شرایط خرید ربع سکه‌های بانک مرکزی ۲ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار/ ممنوعیت خرید برای چه کسانی است؟

دوم اسفندماه سال گذشته، مرکز مبادله ارز و طلای ایران رونمایی شد. همان طور که از نام آن مشخص است، در کنار ارز، معاملات طلا نیز در این مرکز در دستور کار است. بر این اساس مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در آن مقطع از عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه در مرکز مبادله خبر داده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک اقتصادی؛ با اعلام بانک مرکزی از امروز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شده است و خریداران ربع سکه، می‌توانند از فردا (چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه) به صرافی‌های عضو مرکز مبادله مراجعه کنند.

عرضه ربع سکه تنها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و امکان خرید آن در این نماد تنها از طریق کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران امکان پذیر است؛ بنابراین بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی عضو این مرکز می‌توانند این ربع سکه‌ها را خریدارای کرده و پس از آن افراد حقیقی از طریق این مراکز امکان خرید را خواهند داشت.

این ربع سکه‌ها از طریق صرافی‌های عضو مرکز مبادله و با قیمت اعلام شده در تارنمای مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی www.ice.ir به فروش می‌رسد.

این قیمت دقایقی قبل در سایت مرکز مبادله مشخص شد. بر این اساس قیمت ربع سکه در مرکز مبادله ۹ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان تعیین شده است. رقمی که با توجه به نرخ کنونی در بازار تهران، بیش از ۲ میلیون تومان ارزان‌تر است.

شرایط خرید ربع سکه‌های بانک مرکزی بیش از ۲ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار/ ممنوعیت خرید برای چه کسانی است؟

اما چه کسانی حق خرید دارند و چه کسانی ممنوعیت خرید؟

بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر فرد بالای ۱۸ سال تنها یکبار در سال و تا سقف ۵ قطعه ربع سکه بهار آزادی بانک مرکزی را می‌تواند خریداری کند و افرادی که پیش از این از بورس کالای ایران سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی را خریداری کرده‌اند، دیگر امکان خرید از کارگزارن عضو بانک مرکزی را نخواهند داشت. بنابراین افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند از فردا با ارائه کارت ملی به کارگزاری‌های عضو مرکز مبادله ایران و با قیمت اعلام شده ( ۹ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان) در تارنمای مرکز مبادله، ربع سکه بخرند.


بر اساس این گزارش؛ پیش از این و در سال گذشته، بانک مرکزی در سه مرحله عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا بیش از ۱۹۰ هزار قطعه ربع سکه را در ۱۸ روز معاملاتی به فروش رساند. سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام " ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه (ن) " و نماد " (سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) از ۲۴ آبان سال گذشته معاملات خود را در بورس کالا آغاز کرد و سه مرحله فروش را پشت سر گذاشت و در سال جدید عرضه ربع سکه بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه خواهد یافت.

از بازار طلا و سکه چه خبر؟

«محمد کشتی آرای» فعال بازار طلا در گفتگویی اظهار داشت: امروز به دلیل کاهش نرخ ارز در بازار، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روند کاهشی داشتند. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۲۸ میلیون تومان داد و ستد شد. نیم سکه و ربع سکه نیز امروز در بازار طلا و سکه تهران به ترتیب ۱۹ میلیون و ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 41066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha