بلایی که افزایش نرخ ارز بر سر بازار محصولات شوینده آورد!

مصرف محصولات شوینده به دلیل شیوع ویروس کرونا بالارفته است و تولیدکنندگان تولیدخودرا افزایش داده اند اما نبود مواد اولیه به میزان کافی در داخل کشور موجب شد تا آنها مواد اولیه خود را با نرخ بالای دلار وارد کنند که این مسئله روی قیمت این محصولات تاثیر مستقیم گذاشته است.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اواخر سال گذشته بود که با ورود ویروس کرونا به کشور مصرف محصولات شوینده رشد پیدا کرد و رفته رفته با جولان بیشتر ویروس کرونا تقاضا برای این محصولات  نیز در حال افزایش است و این درحالی است که در سال جاری قیمت محصولات شوینده دو بار مورد افزایش قرار گرفته است.

*افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان شوینده بدون موافقت سازمان حمایت

علیرضا رضایی قهرودی، رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده طی مصاحبه‌ای در ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ در خصوص وضعیت بازار مواد شوینده و افزایش قیمت در برخی اقلام اظهار داشت: در یکی دو ماه گذشته، قیمت مواد شوینده حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شد که وی علت این افزایش قیمت مواد شوینده را بالارفتن قیمت دلار اعلام کرد.

جالب اینجا است که دقیقا یک روز پس از این مصاحبه،  بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات بهداشتی و شوینده به سازمان حمایت درخواست دادند؛ اما هنوز با این درخواست موافقت نشده است.

اما با این حال تولیدکنندگان محصولات شوینده قیمت محصولات خود را تغییر دادند و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت این محصولات را افزایش دادند.

*افزایش ۴۰درصدی قیمت شوینده تا چند روز آینده

اکنون بیش از یک ماه از این ماجرا می گذرد و با ورود موج سوم ویروس کرونا تولیدکنندگان محصولات شوینده که کار و کاسبی خود را در این روزها سکه می بینند دوباره قیمت برخی از محصولات را افزایش داده اند.

بختیار علم‌بیگی، رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران چند روز پیش در مورد افزایش قیمت مواد شوینده اظهار داشت:‌ بررسی ما نشان می دهدبرخی واحدهای تولیدی می‌خواستند قیمت‌های پراکنده‌ای را برای محصولات خود اعلام کنند که  با توجه به وضعیت صنعت تصمیم گرفتیم پنج قلم کالا را ۴۰ درصد و بقیه کالاها را ۳۰ درصد افزایش قیمت دهیم که طی چند روز آینده اعمال خواهد شد.

وی در مورد زمان اعمال این افزایش قیمت گفت:‌ واحدها از آخر این هفته می‌توانند این تغییر قیمت را اعمال کنند اما تا طی شدن مراحل آن احتمالا ۱۰ الی ۱۵ روز آینده این افزایش قیمت عملی شود.

علم بیگی درباره علت افزایش قیمت مواد شوینده تصریح کرد:‌ بررسی سازمان حمایت در این مورد طولانی شد و برای جلوگیری از هرج و مرج در بازار و افزایش بی‌رویه قیمت، انجمن مواد شوینده تصمیم گرفت این تغییر قیمت را اعلام کند.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تولیدکننده می‌خواستند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت دهند که اثر نامطلوب زیادی روی اقتصاد خانوار می گذاشت.

*علت افزایش قیمت شوینده ها چیست؟

به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران مواد اولیه واحدهای تولیدکننده شوینده که در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود افزایش قیمت داشته است به طوریکه با دو برابر قیمت به دست تولیدکنندگان می رسد و از سوی دیگر برای واردات برخی از مواد اولیه ارز نیمایی به قیمت ۹ هزار تومان تا سال گذشته دریافت میشد اما امسال این رقم به ۲۸ هزار تومان رسیده است که تولید با این ارقام ارز صرفه اقتصادی ندارد ولی چون کشوربه این مواد نیاز دارد مجبوریم هرطور شده به تولید ادامه دهیم.

بررسی های خبرنگار رادار اقتصاد نشان می دهد یکی از مواد اولیه مورد نیاز محصولات شوینده و بهداشتی الکل چرب است که براساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده در پتروشیمی شازند تولید و در اختیار تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی قرار می گیرد، تا سال گذشته تولیدات این واحد پتروشیمیایی کفاف نیاز بازار را می داد اما امسال با ورود ویروس کرونا تولیدکنندگان که تولیداتشان بالارفته است باید مابقی نیاز خود را از خارج وارد کنند که با بالارفتن نرخ دلار تامین مواد اولیه محصولات شوینده عملا امکان پذیر نیست.

*آمار تولید محصولات شوینده و بهداشتی

براساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت صمت تولید انواع پودرهای شوینده اعم از دستی و ماشینی درسال گذشته یعنی سال ۹۸ حدود ۶۸۱ هزار تن بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود۸ درصد رشد داشته اما آنطورکه مسئولان وزارت صمت اعلام کرده اند با ورود ویروس کرونا در اواخر سال گذشته تولید این مواد ۸  برابر شده است. این مسئله نشان می دهد کشور نیازی به واردات محصولات شوینده ندارد اما مسئله اصلی تامین مواد اولیه برای تولید این محصولات است.

دست اندرکاران تولید محصولا بهداشتی می‌گویند ۸۰ درصد از مواد اولیه تولید شوینده ها در داخل ایران تولید می شود، اما تولید همین مواد اولیه نیز نیازمند مواد دیگری است که عموما وارداتی هستند؛ برای مثال شیره نارگیل از مالزی وارد می شود تا در تولید تگزاپون که پرمصرف ترین ماده اولیه در شوینده است به کار رود.

همان گونه که رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده اعلام کرد، اگر دلار گران شود، طبیعی است که نرخ این اقلام نیز تغییر کند.

* افزایش نرخ غیرقابل پیشگیری است

سینا پیله ور یکی از تولیدکنندگان مطرح محصولات بهداشتی وشوینده به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید در یک سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش قابل‌توجهی در تقاضای این محصولات در کشور بودیم به طوریکه کارخانه تولیدکننده مواد شوینده که سالها براساس برنامه ریزی اقدام به تولید می کرد به یکباره با افزایش تقاضا مواجه شد و این مسئله منجر به بالارفتن تولید شد.

پیله ور ادامه داد: در این شرایط تقاضا برای مواد اولیه نیز بالارفت اما مجتمع های پتروشیمی ظرفیت محدودی برای تولید محصول دارند و این مسئله موجب شد تا شرکت های تولیدکننده محصولات شوینده نتوانند تمام مواد اولیه خود را از داخل تامین کنند.

این تولیدکننده محصولات شوینده ادامه داد: در حال حاضر به‌دلیل کمبود و افزایش نرخ مواد اولیه مانند آلکیل بنزن خطی، پلی‌اتیلن ترفتالات و اسیدهای مورد نیاز در گام نخست قیمت این مواد بالا رفت اما همچنان منتظر بودیم تا دولت در این شرایط به کمک تولیدکنندگان بیاید و ارز مورد نیاز این واحدها تامین شود تا بتوانیم مابقی مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب وارد کنیم اما نوسانات نرخ ارز مانع از اینکار شد.

پیله ور تصریح کرد: در شرایطی هستیم که باید کارخانه را تعطیل کنیم زیرا نمیتوانیم با قیمت های فعلی ارز مواد اولیه واردکنیم مگر اینکه قیمت تمام شده محصولات خود را بالا ببریم هر چند که میدانیم مردم به این محصولات نیازمند هستند اما چاره ای جز این کار نداریم.

وی تصریح کرد: اگر شرایط کشور حاد نبود و فقط مسئله تحریم بود مصرف شوینده ها بالا نمی رفت اما الان مصرف به خاطر ویروس کرونا بالا است و ما ناچاریم که تولید کنیم و در اختیار مردم قراردهیم.

پیله ور اظهار داشت: نرخ دلار نیما در ابتدای سال ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان و در خرداد ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود و در حال حاضر ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که این یعنی افزایش ۹۵ درصدی نرخ دلار که این مسئله موجب بالارفتن قیمت محصولات شوینده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات محصولات شوینده آزاد است گفت: براساس اطلاعی های که وزارت صمت در شهریورماه امسال اعلام کرد صادرات تا پایان آذرماه بلامانع است هرچند مصرف محصولات شوینده در داخل کشور به قدری بالارفته است که ابتدا باید نیاز بازار داخل تامین شود واگر چیزی ماند آنوقت صادرات انجام شود. هرچند که تاکید میکنم صادرات محصولات شوینده ربطی به افزایش قیمت این محصولات ندارد.

پیله ور در پاسخ به این سوال که چرا مواد اولیه خود را با ارز حاصل از صادرات وارد نمی کنید گفت:براساس دستور العمل بانک مرکزی باید ارز خود را به داخل کشور بیاوریم و اگر ارز نیاز داشتیم آن را از بازار تهیه کنیم که این مسئله کار را برای ما سخت کرده است و اگر این کار را انجام ندهیم اجازه صادرات نداریم.

انتهای پیام/

۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 4054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مددی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      1 1
      اخه این چه مملکتی شامپو هفته پیش خریدم ۱۲ تومن. دیروز رفتم دیدم شده ۲۱ تومن چه خبره آقای روحانی