پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از شکاف دلار آزاد و شرکتها در ۱۴۰۲ + نمودار

بر اساس نظرسنجی فردای اقتصاد، اکثریت اقتصاددانان انتظار افزایش همزمان نرخ ارز بازار آزاد و شرکتها را دارند به طوریکه شکاف فعلی باقی بماند. از آنجا که این نظرسنجی از دو ماه پیش طراحی شده و در حال انجام است، بخشی از این پیش بینی محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فردای اقتصاد، با پرسش از ۵۰ اقتصاددانان فعال در حوزه پژوهش‌های اقتصادی ایران، تلاش شده برآوردی از چشم‌انداز اقتصاددانان در خصوص نرخ رشد دلار و شکاف آن با دلار شرکتها که در زمان نظرسنجی فقط تحت عنوان دلار نیمایی بود بدست آورد. بهرحال با هر عنوانی منظور نظرسنجی نرخ تبدیل دلار شرکتهاست که سود آنها را تحت‌تاثیر قرار داده از این کانال بر بازار سهام اثرگذار است.

پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از شکاف دلار آزاد و شرکتها در ۱۴۰۲ + نمودار

نمودار زیر که در نظرسنجی استفاده شده است، نرخ ارز را از ابتدای دهه ۹۰ تا اواسط بهمن ماه نشان می‌دهد. زمان این نظرسنجی دلار در محدوده ۴۵ هزار تومان قرار داشت و دلار شرکتها تحت عنوان نیما همان دلار ۲۸۵۰۰ تومان بود. اکنون که نتایج نظرسنجی منتشر می‌شود دلار بازار آزاد در محدوده ۵۵ هزار تومان و دلار برخی شرکتها به دلار مرکز مبادله تبدیل شده که در اکنون در محدوده ۳۶ هزار تومان است. بنابراین تا حدی پیش بینی ۶۵ درصد اول اقتصاددانان در نمودار بالا، تاکنون محقق شده است.
پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از شکاف دلار آزاد و شرکتها در ۱۴۰۲ + نمودار


۶۵ درصد رای به نفع بازار سهام
۶۵ درصد اقتصاددانها به این گزینه رای داده اند که "روند افزایش قیمت دلار ادامه دار یا شتابان خواهد بود، و نرخ نیما به دلیل کمبود ارز در سامانه نیما یا تصمیم سیاستگذار به گونه ای رشد می‌کند که شکاف دلار آزاد و نیما در محدوده‌ای نزدیک به ارقام فعلی باقی بماند (دلار آزاد بین ۶۰ تا ۸۰ و نیما بین ۳۵ تا ۵۰ هزار)"
لازم به توضیح است که زمان طراحی این نظرسنجی هنوز مرکز مبادله به نرخ شرکتها تبدیل نشده بود. بنابراین در اینجا منظور از نیما همان نرخ شرکتهاست که در حال حاضر برخی از آنها در مرکز مبادله و برخی همچنان در نیمای کالاهای اساسی با دلار ۲۸۵۰۰ دلارهای خود را به فروش می‌رسانند.

۲۵ درصد رای به بدتر شدن همزمان بازار ارز و سیاستهای ارزی
تحلیل ۲۵ درصد از اقتصاددانها از شرایط بازار ارز این است که افزایش قیمتها در بازار ارز ادامه دار خواهد بود، اما دولت نرخ شرکتها را پایین نگه خواهد داشت. گزینه انتخابی آنها این بوده که "روند افزایش قیمت دلار ادامه‌دار یا شتابان خواهد بود، اما نرخ نیما رشد متناسبی نداشته و شکاف بازار آزاد و نیما به محدوده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد میرسد (دلار آزاد بین ۶۰ تا ۸۰ و نیما بین ۲۸ تا ۳۵ هزار)"

۱۰ درصد رای به بهبود وضعیت بازار ارز

۶ درصد از اقتصاددانان معتقدند گشایشهای بین المللی یا سایر اصلاحات ساختاری نهایتا منجر به کاهش شکاف بازار آزاد ارز و نرخ شرکتها خواهد شد، در حالی که بازار آزاد نیز روندی نزولی دارد.

۴ درصد از اقتصاددانان نیز معتقدند که فضای بازار ارز فضای ثبات است و نهایتا ۲۰ درصد افزایش در نرخ ارز وجود خواهد داشت، ولی نرخ شرکتها بدون تغییر میماند. اگرچه با توجه به این که از زمان نظرسنجی تاکنون حدود ۲۰ درصد نرخ ارز افزایش داشته و نرخ نیمایی هم با تغییر به نرخ حواله مرکز مبادله، افزایشی حدود ۳۰ درصدی داشته، برای رسیدن به چنین گزینه ای نرخها باید تا آخر سال روندی کاهشی به خود بگیرند.

از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی دعوت می‌شود با استفاده از لینک زیر در این نظرسنجی شرکت فرمایند.
لینک شرکت در نظرسنجی

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 40979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha