وضعیت بازار اجاره ۲ ماه مانده به فصل جابه‌جایی

برخی ادعاها حاکی از این است که بخش عمده‌ای از تسهیلات توسط کسانی دریافت شده که جزو اقشار اجاره‌نشین نبوده و بعضا با دریافت کد رهگیری صوری اقدام به دریافت وام کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار اجاره این روزها در آرامش نسبی به سر می‌برد. وام ودیعه مسکن نیز که با آغاز پاندمی ویروس کرونا از سه سال قبل به مستاجران پرداخت می‌شود تا شهریورماه سال جاری تمدید شده است.

به گزارش ایسنا، تا اواخر خردادماه که فصل جابه‌جایی مستاجران آغاز می‌شود دو ماه و نیم باقی‌مانده و نرخ‌های جدید کشف نشده است. خرداد سال گذشته نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۴۶ درصد و در کل کشور ۵۱ درصد اعلام شد. اما هم‌اکنون در بازار اجاره مسکن شهر تهران آرامش نسبی برقرار است.

از سال ۱۳۹۹ با آغاز اپیدمی ویروس کرونا دولت قبل پرداخت وام به مستاجران را در دستور کار قرار داد؛ وامی که اثر چندانی در بازار اجاره ایجاد نکرد. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز این تسهیلات پرداخت شد. در حال حاضر به مستاجران ساکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون توام تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

وضعیت بازار اجاره ۲ ماه مانده به فصل جابه‌جایی

اما اعداد و ارقام درخصوص نرخ رهن و هم‌چنین تعداد مستاجران نشان می‌دهد که تناسبی بین تسهیلات با شرایط اقشار اجاره‌نشین وجود ندارد. از ۶ تیر تا پایان سال گذشته در کل کشور حدود ۲۱۷ هزار فقره و در استان تهران ۳۶ هزار فقره وام ودیعه مسکن پرداخت شد؛ در حالی که حدود ۹ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

برخی ادعاها حاکی از این است که بخش عمده‌ای از تسهیلات توسط کسانی دریافت شده که جزو اقشار اجاره‌نشین نبوده و بعضا با دریافت کد رهگیری صوری اقدام به دریافت وام کرده‌اند.

میزان پرداخت تسهیلات هم با آن‌چه تکلیف شده بود تناسبی ندارد. سال گذشته قرار بود ۴۰ هزار میلیارد تومان وام از طرف بانک‌ها به مستاجران پرداخت شود؛ در حالی که تا روز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱ بنا بر اعلام بانک مرکزی ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

تسهیلات ودیعه مسکن با مبالغ سال گذشته تا پایان شهریورماه تمدید شده و برای سال جاری هنوز تصمیمی مبنی بر افزایش این تسهیلات اتخاذ نشده است. برخی کارشناسان با توجه به اثر نه چندان زیاد وام اجاره، چندان موافق پرداخت این نوع وام نیستند.

به هر ترتیب متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس saman.mrud.ir ثبت نام کرده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
کد خبر: 41031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha