استدلال عجیب مرکز آمار برای عدم انتشار آمار تورم

آمار تورم اعلامی توسط مرکز آمار همواره در اولین روز ماه منتشر می‌شد، اما علیرغم اینکه ۶روز از سال گذشته، هنوز آمار تورم اسفند منتشر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین؛ در همین رابطه مرکز آمار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دلیل این تاخیر در انتشار آمار تورم، تغییر سال پایه آماری بوده است.

در این اطلاعیه آمده است:

نظر به اینکه شاخص قیمت مصرف کننده همواره در اولین روز ماه بعد، از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، به اطلاع می‌رساند علت تأخیر در انتشار نتایج اسفند ١٤٠١، تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ می باشد.

لازم به توضیح است که با توجه به تغییر ترکیب سبد مصرف کننده در طول زمان، طبق توصیه های بین المللی ضروری است در بازه های زمانی مشخص سال پایه تغییر کند، لذا فرایند تغییر سال پایه که از ابتدای سال ١٤٠٠ در مرکز آمار ایران آغاز شده، در مراحل پایانی می‌باشد و آخرین نتایج شاخص قیمت مصرف کننده بر اساس سال پایه جدید متعاقباً اعلام خواهد شد.

این استدلال در شرایطی مطرح می‌شود که مشخص نیست چرا باید تغییر سال پایه که به گفته مرکز آمار از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده، به یکباره در ابتدای سال ۱۴۰۲ اعمال شود و اینگونه منجر به تاخیر در انتشار آمار شود؟

آیا این امکان وجود نداشت که تورم اسفند ۱۴۰۱ بر اساس همان سال پایه ۱۳۹۵ به مانند قبل در ابتدای ماه منتشر و سپس بر اساس سال پایه جدید بروزرسانی شود؟

این در حالی است که این نهاد انتشار آمار مربوط به تحولات قیمت مسکن را هم از دی ماه سال گذشته متوقف کرده و مشخص نیست برای این اقدام خود چه دلیلی دارد!

متاسفانه به نظر می‌رسد نسبت به فضای نااطمینانی ناشی از عدم انتشار منظم آمار و خدشه‌ای که چنین اقدامی می‌تواند به اعتبار نهادهای آماری کشور وارد کند، توجه لازم وجود ندارد.

بانک مرکزی دیروز آمار تورم ماهانه اسفند ماه را ۶.۶ درصد اعلام کرد و بر اساس شاخص قیمتی اعلام‌شده توسط این نهاد، تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۱ نیز برابر ۶۳.۹درصد بوده است.

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 40786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha