی و هیجانی به دنبال داشته باشد. در جدال فروشنده و خریدار شاهد مثبت شدن تراز ورود پول هستیم که عمدتا به سهام متوسط و کوچک بازار تزریق و باعث افزایش تعداد نمادهای در صف خرید هستیم.

وفایی افزود: خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۲۸۵۰۰ قیمت خواهد خورد، شرکت‌هایی که در بورس کالا عرضه دارند با رقابت در محصولاتشان، توانایی فروش با نرخ بالاتر از پایه خواهند داشت. مجوز افزایش قیمت خودرو صادر و نرخ‌های جدید آخر هفته اطلاع رسانی خواهد شد. با یک افزایش معقول به نظر خودرو سازها می‌توانند شاهد ادامه‌ تحولات در صورت‌های مالی خود باشند و محرک خوبی برای هفته‌ بعد باشد همچینن در این هفته اولین عرضه اولیه سال جدید را در چهارشنبه شاهد بودیم که تمام این موارد از جمله عوامل اثر گذار بر روند بازار سرمایه در هفته کاری که گذشت بودند.

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 41093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha