دعوا بر سر اختلاف ۵ میلیونی هزینه سبد معیشت کارگران/۳ پیشنهاد برای فیصله دادن به ماجرای تعیین کف حقوق

رقم هزینه سبد معیشتی از آنجایی که مبنای تعیین حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد، همواره برای گروه کارگری حائز اهمیت بوده است. اقلام سبد هزینه خانوار کارگری شامل مواد خوراکی و غیرخوراکی است. آنطور که نمایندگان کارگری می‌گویند، دولت و کارفرمایان رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران برای سال آینده را ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. طبق خبری که برخی از رسانه‌ها به نقل از نمایندگان گروه کارگری نوشته‌اند، در این جلسه نمایندگان گروه کارگری سبد معیشت ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار تومانی را به دولت و کارفرمایان پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه فرهیختگان در تحلیلی نوشت:خبرهایی که از جلسات گروه‌های کارگری و کارفرمایی شنیده می‌شود این است که برخلاف سال‌های قبل، دو گروه به همراه نماینده دولت هنوز نتوانسته‌اند بر سر تعیین هزینه سبد معیشت به توافق برسند که مبنای تعیین حداقل دستمزد است. آنطور هم که مرتضوی وزیر کار می‌گوید، رقم حداقل حقوق و دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده تعیین می‌شود. واقعیت این است به دلیل التهابات ارزی و تشدید تورم و به دنبال این دو، کاهش قدرت خرید کارگران، تعیین حداقل دستمزد تا اینجای کار سه بازنده داشته است. بازنده اول، کارگران هستند که دستمزدهای آنها کفاف حداقل‌های معیشتی را نمی‌دهد. آنطور که آمارهای جدول نشان می‌دهد، دریافتی ماهانه کارگران در طول سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه‌های سبد معیشت (استاندارد زندگی حداقلی) را تامین کرده و تنها در سال ۱۴۰۱ است که با افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها، دستمزد کارگران توانسته ۷۵ درصد از هزینه‌های سبد معیشت را پوشش دهد. اما بازنده دوم، برخی از کارفرمایان هستند که مرتبا می‌گویند برای بنگاه اقتصادی‌شان مدت‌ها دنبال کارگر بوده اما به‌زحمت توانسته‌اند کارگر جذب کنند. اما بازنده سوم، مشاغل خردی هستند که سهم هزینه‌های دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا و خدمات آنها بین ۳۰ تا بیش از ۵۰ درصد است. این سه گروه بازنده حالا در آخرین روزهای زمستان بر سر میز نشسته‌اند تا نرخ دستمزدهای سال آینده را تعیین کنند. به نظر می‌رسد برای کاهش چالش‌های تعیین حداقل دستمزد، انجام سه اقدام (ضرورتا نه امسال) ضروری است. ۱. رفتن به سمت دستمزدهای منطقه‌ای ۲. فعال شدن نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای تعیین حداقل دستمزد چندگانه (برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ) و ۳. ایجاد سیاست رفاهی مکمل حداقل دستمزد از سوی دولت.

دعوا بر سر اختلاف ۵ میلیونی هزینه سبد معیشت
رقم هزینه سبد معیشتی از آنجایی که مبنای تعیین حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد، همواره برای گروه کارگری حائز اهمیت بوده است. اقلام سبد هزینه خانوار کارگری شامل مواد خوراکی و غیرخوراکی است. آنطور که نمایندگان کارگری می‌گویند، دولت و کارفرمایان رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران برای سال آینده را ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. طبق خبری که برخی از رسانه‌ها به نقل از نمایندگان گروه کارگری نوشته‌اند، در این جلسه نمایندگان گروه کارگری سبد معیشت ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار تومانی را به دولت و کارفرمایان پیشنهاد کرده‌اند، موضوعی که با مخالفت دولت و کارفرمایان روبه‌رو شده است. سمیه گلپور رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز در این خصوص مدعی است در حال حاضر خط معیشت را روی ۱۸ میلیون تومان بسته‌اند و طبعا وقتی این رقم اعلام می‌شود باید دستمزد منطقی و منطبق با واقعیت‌های روز زندگی کارگر تعیین شود. نمایندگان کارگری می‌گویند رقم اعلام‌شده برای هزینه سبد معیشت را قبول ندارد. علی خدایی عضو کارگری شورای‌عالی کار می‌گوید واقعیت این است که بین ما و گروه کارفرمایی و دولت، اختلاف اساسی سر سبد معیشت وجود دارد. علت اختلاف این است که امسال از جانب دولت، جداول و معیارهای تعیین سبد معیشت عوض شده؛ به‌عنوان مثال، انستیتو تغذیه جدولی به شورای‌عالی کار ارائه کرده که طبق آن جدول، با برآوردهای جدید اعضای انستیتو تغذیه، مصرف روزانه‌ افراد از ۲۵۷۰ کالری به ۲۳۵۰ کالری کاهش یافته و در سبدی که ارائه کرده‌اند، یک‌سری از اقلام اساسی خانوار را جابه‌جا کرده‌اند. در نتیجه با آن محاسباتی که ما اصلا نمی‌پذیریم، نرخ سبد معیشت را همان ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان محاسبه و اعلام کرده‌اند. آنطور که از دعوای نمایندگان کارگری و کارفرمایی می‌توان فهمید اینکه یک اختلاف نزدیک به ۵ میلیون تومانی بین محاسبات نمایندگان کارفرمای کارگری از هزینه سبد معیشت وجود دارد که همین موضوع موجب شده دو طرف به تفاهم اولیه بر سر تعیین مزد نیز نرسند.

برآورد دستمزد ۱۴۰۲
با شرایط تورمی و التهابات ارزی که امسال پشت‌سر گذاشتیم، تعیین حداقل دستمزد در آخرین روزهای اسفند به یک چالش تبدیل شده است. مورد قابل‌تأمل آن را می‌توان در اختلاف ۵ میلیون تومانی هزینه سبد معیشت دید که کارفرمایان و دولت رقم آن را نزدیک به ۱۲.۵ میلیون تومان و نمایندگان جامعه کارگری بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان عنوان می‌کنند. با توجه به اینکه هنوز دولت، کارفرمایان و نمایندگان کارگری به توافقی درخصوص هزینه سبد معیشت نرسیده‌اند، برآورد حداقل دستمزد بسیار موضوع دشواری است. از سوی دیگر، یکی از منابع تعیین حداقل دستمزد، تورم است که بعید به نظر می‌رسد دولت و نمایندگان کارفرمایی افزایش حدود ۴۰ تا ۴۵ درصدی دستمزدها را بپذیرند. با این دو محدودیت آماری، در گزارش حاضر براساس میانگین‌گیری از دادهای سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱، رقمی برای دستمزد سال آینده برآورد شده است. این رقم که دریافتی یک کارگر ۴ نفره را شامل می‌شود، با الگوی سال قبل، حدود۸.۱میلیون تومان تا ۸.۲ میلیون تومان برآورد می‌شود. مبنای محاسبات نیز سهم دریافتی یک کارگر با دو فرزند (خانوار ۴ نفره) از هزینه سبد معیشت سالانه است. به عبارتی محاسبات نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به‌طور میانگین دریافتی یک کارگر با سه سر عائله حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد و در سه سال اخیر معادل ۶۵ درصد هزینه سبد معیشت بوده است. بر این اساس اگر رقم پیشنهادی دولت و کارفرمایان برای هزینه سبد معیشت سال ۱۴۰۲ از سوی نمایندگان کارگری پذیرفته شود رقم دریافتی یک کارگر دارای خانوار ۴نفره در سال آینده بین ۸.۱ تا ۸.۲ میلیون تومان خواهد بود. این رقم به معنی افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ خواهد بود، نرخی که دولت نیز برای کارمندان خود در نظر گرفته است.

سه الزام برای اصلاح دستمزد کارگران
در طول چند دهه اخیر، دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص اثر افزایش حداقل دستمزد بر تورم وجود داشته است. در چهارچوب نظریه تورم فشار هزینه، افزایش حداقل دستمزد با اثرات مستقیم و غیرمستقیم از طریق یک سازوکار چندمرحله‌ای باعث افزایش هزینه تولید و تورم می‌شود.
برخی از پژوهشگران با پذیرش این موضوع، می‌گویند برای تعیین عادلانه دستمزدها باید سه نکته را همزمان در نظر بگیریم:
۱. همراه با افزایش تورم در کشور، افزایش متناسب حداقل دستمزد ضروری است؛ چراکه کاهش حداقل دستمزد حقیقی نیروی کار باعث می‌شود بخش مولد اقتصاد نیروی کار خود را از دست ندهد.
۲. اثر دستمزد بر مشاغل و بنگاه‌های مختلف متفاوت است و برای افزایش حداقل دستمزد باید یک نرخ میانگینی را در نظر بگیریم.
۳. هزینه‌های خانوار در استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت بوده و رقم خط فقر نیز در مناطق مختلف نوسان قابل توجهی دارد. با این حساب، تعیین دستمزد ملی بدون توجه به شرایط منطقه‌ای، ضدعدالت است.
درخصوص هزینه‌های حقوق و دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا و خدمات، نمایندگان کارگری می‌گویند سهم دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا به‌طور متوسط بین ۷ تا ۱۳ درصد بوده و در زمان مواجهه با تورم شدید این میزان می‌تواند بین ۹ تا ۱۷ درصد باشد. همچنین یک پژوهش نشان می‌دهد سهم دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا در هلدینگ‌های بزرگ حوزه‌های نفت، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها به‌طور متوسط ۲ تا ۴ درصد است. در صنعت فولاد و پتروشیمی ۷ درصد، صنعت قند و شکر ۱۰ درصد، در صنایع نفتی، کک و سوخت هسته‌ای ۳ درصد، در صنایع کشاورزی و صنایع رایانه‌ای و تجهیزات الکترونیکی ۱۵ درصد است. اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز معتقد است در صنایع بزرگ عموما سهم حقوق و دستمزد در هزینه‌های تمام‌شده بنگاه‌ها بین یک تا ۱۰ درصد و در صنایع کوچک و خرد و متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و در بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد است. آنطور که از آمارها برمی‌آید، در بنگاه‌های بزرگ و هلدینگ‌های تولیدی سهم دستمزد از هزینه‌های تمام‌شده بنگاه حول و حوش ۲ تا ۱۰ درصد بوده و در مقابل، سهم دستمزد در هزینه‌های تمام‌شده بنگاه‌های کوچک و متوسط و مشاغل خرد بین ۳۰ تا بیش از ۵۰ درصد است. بر این اساس، تعیین دستمزد ملی نسبتا بالا بدون توجه به ویژگی مشاغل می‌تواند بخشی از مشاغل را که عمدتا مشاغل غیررسمی هستند، دچار چالش کند، درحالی‌که این افزایش در هلدینگ‌های بزرگ صنعتی-معدنی و نفتی و حتی در صنعت بیمه و بانک با افزایش بهره‌وری نیروی کار همراه خواهد شد. نگاهی به مناطق و استان‌های کشور نیز نشان می‌دهد در استان‌های مرزی که بنگاه‌های بزرگ تولیدی شکل نگرفته‌اند و عمده مشاغل جزء مشاغل خرد هستند، سهم تعداد شاغلان دارای بیمه و مزایای بازنشستگی بسیار ناچیز بوده و در ۵ استان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از شاغلان، در مشاغل غیررسمی فعالیت می‌کنند. اما مورد سوم، تفاوت بسیار بالای هزینه‌های خانوار و نرخ خط فقر خانوار در استان‌های مختلف است. براساس گزارش وزارت رفاه، در سال ۱۴۰۰ درحالی خط فقر شهر تهران برای یک خانوار حدود ۷.۴ میلیون تومان و در شهرهای رشت، شیراز، اصفهان، بندرعباس و کرج بین ۵ تا ۵.۳ میلیون تومان بوده، اما این میزان در استان‌های سیستان‌وبلوچستان ۲.۷ میلیون تومان، در استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، یزد، خراسان رضوی، کرمان، خوزستان و آذربایجان‌غربی حول و حوش ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان بوده است. این مورد نشان می‌دهد تعیین دستمزد ملی بدون توجه به شرایط اقتصادی مناطق می‌تواند خود به نابرابری‌ها دامن بزند، درحالی‌که اگر جامعه کارگری امکان چانه‌زنی بر سر دستمزدهای منطقه‌ای داشته باشند، چه‌بسا برخی سرمایه‌گذاران بخواهند برای کاهش هزینه‌های تولید، مناطق کمتربرخوردار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند (در کنار سیاست‌های مالیاتی دولت).

لزوم مکمل شدن سیاست‌های رفاهی با حداقل دستمزد
فلسفه تعیین دستمزد این است که حداقل مزد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را تامین کند. این موضوع در واقع به نوعی حمایت از حداقل‌بگیرها بوده و می‌خواهد حداقل‌های معیشتی را برای کم‌درآمدها تضمین کند. اما آمارها نشان می‌دهد شوربختانه این سیاست چندان هم به نفع کم‌درآمدها نبوده است. برای نمونه، گزارش وزارت رفاه از داده‌های هزینه-درآمد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درحالی در دهک‌های یک تا ۳ به‌طور متوسط ۷۵ درصد از خانوارها یک شاغل را دارند که شاغل بیمه‌شده (شغل رسمی) در دهک یک ۱۲.۱ درصد، در دهک دوم ۲۲ درصد و در دهک سوم ۲۷.۶ درصد است. بنابراین، از آنجایی که کم‌درآمدها در مشاغل غیررسمی فعالند، خود تعیین دستمزد ملی هم بعضا باعث شده بخش زیادی از شاغلان بین بیمه و مزایای بازنشستگی و از دست دادن شغل، یکی را انتخاب کنند.
اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است چه باید کرد. آیا می‌توان خرد شدن استخوان‌های کم‌درآمدها و کارگران زحمتکش دهک‌های پایین زیر فشار تورم افسارگسیخته را تماشا کرد و نسخه عدم افزایش کافی درآمد آنها را صادر کرد، قطعا پاسخ منفی است، چراکه عدم افزایش حقوق و دستمزد به تناسب تورم می‌تواند علاوه‌بر مشکلات زیستی و معیشتی، افراد را در موقعیت‌های خطرناک روحی و روانی نیز قرار دهد.
مسلما این شرایط دولت را ملزم می‌کند که برنامه‌های حمایت اجتماعی به‌طور ویژه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهد. با این حال نکته اول در اجرای هر سیاست حمایتی محل تامین منابع برای اجرای این سیاست‌هاست. منابع مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های حمایتی باید از محلی غیرتورم‌زا و پایدار تامین شود. موضوعی که در اجرای سیاست‌های حمایتی در ایران کمتر به آن توجه شده است، به‌طوری‌که تامین منابع مورد نیاز برای حمایت از کم‌درآمدها در سال‌های اخیر از محل منابع تورم‌زا، باعث تورم بالاتر شده و در نتیجه رفاه گروه‌های پایین درآمدی را بدتر از قبل کرده است. همچنین مشکل دیگر سیاست‌های رفاهی در ایران، عدم استقلال سیستم رفاهی دولت از سیاست‌های پولی است. به عبارتی، دولت‌ها با سیاست‌هایی همچون پایین نگه داشتن نرخ ارز اسمی و اعطای ارز ترجیحی در شرایط جهش‌های ارزی، گرچه به زعم خود می‌خواهند از خانوارهای کم‌درآمد حمایت کنند اما این سیاست‌ها علاوه‌بر ایجاد فساد و رانت عظیم برای عده‌ای خاص، خود به تورم نیز دامن می‌زند.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد به‌طورکلی برای تامین منابع سیاست‌های حمایتی شش منبع اصلی شامل: ۱. تخصیص مجدد هزینه‌ها ۲. تجمیع بسیج منابع داخلی ۳. بهبود مدیریت مالی هزینه‌های عمومی ۴. تامین مالی از طریق کمک‌های بلاعوض ۵. کاهش بدهی‌ها و ۶. افزایش استقراض برای اجرای سیاست‌های حمایتی در کشورها قابل‌شناسایی است. از بین این منابع کمک‌های بلاعوض کاهش بدهی‌ها و افزایش استقراض در شرایط فعلی کشور کاربرد چندانی ندارد. تخصیص مجدد هزینه‌ها به تغییر در اولویت‌بندی هزینه‌های دولت باز می‌گردد به‌طوری‌که دولت هزینه‌های با اولویت کمتر را کاسته و منابع را به حمایت اختصاص دهد. بهبود مدیریت مالی دولت نیز می‌تواند مواردی مانند هدفمندی یارانه‌ها را شامل شود. براساس آمارهای وزارت رفاه، از ۲۸ میلیون و ۵۵۴ هزار خانوار ایرانی، ۳ میلیون و ۶۵۳ هزار خانوار فاقد یارانه و ۲۴ میلیون و ۹۰۲ هزار خانوار یارانه‌بگیر هستند. آمارهای وزارت رفاه نشان می‌دهد از حدود ۲۵ میلیون خانواری که یارانه نقدی می‌گیرند، حدود ۹ میلیون و ۱۳۵ هزار خانوار نیازمند یارانه نبوده و از درآمد مکفی برخوردارند. به عبارتی، با در نظر گرفتن بعد خانوار ۳.۳ نفری، حدود ۳۰ میلیون نفر می‌توانند بدون دریافت یارانه فعلی از پس هزینه‌های خود بربیایند. حذف یارانه این گروه‌ها با تخصیص به کم‌درآمدها و ازجمله حداقل بگیران می‌تواند به این صورت باشد که دولت با یک سیستم رفاهی کارآمد اقدام به جبران کمبود درآمد فرد تا سقف بالاتر از خط فقر کند تا علاوه‌بر عدم فشار دستمزدی به مشاغل خرد، افراد نیز از حداقل‌های رفاهی برخوردار شوند.
منظور از تجمیع منابع داخلی دولت نیز یافتن منابع جدید از بین مالیات‌هاست. در این زمینه مستقلا تاکید بر مالیات بر مجموع درآمد اشخاص است تا منابع آن صرف اجرای سیاست‌های حمایتی شود.

دعوا بر سر اختلاف ۵ میلیونی هزینه سبد معیشت کارگران/۳ پیشنهاد برای فیصله دادن به ماجرای تعیین کف حقوق

۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۵
کد خبر: 40460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 53
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      32 1
      آخه این چه وضعشه بااین گرونی چطور میشه با ماهی هشت میلیون زندگی کرد این هشت میلیون صرفا ۴ میلیونش میره برا اجاره با ۴ میلیون بقیش گوشت کیلو پانصد هزاری بخریم یا مرغ کیلو ۷۰ هزاری بچه لباس نمیخواد تفریح نمیخواد چرا اینقدر پدر مادرها رو مقابل بچه هاشون شرمنده میکنید اگه حقوق کارگرها رو زیا نمیکنید پس حداقل تورم رو کنترل کنید یه زره به فکر این مردم بیچاره هم باشید.
    • ایمان IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      34 4
      حقوق کارگر باید تفاوتی با کارمند پشت میز نشسته نداشته باشد کارمندی که آنجا نشسته هیچی بلد نیست کارگران فنی باید حقوق بیشتری بگیرن
      • س IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
        4 1
        اون کارمند ممکنه یک ممکنه مهندس یا دکتر فنی متخصص باشه و با شرکت در آزمون به اداره راه پیدا کرده باشه... دید وسیع و انصاف برای هر شخصی لازم هست
      • بنده خدا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
        0 0
        آقایی که اسمت گذاشتی س....الان من می تونم به جرات بهتون ثابت کنم همان کسی که ادعای مهندسی داره یک درصدی کا گ هم فنی بدنیست روی کاغذمهندس هستش ولی زیرکولرنشسته ابزارونمی شناسه ولی حقوق چندین برابریک کارگردرصورتی که زحمات بسیارکارگربیچاره میکشه البته مهندس فنی هم داریم آنهم انگشت شمارخودت هم می دونی که درجامعه مابه قشرحقوق بگیرازکارگرتامعلم الی آخر ظلم میشه الان آدم میشناسم حروف الفبای انگليسي بلدنیست دیپلم گرفته داره ب تی فوق ولیسانس می خونه اخرهمین میشه مهندس...درضمن بنده قصدجسارت به هیچ کدام ازمهندسین زحمت کش نداشته وند ارم مهندس دار یم دنبال کا گ بیل می زیباترین نقشه خوان وتسترهم بود
    • کارگر تامین اجتماعی محمودی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      18 1
      تورو خدا به فکرما باشین بخدا موندم چکارکنم شوهرم مریضه بدهی ازسرمون گذشته بخدا ابرومون رفت انصاف داشته باشین خودتون هم میدونین با این پول اگه زندگی کنم دو روز مینونم خوب زندگی کنم انصاف هم خوب چیزیه الان خونه هیچی نیس منم میخام زندگی کنم واله این زندگی جهنم هس تو چهارشنبه سوری بچم زانو بغل نشست حیاط بیرون نرفت چون پول نداشتم چیزی نخریدم این انصافه سی سال شوهرم کارگری کرد اشغال مردمو بوشو دردشو کشید الان بیماره پاهاش ورم کرده قند فشارش بالاس قلبش ناراحتی داره شما بگین من چکارکنم ۶۱سالش شده من ۴۸سالمه فک کن خاهرتم من چکارکنم با این پول هرماه فکر بدهی هستم منم میخام اسوده زندگی کنم
      • ممد IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
        2 0
        خواهر تو این برهه هیچکی بی مشکل نیس،نمونش پدر خودم ۵۸ سال سن داره جانباز هم هست، بنده خدا سه الی چهار ساعت بیرون از شهر میره کار گری هر هفته پنجشنبه غروب میاد خونه شنبه صبح زود میره الان اومده خونه میگه به خاطر ایام عید کار تعطیل شد،الان چطوری شکمشون رو سیر کنن خدا میدونه 😞
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      30 1
      چراسهام عدالت به کارگران نمیدیهد؟چرا مزایای کارمندان ازجمله بدی آب وهوا وبهره وری وحق تاهل نمیدهید
    • آذری IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      31 1
      نویسنده محترم که به نوعی مث کارفرمایان حرف می زنید و حرف های غیر واقعی به مخاطبان درج می کنید اول پارسال افزایش حقوق ۳۸درصد بودبرای سایر سطوح و برای همه افزایش ۵۷درصد اعمال نشد و دوما شورای عالی کار علاوه بر تصویب افزایش حقوق کارگران شاغل باید متافع بازنشستگان تامین را نیز در نظر بگیرد که حدود ۴میلیون نفر از جمعیت کشور بازنشسته تامین هستند با احتساب ۱۴میلیون نفر شاغل جمعا ۱۸میلیون نفر که با احتساب خانوار ۴نفری حدودا ۶۰میلیون از جمعیت کشور را پوشش می دهد و تصمیم عادلانه شورای عالی کار می تواند نشاط و رفاه به جامعه بیاورد و یا باعث تعطیلی کارخانجات و مشاغل به علت دستمزد کمتر شود که به هیچ وجه موردقبول جامعه و نظام جمهوری اسلامی نیست و افراد به مشاغل آزاد روی می آورنددر ثانی ۷۰درصد کارخانحات کشور بزرگ و قدرتمتد هستند که توانایی پرداخت حقوق حتی بیست میلیون تومان را نیز دارند و حتی بیشتر پس شما چطور می توانید با این تورم ۲۰۰درصدی که بر اثر سوئ مدریت اقتصادی دولت هست یک خانواده با ۸میلیون در سال آینده زندگی کند وقتی هزینه سبد معیشت ۱۷میلیون هست بایستی و حتما باید دریافتی کارگران از ۱۴میلیون
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      16 0
      هرچی هم حقوق افزایش پیداکندبیشتربه ضررحقوق بگیران قشرضعیف است است وبه سودصاحبکاروسرمایه دارکارخانه دارهاوس مایه دارهابه بهانه افزایش حقوق کارگران خودوهزینه تولیدقیمت اجناس خودراچندبرابرافزایش دهنددولت بااین تکنیک افزایش حقوق اززیر بارمسولیت شانه خالی میکنه تازه مالیات بیشتری ازسرمایه دارهاهم میگیره درکشورهاارو ایی که نه نفت دارندتازه بایدبابت واردات نفت هزینه هم بدهندخوددولت برای حمایت ازکارگران وحقوق بگیران کمک نقدی به مردمش میده ایکاش به جای انتقادازاین کشورهای کافرکمی هم ازانهاالگوبگیره
    • عباسعلی. اسمعیلی. IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      10 2
      سلام برای افزایش حقوق باز نشستگان تامین اجتماعی چه اقدامی صورت گرفته من با ۳۵ سال سابقه بعد از ده سال بازنشستگی در یافتی من ششمیلیون چهارصد هزار تومان هست ودو پسر دم بخت دارم دارم که هنوز مجرد هستند سن آنها بالای ۳۰ سال هست چگونه با این حقوق میتوانم آنها را سرو سامان بدهم دستمزد من کفاف زندگیمان را نمی دهد ۸۳۷
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      12 0
      چرا دراواسط سال که تورم روبه بالاست وهمه کالاها ازاول سال تا اخرسال چندین برابرمی شوند حقوق کارگران رازیادنمیکنید که حالااخرسال نماینده کارفرما باافزایش حقوق ناچیز مخالفت کندکه خودشونم میدونند حتی حقوق ۳۰میلیونی هم دیگه کفاف زندگی رانمیدهد اصلا درصد چیه همون پارسال هم که گفتن ۵۷درصد یک میلیون ۵۰۰ اضافه شد به پایه حقوق کارگران کارگر که مثل کارمندان دولت مزایا ندارد فقط یه پایه حقوق میگیره چطوری برج ۹امسال ۱۰درصد به کارمندان اضافه شد ولی کارگر بیچاره چیزی به حقوقش اضافه نشد هرچند که حقوق همون کارمند هم دربرابرتورم ناچیزاست بیشتر جمعیت کشورراقشر کارگر تشکیل میدهند اگر حقوق کارگران کفاف زندگی راندهدوقدرت خریدشون بیادپایین که نتوانندازمغازه دارخریدکنند مشاغل ازادوبازاریها هم سفره شون روز به روز کوچک وکوچکترمیشودوروبه نابودی میرود پس فکری ب حال همه کنیدوتصمیم درستی بگیرید برای افزایش حقوق کارگران یعنی کارگر باید مجانی کارکند برای کارفرما ؟!کارفرمایی که باافزایش قیمتها وتورم قیمت تولیدات کارخانه راافزایش میدهدوبه اصطلاحی نون راب نرخ روز میخوردولی کارگر اول سال یه چندرغازی ب حقوقش اضافه میشود
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      14 0
      عدالت فقط پشت تریبونا هستش.کارگرفنی چه فرقی با یه کارمند پشت میز که در روز 4ساعت پشت میز نشسته دارد..تعطیلات هم که خونه تشریف دارن.امنیت شغلی هم داره.اخه ما چه گناهی کردیم کارمند نشدیم.
    • نسل سوخته IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      15 0
      لعنت به اینها،که مردم رو بیچاره کردن،پدرومادر رو جلو بچه هاشون شرمنده کردن،خاک تو سرتون که همه رو بدبخت کردین همه منابع رو مفت قرداد کردین،برای حفاظت از خودتون از بیت المال به کشورهای همسایه باج دادین،کسی به فکر مردم نیست
    • سیاوش IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      5 0
      حقوق کارگرکمتراز25میلیون باشه نمی شه زندگی کرد.وعین بی عدالتی هست که کارراکارگرمی کندحقوقش رادیگران می برند
    • علی US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      7 0
      آقای رئیسی وخاندوزی خودشان نمیگذارند اینها با کارگران زحمت کش مخالفن ......
    • آشنا IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      3 0
      همه اونچه باید اضافه بشه و این دعواهای زرگری به سود دولت هستش .. دولت تجار رو آزاد گداشته تا علاوه بر کسب منفعت تجار جیب دولت هم پر بشه پس عاقلانه هست که دولت که عهدار امنیت و رفاه ملت هست به نوعی با این گرانی‌های از پیش تدبیر شده طوری درسایه باشه که خودش هم ضرر نکنه ، مثال معروف آمریکایی‌ها که میگه واسه قدرتمند بودن باید در سایه باشی
    • خسرو IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      7 0
      کارفرماکسی جزدولت نیست اینهادستشان تویک کاسه هست چراوقتی حقوق مجلسیهاو...رااضافه میکنندتورم زانیست ومنطقهای حساب نمیکنندکمتردست درجیب مردم درازکنید
    • ناشناس US ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      4 0
      والا این حرفها فقط شعاری بیش نیست همون بیست درصد را میخوان به حقوق بازنشسته بدبختی که نوه داره و هزار تا خرج دیگه همون را میخوان اعمال کنن با سی سال و اندی کار الان حدود هفت تومن میگیرم اخه این به کجا میرسه واقعا باعث تاسفه
    • امیر DE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 2
      با توجه به شرایط اقتصادی با این وضعیت حمایتی از کسب و کار ها قطعا با تعداد زیادی تعدیل نیرو مواجه خواهیم بود.
    • م IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      6 0
      کسی به فکر کارگر نیست متاسفانه عدالت نیست.
    • م IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      3 1
      کسی به فکر کارگر نیست متاسفانه عدالت نیست.
    • برده IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      7 0
      تمام بدبختی ها تون خوردن حق کارگره.خدا ازتون نگذره.عدالت برای کارگر مرده.چوب خدا صدا ندارد...........
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      3 0
      من موندم چرا این قدر وقت با ارزش خودتونو می گیرید وکارگروبازنشسته را به نوعی سرکارمی گداریدخودتونم می دونید از این جلسات چیزی بیرون نمی اد که به سود کارگروبازنشسته باشه دولت وکارفرما اگر به فکر این قشر ضعیف شده درطول زمان بودن که کاربه اینجا نمی رسید مخلص کلام هیچ امیدی به شما نیست وهرسال متاسفانه دریغ ازپارسال. پشت تریبونها کتاب می نویسنددر وضع وحال مستضعفان که کم کم به آن مرحله سقوط کردیم اما درعمل کمترین کاری انجام نشده ازآقای رئیسی میخواهیم که بخاطر خدا حمایتی ازکارگر وبخصوص بازنشسته ای که سی واندی ازبهترین روزهای زندگیش وکاروتلاش کرده والان نیازبه حمایت داره دریغ نکنه.
    • میلاد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      5 0
      میشینن محاسبه کنند ببیند برای بردگی سیستم سرمایه داری چقدر هزینه کنند
    • س IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      6 0
      متخصصان تصمیم گیری آیا به این مسأله توجه کردین که این تعیین دستمزد منطقه ای که به ذهن شما رسیده، موجب افزایش مهاجرت به شهر تهران میشه. آیا به این که هزینه درمان، پوشاک، خورد و خوراک همه جای ایران یکسان هست و تفاوت فقط در هزینه مسکن هست. این کار شما به ناعدالتی ها بیشتر دامن خواهد زد. یک مهندس متخصص باید فقط به خاطر دستمزد پایین از شهر خود مهاجرت کنه... صورت مسأله رو با حرکت های خلاقانه پاک نکنید...‌ تورم مهار کنید...
    • احمد فولادوند IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      4 0
      انستیتوتغذیه دیده 1_کارگران چاق شدندپس نیاز به کالری کمتری دارند.لذا نیاز به ان را محدودترکردنند. 2_از طرفی خسته شدنداینقدربه سبد معیشت نگاه کردندبا خودگفتنندیه شطرنجی بزنیم تا بازنج بیشتر کارگرن ورزیده تر شوند. این مثلا کارشناسان هردم بیلی در جای جای دولت بویژه در انیستیتوتغذیه از خودشان خجالت نمیکشند؟؟!! دولت مدار نباشید، حق مدار باشید.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      6 1
      حقوق ۲۰میلیونی برا کارگر حرام است اما برای برخی مفت خور حلال است نماینده کارگر به هیچ وجه کوتاه نیایید
      • Mhpoor IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
        1 0
        داداش عزیزم تو فکر می‌کنی واقعا نماینده کارگران داره دلسوزی می‌کنه اینا همش فیلمشونه هی کشش میدن تا شب عید بعد سه گروه از چهار گروه به جز کارگری حقوق خفن وزارت کار رو امضا می‌کنن . این سوژه تکراریه . همشون سرشون تو یه آخور هست
    • Mardomdar IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      4 0
      ضمن تشکر از نمایندگان محترم کارگری و بازنشستگان جا دارد اعلام کنم که این آقایان مفتخوراینها گوشت ۵۰۰ تومانی و کفش و لباس و مایحتاج عمومی خانواده را نمیخرند بلکه بصورت کلی برایشان خریداری و تمیز شده در منزلشان تحویل میدهند . و اگر افزایش حقوق را با نظر کارگروه نمایندگان کارگری تایید کنند دیگر چیزی برای رانت و اختلاس های چندین میلیاردی را نمیتوانند بکنند . فقط زورشان به قشر کارگر و کارمند و بازنشسته میرسد .
    • US ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      بالای پنجاه درصد باید اضافه بشه آگه این اتفاق نیفته اعتصابات واعتراضات عظیمی شکل میگیره قابل توجه نمایید کارگری
    • امین IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      لعنت به اونایی که نون کارگرای بدبخت رو اجر میکنن . چطور وقتی قیمت رو میارن بالا تخته گاز تورم ایجاد میکنن و به فکر قشر ضعیف جامعه نیستن ولی وقتی میخوان حقوق رو یکم اضافه کنن 4 ماه سرش دعوا میکنن یکم از خدا بترسید بابا به خدا قسم اون دنیا حساب و عغابی هست چرا فراموش کردیم ما مسلمانیم و قانون اسلام رو باید رعایت کنیم
    • بازنشسته IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      ایا درمعیشت در وجود دولت اسلامی چونه زنی باید باشد اگر این قرار بود دولت چکاره هست طبق کشورهای دنیا تعین تکلیف کارگر وبازنشسته بدبخت را تعین نماید وبگذارید در زندگی نفس راحت بکشیم وبگویم علت هست چرا مذاکرات به اخرسال می کشانید ومیخواهید تعین تکلیف حقوق بنماید چونه زنی مال لختیها می باشد ودر دولتی که از عدل رفتار می نماید نباید چونه زنی ایجاد بشود لطفان پاهارو از روی گردنهای ملت وردارید وبگذارید مردم راحت زندگی بکنند انغلاب کردیم جبهه رفتیم حاصل ما این میشود قطره چکانی یا بخور نمیر نصیب ما از انغلاب است
    • پژمان IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      وزیر کاری مثل صولت مرتضوی که با رانت و سفارش حضرات نمایندگان رای اعتماد گرفت خودش دوتا آقازاده داره که یکیش تو ایلام بر مسند ریاست استانداری و دیگری شهرداری منطقه هشت تهران جلوس کردن ،افرادی مثل صولت هیچوقت درد ندارم کارگر رونمی فهمه! کارفرما هم که خدا رو شکر هر لحظه که اراده کنه قیمت تولیدش رو می بره بالا شاید طی سال سه بالا قیمت ها تغییر کنه ولی اون کارگر بیچاره از بوق سگ باید جون بکنه با هزار ترفند بتونه اجاره ۶ میلیونی متورم ۷۰ درصدی رو با نخوردن و نپوشیدن و هزار شرمندگی نزد خانواده جبران کنه اون وقت آقایان نماینده دولت و کار فرما برای استثمار این قشر زحمت کش ظلم مضاعف کنند الان اکه به ۵۰ درصد حقوق راضی نباشن همین گرانی دلار توسط دولت اثراتش را رو تمام کالا گذاشته ،با تورم ۶۰درصدی سال آینده کارگر نمیتونه کمر راست کنه ،پس بهترین گزینه نمایندگان محترم کارگری از حق و حقوقشون نباید کوتاه بیان...
    • نیما IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      دولت اونقدر بد بخت و فقیر شده که درامد کل مالیات و نفت کوچیکتر از حقوق کارمندان خودش شده به عبارتی دیگه پول برا خونشونم نیست چه برسه به بقیه.. فقط میتونه الکی پول چاپ کنه که تورم زا هست و ملت رو بیشتر به فلاکت میبره ...
    • وحی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      اقای مسعول اگه شما با این حقوق بتونین دو ماه زندگی کنین حرفی ندارم من
    • حسن هوشمندی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      س جنگ عراق ایرانم ایقد طول نکشید اسمش قدشه کارگر شماها هم بزنید تو سرمون
    • امید IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      چهل اندی سال فقر گرسنگی به ملت دادید پدرم یه کارگر بازنشسته منم یه جووون دهه شصتی سالیان زحمت دارم‌میکشم ن پدرم سرمایه داشته ن‌خودم بخوام کاری با ایده هام راه اندازی کنم حتی وامم نمیدن بهم منم از جونم سیر شدم یعنی برام مهم‌نیس حقوق چقدر الان قرار من که مرگ‌انتخاب کردم تو زندگی و هر سال نا امید تر فقط آرزو میکنم ریشه و بانی این‌ مشکلات از ته بسوزه آخی واقعا تا کی هر ساله عید بدبختیامونا بیشتر میکنن
    • جواد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      جالب شده است حرف جدیدشون رو دیگه کجای دلمون بزاریم. مزد منطقه ای!!! آخه نامردا مگه قیمت اجناس بین تهران و کرمان و سیستان و بقیه جاها فرق داره که حرف الکی میزنین. واسه چی سبد معیشت خانواده باید تو شهرهای مختلف فرق داشته باشه . یک کیلو گوشت فرض مثال پونصد تومن باشه تو کل کشور همینه. این دیگه تفرقه انداختن بین کارگران هست تا به این وسیله بتونن جامعه کارگری چندین دسته کنن تا صدای اعتراض کمتر بشه و راحتتر بشه حق کارگر رو پایمال کرد. قیمت تمام شده اقلام مورد نیاز یه خانوار بین کل استانها و شهرها یه جور هست پس سعی نکنید با این عدله صدمن یه غاز کارگران رو به مزد منطقه ای تشویق کنید. هر کدوم هم واقعا به سبد معیشت آقایان گردن کلفت البته اعتراض دارند واسه کارگر زیاد هست خواهشاً یه ارگان بی طرف تو مملکت پیدا بشه همون آقایون رو با خانوادشون تو هر کجای کشور هم دلشون خواست با همین مزدی که ادعا میکنند یکسال مجبور کنند که زندگی کنند. اونوقت اگه دهنشون رو واکردن و حرف زدن ماجامعه کارگر همه تسلیم حرفشون میشیم. نامردا شما حتی یه ماه هم با این حقوق تو این گرونیا عمرا با خانوادتون نمیتونین زندگی کنین
    • بنده خدا IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      مافیای کارفرما که همه هست ونفوزداره وبتبریزوبپاش بالانمی زاره که کارگران به حقوق قانونی نه چیزبیشترخودبرسند...قضاوت باشمااین حق الناس نیست پس چیه مگرنمگیدکه خداازهمه چیزی گذرد..الی حق الناس..پس چراکاگران راد تمام این ساليان آزار می دین...حتی حاضر نیستین قانونی که خودتون نوشته وتصویب کردین هم اجراکنیدپناه برخدا عدالت بایدبرقراربشه که نمیشه ونخواهدشدبخدا میریم مغازه خریدپلاستیک پرنمیشه طرف میگه سیصدووفلان تومان مرغ گوشت ۵۰۰هزاری دیگه حرفش نزن
    • بهروز IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      ای بی همه چیزی که سبد معیشت رو 12 تومن تعیین میکنی و خودت رو گنج خوابیدی یه روز حق کارگر گلوت رو میگیره
    • بازنشسته IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      اگر هر مسولی یک سال کارگری کار کند بعد قدر کارگر میداند
    • بنده خدا IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      4 0
      چقدرماوشماساده هستیم این نمی خوان که کارگرجماعت دستش به دهانش برسه وپس اندازی داشته باشه منظورشون این فقط وفقط بخورونمیرتمام...حالاشماهرطوردوست دارين فکرکنید
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      2 0
      فقط میتونم بگم متاسفم شما که برده داری میکنید چه حقی برای کسی قائل هستید این فیلمو تموم کنید آقا. تمومش کنید یعنی خودتون نمیدونید این کارگری نیست برده گیه .مگه منه کارگر بلا نسبت بقیه کارگرای بدبخت گاو و گوسفند که فقط هزینه سیر کردن شکمم رو حساب می‌کند و توقع شیر پر چرب دارید .مگه زندگی کردن فقط سیر کردن شکمه مگه ماها زندانی‌های اعمال شاقه ایم .بس کنید آقا بس کنید اونی هم که الان اونجا نشسته داره با شما مثلا در این مورد از ما دفاع میکنه از طرف خود شما از روی دستوری که بهش داده شده فقط رو خوانی میکنه تمومش کنید وجودشو داشته باشید که بگید همینیه که هست میخوای بخواه نمیخوای هم که چاره ای نداری .تویی که از تفاوت قائل نشدن میان کارمند و کارگر حرف میزنی اصلا به زندگی کردن با حقوق کارگری فکر کردی.فقط بس کنید آقایان بس کنید
    • حمید IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      به نماینده کارفرمایان و دولت بفرمایید بجای ایجاد سد بر سر افزایش دستمزد ضعیف ترین قشر جامعه سدی برای جلوگیری هر روزه کالاهای اساسی و ارز ایجاد کنید .توانایی آن را ندارید فقط روزتون به ضعیف میرسه .بدونید که عدم اجرای قانون افزایش دستمزد و جلوگیری منطقی افزایش دستمزد شما را مدیر توانایی نخواه کرد و فقط کینه میلیونها کارگر بازنشسته را برای خود می‌خرید. آیا شما عزیزان اگر امتحان دیپلم را از شما بگیرند نمره کافی برای قبولی میگیرید!!!!!
    • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      مسخرس با ماهی نه میلیون هن فقط میشه ۱۵ روز با فقر زندگی کرد خداشاهده واسه بچه هام وزنم یک مشت لباس بنجل خریدم خودم هیچی تازه شرمنده مادرم هم هستم روز عید هم سره کارم مسافرت هم تعطیل.فرق است بین آن که یارش هست در بر وانکه چشمش هست بر در.دقیقا فرقه ما با امثال روحانی ورئیسی وروسا تو همینه.
    • باقر کریمی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      سلام ما خودمون موندیم که حرف به کی بگیم تو را خدا رحم کنید این چه وضعی اخه کمتر از ۱۵ میلیون نباید باشه با این وضعیت
    • حبیب مرادمند IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      باید یاد بگیریم اجرای قانون کنیم اگه قانون مشکل داره عوضش کنیم اگه ندارم چرا سلیقه‌ای عمل کنیم همین عدم اجرا وسلیقه ای عمل کردن باعث میشه که بعد انقلاب تقریبا در آخرین روزهای سال تصویب واجرایش زمان بر گردد .تو رو به هر چیزی که وابسته آید قسم میدهم یک کم به فکر قشر ضعیف و زحمتکش که درمانده اقتصادی هم هستند بکنید ..
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      هیچکدامشان به فکر کارگران وبازنشسته های کارگری نیستند هرسال هم دمعیدی میرن واعصاب ما وآخرشم یه بخور ونمی اضافه میکنن که ازما بهتران خرجشون همه جوره جورباشه امسالم که دولت از اول سال شاهکارکرد با حذف ارز 4200تومانی وگران کردن روز به روز همه چی از آب وبرق وگاز تا مایحتاج عمومی. اینا یه مشت سیرن پای میز مذاکره نشستن و هیچ گونه دلسوزی برای مردم به هیج عنوان نداشته نخواهند داشت.
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      تورم‌وگرانی‌وجنگ‌وزورگویی‌وهم‌پیمانی‌بامشرکان‌رارهاکنیدمسله‌حل‌میشه‌ولی‌کی‌وچه‌وقت؟!
    • محفوظ IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      همه این محاسبات و دنگ فنگها و جنگهای زرگری و ..... صرفا برای این است که حق کارگر را به نفع کارفرما (دولت خود بزرگترین کارفرماها ست ) ضایع کنند . آقا چرا یک کلاغ و چهل کلاغ میکنید ؟ فقط کافی است که از پشت میزهای موروثی خود بلند شوید و یک دوری در بازار و سطح شهر بزنید تا بتوانید نرخهای مندرج در لیست سبد معیشتی که در دستتان است اصلاح کنید . مرده را از قبر بیرون میکشید ، زنده را میکُشید و.... که چیه چیه میخواهید حد اقل حقوق تعیین کنید . مگر همین آقای رییسی نبود که گفت من آبرو و لباس روحانی خودم را وسط گذاشتم و قیمت همه اقلام را چند برابر نکرد ؟ مگر یارانه دارو را بر نداشت و.... ؟ مگر در نتیجه این اقدام ، قیمتها سر به فلک نکشید ؟حالا شما دعوای یک قرون و دو زار میکنید ؟ قدما میگویند : گیرم که خلق جهان را فریفتی ،با دست انتقام طبیعت چه میکنی ؟ از گذشته ( کارفرمایانی که شما انگشت کوچک آنها هم نمی شوید ) عبرت بگیرید . از خدا که مالک همه چیز است بترسید و نان خود را در خون دل کارگران و بازنشستگان و خانواده معظمشان فرو نکنید .
    • محسن IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      نه 12500 کارفرما نه 17500 کارگرا بکنش 15 خدا بده برکت. والا اخر سال شد کارگر بنده خدا امیدش به این چندر غاز حقوقه وسط کارو بگیرید شر را بکنید دیگه!!
    • رضا IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      فقط افسوس که برا چندرغاز برا کارگر اینقدر چونه میزنن
    • کارگر له شده IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      0 0
      آخه مسعولین محترم تصمیم گیرنده های عزیز شما گوشت و برنج وروغن ومرغ وماهی و۰۰۰۰۰ می‌خورید که ماهم باید بخوریم مگه شما باشی میلیون میشه زندگی کنیم مازندگی نمی‌کنیم ما فقط زنده ایم فعلا