شرایط فروش دلار با کارت ملی تغییر کرد/ نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها ۲۸۵۰۰ تومان شد

با آغاز سال جدید، مشاهدات میدانی از صرافی‌ها نشان از تغییراتی در سازوکار عرضه ارز با در نظر گرفتن کارت ملی به متقاضیان دارد. در این میان، با دستور رئیس کل بانک مرکزی، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نیز معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک اقتصادی؛ امروز دو خبر ارزی در فضای بازار دست به دست شد؛ نخست تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و دیگری تغییر سازوکار فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها بود.

در اولین خبر مهم ارزی امروز؛ فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به جواد اوجی، وزیر نفت، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد.

بر این اساس نرخ تسعیر پایه معاملات محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی نیز معادل ۲۸۵۰۰ تومان است. بدیهی است کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.

گفتنی است؛ اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین شود و در مقابل، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین گردد، به نفع پتروشیمی‌ها خواهد بود و در نهایت منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت استمرار این سیاست و در کنار استفاده از سیاست‌های تکمیل کننده می‌تواند اهداف دولت برای کنترل تورم را در سال ۱۴۰۲ به تحقق نزدیکتر نماید.

شرایط فروش دلار با کارت ملی تغییر کرد/ نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها ۲۸۵۰۰ تومان شد

تغییر شرایط فروش دلار با کارت ملی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، با آغاز سال جدید تغییراتی در نحوه فروش ارز سهمیه‌ای در شبکه صرافی‌ها اعمال شد. به گونه‌ای که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از یکی از صرافی‌های بانکی شهر تهران نشان داد در این صرافی، برای متقاضی خرید ارز سازوکار به این نحو تغییر کرده است که متقاضی ابتدا بایستی در بانک ملی حساب ارزی افتتاح کند و سپس برای خرید ارز با کارت ملی به صرافی مراجعه کند، همچنین در این صرافی به متقاضی ارز گفته شد که دریافت ارز پس از ۷۲ ساعت امکان پذیر خواهد بود. به بیان دیگر متقاضی دریافت ارز سهمیه ای، ابتدا بایستی یک حساب ارزی داشته باشد و سپس در صرافی‌ها تقاضای خود را ثبت و در صورت احراز شرایط، معادل ریالی ارز خود را به صرافی پرداخت کند و پس از ۷۲ ساعت با مراحعه به شعبه ارزی، اسکناس ارز خود را دریافت کند.

این تغییر مهم در حالی است که امروز نیز در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به صرافی‌ها تاکید شده است: از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴، روش فروش ارز صورت اسکناس در سرفصل "تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶" به متقاضیان از روش (پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی) به روش (واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها) تغییر می‌کند.

همچنین در ادامه اطلاعیه خطاب به صرافی‌ها قید شده است: صرافی‌هایی که در روزهای گذشته اقدام به خرید اسکناس از بازار متشکل معاملات ارزی نموده‌اند، با قید تسریع نسبت به فروش اسکناس‌های مذکور در سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ طبق روال قبلی اقدام نموده و وضعیت باز ارزی خود را در روز جاری صفر نمایند.

شرایط فروش دلار با کارت ملی تغییر کرد/ نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها ۲۸۵۰۰ تومان شد

همچنین بر اساس مصوبه‌ای دیگر از سوی بانک مرکزی، از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۲ فروش ارز به هر شخص حقیقی در سرفصل تامین نیازهای ضروری کد ۵۶ صرفا پس از گذشت ۳۶۵ روز (یک سال) از آخرین نوبت خرید آن شخص در سرفصل سایر کد ۲۴ و تامین نیازهای ضروری کد ۵۶ مجاز است. در این مصوبه همچنین آمده است: وجه خریداری شده به صورت اسکناس (دلار یا یورو) به حساب ارزی دلاری یا یورویی مشتری واریز می‌شود و پس از ۷۲ ساعت قابل برداشت خواهد بود.

شرایط فروش دلار با کارت ملی تغییر کرد/ نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها ۲۸۵۰۰ تومان شد

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 40995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha