رفتار پر نوسان بازار مسکن طی سال ۱۴۰۱ + نمودار

بازار مسکن در سالی که گذشت بسیار پرتلاطم بود. چیزی که کاملا برعکس رفتار این بازار در سال قبلی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تلاطم ملکی از همان ابتدای سال آغاز شد؛ به‌طوری که در اواخر ۱۴۰۰ احیای برجام به مراحل پایانی خود رسیده بود و خوش‌بینی به پایان تحریم‌ها انتظارات تورمی را کاهش داده بود. اما آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و مانع‌تراشی‌های روس‌ها باعث شد تا گام آخر احیا برجام برداشته نشود و همین امر هم شروع یک تلاطم در بازار ملک در ابتدای سالی که گذشت را رقم زد. به‌طوری که شاخص رونق‌سنج مسکن فردای اقتصاد به سقف ۱۴۰ واحدی رسید و رکورد ۴ ساله ثبت کرد و شاخص قیمت مسکن «فردای اقتصاد» هم در تیرماه به ۴۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسید که نشان از تورم حدودا ۴۰ درصدی در ثلث نخست سال داشت.

رفتار پر نوسان بازار مسکن طی سال ۱۴۰۱

ثلث دوم سال اما دوباره بازار مسکن با آرامشی نسبی روبرو شد. با آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام در وهله نخست حجم معاملات به‌شدت کاهش یافت و سپس روند صعود قیمت‌ها هم تقریبا متوقف شد. به‌طوری که حجم معاملات مسکن از ۱۴ هزار واحد در خرداد به حدود ۴۵۰۰ واحد در مهرماه رسید. شاخص قیمت مسکن «فردای اقتصاد» هم در این ماه افت یک درصدی را شاهد بود.

ولی تلاطم جدید در فضای اقتصاد ایران و آغاز جهش‌های پیاپی نرخ ارز باعث شد تا در ثلث سوم سال مجددا شاهد تلاطم شدید بازارها باشیم. به‌طوری که طبق شاخص قیمت فردای اقتصاد میانگین قیمت مسکن در بهمن‌ماه به عدد عجیب ۵۸ میلیون تومان هم برسد. همچنین شاخص رونق‌سنج هم دوباره اوج گرفت و تا ۱۲ هزار واحد معامله در دی و قریب به ۹ هزار واحد معامله در بهمن‌ماه رسید

رفتار پر نوسان بازار مسکن طی سال ۱۴۰۱

در چنین شرایطی اما انتظار می‌رود با آغاز دوباره مذاکرات برجامی و همچنین توافق با عربستان باری دیگر بازار مسکن در اسفندماه به سمت رکود حرکت کرده باشد و در سال آینده هم این فضا ادامه‌دار شود.

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 40555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha