در بدتـــرین شرایط اقتصـــــادی ارز ترجیحی حذف شد / توقف افزایش نرخ ارز عمدتا روانی است / با تنش زدایی و حل مسائل منطقه‌ای می‌توان امیدوار به کنترل تورم بود

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: یکی از مسائلی که امسال مردم را تحت فشار قرار داد را باید به بی تدبیری دولت نسبت داد، بی تدبیری دولت در گوش کردن به حرف اقتصاددان هایی که طرفدار بازار آزاد هستند و دولت را وادار به حذف ارز ترجیحی کردند. گرچه دولت به خاطر تامین درآمدهایش ناچار به انجام این روند بود اما مساله اساسی این است که در بدترین شرایط اقتصادی ارز ترجیحی حذف شد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد، مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ گفت: بی کمترین شک و شبهه ایی براساس آنچه در سال ۱۴۰۱ تحمل کردیم می توان گفت امسال یکی از سال های سختی بود که بعد از انقلاب بر مردم گذشت. بخش مهمی از سختی ها و چالش های اقتصادی که پشت سر گذاشتیم به دلیل تداوم تحریم ها بود تحریم هایی فلج کننده که از سه سال قبل کشور را تحت فشارهای شدیدی قرار داد.

وی در این باره افزود: سه سال فشار تحریمی منجر به از دست دادن منابع و ذخایری شد که دولت برای ممانعت از فشار به مردم مورد استفاده قرار داده بود، بنابراین منابع دولت ته کشیدند، ضمن اینکه دولت منابعی برای جایگزین کردن درآمد نفت نداشت.

مرتضی افقه اقتصاد دان گفت: یکی از مسائلی که امسال مردم را تحت فشار قرار داد را باید به بی تدبیری دولت نسبت داد، بی تدبیری دولت در گوش کردن به حرف اقتصاددان هایی که طرفدار بازار آزاد هستند و دولت را وادار به حذف ارز ترجیحی کردند، گرچه دولت به خاطر تامین درآمدهایش ناچار به انجام این روند بود اما مساله اساسی این است که در بدترین شرایط اقتصادی ارز ترجیحی حذف شد.

افقه خاطر نشان کرد: دولت ناچار بود و بیشتر از این نمی توانست نیازهای مالی خود را تامین کند به همین سبب شاهد افزایش قیمت های زنجیره ای بودیم علی رغم اینکه مدیران دولتی وعده افزایش چند قلم کالا را به صورت محدود دادند اما روند افزایش قیمت ها بخش دیگری از سفره مردم را جمع کرد.

مرتضی افقه در خصوص وقایع ماه های اخیر و اثر آن بر مسائل اقتصادی نیز گفت: بعد از اعتراضات سه ماهه اخیر به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده و شدت گرفتن تنش های منطقه ای با کشورهایی مثل آذربایجان و مسائلی که از قبل با عربستان داشتیم نرخ ارز در نیمه دوم سال جاری به شدت افزایش یافت؛ مساله ای که توامان آرامش روانی تولید کننده و مصرف کننده را بر هم زد.

وی در این باره توضیح داد: اقدام اخیر دولت به دلیل ناچاری در تغییر سیاست های منطقه ای تا حدودی منجر به کاهش نرخ ارز در طی هفته های اخیر شد. سفر آقای گروسی به ایران و توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعلام از سر گیری ارتباطات دیپلماتیک و باز شدن سفارتخانه های ایران و عربستان نیز منجر به جلوگیری از افزایش نرخ ارز شد .

وی در این باره بیان داشت: خبر افزایش آرامش در منطقه به دلیل از سرگیری ارتباط ایران وعربستان منجر به کاهش نرخ ارز شد اگر این روند ادامه پیدا کند و دولت به دنبال امضای برجام و توافق هسته ای باشد، ضمن اینکه مشکلات مربوط به اف ای تی اف را حل کند و با کشورهای منطقه تنش زدایی کند، قطع به یقین زمینه آرامش روانی فراهم می شود و کنترل نسبی قیمت ها صورت می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز معتقد است: تا زمان عملیاتی شدن مسائل سیاسی و بین المللی مثل توافق برجام و کاهش تنش های منطقه ای و بین المللی قطعا زمان زیادی از دست می دهیم به این خاطر گمان می کنم تا نیمه اول سال آینده در صورتی که وضعیت سیاست خارجی به سمت تنش زدایی حرکت کند باز هم مشکلات اقتصادی خواهیم داشت مشروط به اینکه تحریم ها حل شود و تنش زدایی با روندی که شروع شده با کشورهایی مثل بحرین و آذربایجان حل شود.

وی در خصوص چرایی کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته افزود: توقف افزایش نرخ ارز عمدتا روانی است چرا که ناشی از اعلام اخبار سیاسی و توافقات است پس تا این مسائل عملیاتی شود تا نیمه اول سال آینده مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی می ماند .

مرتضی افقه بیان داشت: اگر توافق برجام و تنش زدایی انجام شود می توان امیدوار بود در نیمه دوم شرایط اقتصادی مثل سال جاری بدتر نشود این شرط لازم است که روند متغیرهای اقتصادی بهبود بیابد اما شرط کافی نیازمند تحولات عمیق سیاسی اجتماعی در نظام اداری، اجرایی، انتخاباتی و تغییر مدیرانی است که براساس ناشایسته سالار انتخاب شده اند، اگر این ها صورت نگیرد مثل دهه های گذشته همچنان وابسته به درآمدهای نفتی می شویم و آسیب پذیر می مانیم، اما به نظر نمی رسد حاکمیت همچنان قدمی بلند برای تحولات عمیق بردارد بنابراین فقط حل مشکلات تحریمی باقی می ماند. درصورت حل مسائل بین المللی مثل تحریم ها می توان گفت مشکلات اقتصادی فقط بیشتر نمی شود اما کمتر هم نمی شود!

۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 40571

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      مگر شرایط اقتصادی ایران بهتر هم میشود که بگوییم در بدترین زمان ارز ترجیحی را حذف کردند؟