راه‌حل مهم برای نجات بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

حسن محتشم گفت: اجرایی کردن پروژه‌های مسکنی توسط دولت همیشه با مشکل رو به رو بوده است؛ یکی از این چالش ها مشکل تامین زمین است. نداشتن برنامه مشخص ساخت و ساز دولت سیزدهم را برای تحقق وعده خود با مشکل رو به رو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار مسکن سالی که گذشت را با رکود به سر برد. البته ساخت و ساز همواره در دوره‌های مختلف رونق و رکود را تجربه کرده است اما سال ۱۴۰۱ سال توقف در ساخت و ساز و معامله ملک ملک بود. بازار مسکن در سرگردانی به سر می‌برد تا جایی که حتی زمان انجام معامله فروشنده دست نگه می‌داشت و زیر عقد قرارداد می‌زد.

خانه در ایران از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و راهی مطمئن و بدون ریسک برای سرمایه‌گذاری به حساب می آید اما در دولت‌های مختلف ساخت مسکن که یکی از اساسی‌ترین نیاز های انسان است همیشه با مشکل و اما و اگر همراه بوده است. دولت سیزدهم وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن را در زمان انتخابات داده بود که فعلا عملی نشده و باید دید بودجه‌ای که سال آینده بسته شده برای ساخت مسکن، از پس این وعده بر می آید یا خیر. به نظر می رسد تا انتهای دولت نصف وعده هم عملی نشود چراکه هزینه‌های این بخش بسیار زیاد بوده و کشور در حال حاضر منابع لازم را برای این اقدام به‌هیچ‌عنوان ندارد

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در رابطه با حوزه معیشت و مسکن گفت: دولت درزمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه‌مدت دارد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. پیام دولت و مجلس باید پیام امیدبخشی به مردم باشد. وی از تامین زمین برای ساخت مسکن و پیش‌بینی تخفیف‌های مالیاتی برای پروژه نهضت ملی مسکن صحبت به میان آورد. درنتیجه طرح‌های حمایتی مسکن دولت باید از قاعده پرداخت ۷.۸ درصد بیمه، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و یک درصد حق‌الثبت مستثنا شوند. دولت باید تلاش کند تا هزینه ساخت و ساز را کاهش دهد تا سازندگان تمایل به شرکت در این طرح ها داشته باشند.

گسترش نیوز درباره صحبت‌های رئیس جمهور پیرامون تخفیف های مالیاتی برای سازندگان و مشکلات ساخت مسکن با حسن محتشم عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

حسن محتشم، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران پیرامون برنامه‌ریزی‌ برای تامین زمین و تخفیف‌های مالیاتی گفت: اجرایی کردن پروژه‌های مسکنی با مشکل روبه رو است. یکی از این مشکلات تامین زمین و تخفیفات مالیاتی است. یکی از دلایل آن نبود برنامه مشخص برای ساخت و ساز این خانه‌ها است. باگذشت ۱۶ ماه از عمر دولت سیزدهم نه‌تنها واحدی به مردم تحویل داده نشده بلکه روال ساخت‌وساز نیز به‌کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اکنون بحث واگذاری زمین رایگان برای ساخت‌وساز مطرح است که این موضوع از نگاه انبوه‌سازی کاملا بی‌اثر است چرا که دولت باید مشخص کند چرا باید زمین را به افراد و متقاضیانی واگذار کند که نه توان مالی مناسبی برای ساخت وساز دارند و نه دانش فنی برای رعایت استانداردهای لازم و اصولی در ساختمان که این موضوع در نوع خود جای تامل و بازاندیشی دارد. با دادن زمین و سپردن ساخت و ساز به مردم، افراد خانه دار نمی شوند.

حسن محتشم پیرامون فروش متری مسکن در بورس کالا خاطر نشان کرد: اواخر دهه هفتاد فروش متری مسکن اتفاق افتاد، فروش متری مسکن یک تجربه تکراری بود و نتوانست تاثیر قابل قبولی در وضعیت بازار مسکن ایجاد کند. اکنون اگر این اقدام با به‌روزرسانی و برنامه‌ریزی دقیقی همراه باشد می‌تواند تنها به حفظ ارزش سرمایه‌های خرد کمک کند اما به ساماندهی بازار مسکن و خانه‌دار کردن دهک‌های پایین جامعه کمکی نمی‌کند و خیلی هم به نظر نمی‌آید که بتواند در تولید و عرضه مسکن نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای ایفا کند.

وی در رابطه با راهکارهای موجود برای نجات بازار مسکن اظهار کرد: بر اساس تجربیات گذشته، هر جایی که دولت متصدی انجام پروژه‌های مختلف بوده و به عنوان کارفرما ظاهر شده ، راندمان قابل قبولی را از خود نشان نداده است. علت هم این است که با توجه به سیستم بروکراسی حاکم بر ادارات ، چنین اقداماتی روال کار را زمان بر کرده و از حالت عادی خارج می کند. راه حل این است که دولت با کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق روشی در نظر بگیرد تا انبوه سازان و سازندگان با سود متعارف در یک زمان مشخص با دولت مشارکت کنند تا سرعت تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کند. همچنین نرخ متعارفی که برای مصرف کننده در نظرگرفته شده است در قرارداد ها لحاظ شود.

مشکلات مسکن در کشور بیشتر از وزارتخانه و جابه‌جایی دولت‌ها است و هر دولتی هم که می‌آید نظر و سلیقه خود را دنبال می‌کند و نبود منشوری واحد در ساخت مسکن باعث عدم موفقیت طرح‌های مسکنی می‌شود و بسیاری از مردم خصوصا خانه اولی‌ها از مسکن درشان خود و خانواده دور می‌مانند.

۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 40613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha