«قلعه‌نویی» سرمربی تیم ملی شد/ «محمدنبی» به عنوان سرپرست تیم ملی انتخاب شد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به صورت تلفنی با قلعه‌نویی صحبت کرد و قرار است بعد از بازی امروز گل‌گهر با نفت مسجدسلیمان سرمربیگری قلعه‌نویی به صورت رسمی اعلام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در شرایطی که فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی با چند گزینه خارجی از جمله سانچس، سرمربی اسپانیایی پیشین تیم ملی قطر مذاکره کرده بود، در نهایت امیر قلعه‌نویی، سرمربی فعلی گل‌گهر سیرجان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به صورت تلفنی با قلعه‌نویی صحبت کرد و قرار است بعد از بازی امروز گل‌گهر با نفت مسجدسلیمان سرمربیگری قلعه‌نویی به صورت رسمی اعلام شود. همچنین قرار است، مهدی محمدنبی سرپرست تیم ملی باشد.قلعه‌نویی پیش از این در سال ۸۵ سرمربی تیم ملی ایران بوده است که پس از جام ملت‌های ۲۰۰۷ و شکست تیم ملی مقابل کره از سمت خود برکنار شد.

طبق توافق، قلعه‌نویی تا جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که در دی ۱۴۰۲ در قطر برگزار می‌شود، سرمربی تیم ملی خواهد بود و اگر طرفین از نتایج و نحوه همکاری رضایت داشته باشند، تا جام جهانی تمدید می‌شود.

او اهل محله نازی‌آباد تهران است. پدرش نام‌های اردشیر و بابک را برای او و برادرش انتخاب کرد، اما از همان کودکی بیشتر با نام امیر صدایش می‌کردند. در هفت سالگی پدرش را از دست داد و از آن به بعد مجبور به کارگری شد. در نوجوانی شاگرد قنادی بود و پس از آن تا قبل از پیوستن به استقلال به مدت حدود ۱۰ سال مزرعه کشاورزی خودش را اداره می‌کرد. او پسری به نام محمد هوتن و یک دختر به نام ثمر دارد.

امیر قلعه نوعی در رده ملی تا پایان دوره بازیگری‌اش ۲۰ بازی ملی در کارنامه ثبت کرد که اتفاقاً ۱۹ بازی آن از سن ۲۹ سالگی به بعد رخ داد. وی اولین بار توسط ناصر ابراهیمی در سال ۱۳۶۴ به تیم ملی «ب» ایران دعوت شد. یک سال بعد از سوی پرویز دهداری به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملی خود را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ در مقابل چین انجام داد.

اما پس از آن تا ۲۹ سالگی (سال ۱۳۷۲) در ترکیب تیم ملی قرار نگرفت، هر چند در سال ۱۳۶۸ توسط علی پروین به اردوی تیم ملی دعوت شد. در طی این مدت چند تورنمنت مهم بین‌المللی را به دلایل مختلف از دست داد. نخست، در زمان برگزاری جام ملت‌های آسیای ۱۹۸۸ در تیم السد قطر بازی می‌کرد و چون در آن زمان بازیکنان شاغل در تیم‌های خارجی به تیم ملی دعوت نمی‌شدند، امکان بازی در آن مسابقات را پیدا نکرد. در زمان بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن عضو تیم استقلال بود، اما به دلیل ترافیک هافبک‌های برجسته و تکنیکی (مثل نامجو مطلق، بیانی، ابطحی، قایقران و افتخاری) در تیم ملی آن زمان در جمع ۲۰ نفر اعزامی تیم فوتبال به بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ قرار نگرفت. در زمان جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۲ ژاپن هم دچار مصدومیت شدید بود و ۱۱ ماه دور از میادین ماند.

پس از این دوره در سال ۱۳۷۲ بار دیگر به تیم ملی فراخوانده شد و در دیدار ایران - بوسنی هرزگوین در شهریور ۱۳۷۲ که با سرمربیگری علی پروین انجام شد در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ که در پاییز ۱۳۷۲ در کشور قطر برگزار شد، از بازی دوم در ترکیب اصلی ایران قرار گرفت و عملکرد موفقی به ویژه در بازی‌های ایران در مقابل ژاپن و کره شمالی داشت. ضمن اینکه در بازهای آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما هم در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. آخرین حضور او در تیم ملی به بازی‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ در تهران و عمان برمی‌گردد. در کارنامه ملی قلعه نویی یک گل زده به کویت دیده می‌شود. ضمن اینکه یک بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم به بازو بست.

وی در طول دوران مربیگری‌اش کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته‌است. او به عنوان سرمربی همراه با تیم‌های مختلف توانسته ۷ عنوان قهرمانی در مسابقات رسمی (۵ لیگ برتر و ۲ جام حذفی ایران) به دست آورد، ضمن اینکه در آخرین دوره حضور در باشگاه سپاهان از سمت خود استعفا داد.

پیش از اینکه نخستین تجربه سرمربیگری اش را در تیم کشاورز تهران به دست آورد، یک سال دستیار ناصر حجازی در استقلال و چند ماه دستیار ابراهیم قاسم‌پور در تیم ملی امید بود و همراه تیم امید قهرمان بازی‌های غرب آسیا در تهران شد.

او با رفتن برانکو ایوانکوویچ کروات در ۱۷ مرداد ۸۵ سرمربی تیم‌ملی شد تا تیم را آماده حضور در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ کند. وی برای هدایت تیم ملی از همکاری ناصر ابراهیمی، ابراهیم‌زاده، پیروانی، آقاجانیان، کریم بوستانی و مظلومی در کادر فنی تیم ملی استفاده کرد.

تیم ملی در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ با کسب ۴ پیروزی و ۲ تساوی مقام نخست گروهش را با ۳ امتیاز بالاتر از کره جنوبی کسب کرد. در رقابت‌های مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا (۲۰۰۷)، تیم ملی ایران پس از صدرنشینی در گروه با ۷ امتیاز و بالاتر ایستادن از ازبکستان و چین در مرحله گروهی، در یک چهارم نهایی با ضربات پنالتی در مقابل کره جنوبی حذف شد. او مسئولیت ناکامی را بر عهده گرفت و گفت: «در این ناکامی تمام تقصیرها متوجه من است و نباید از بازیکنان انتقاد کرد.»

پیروزی ۸ بر یک مقابل جاماییکا بهترین نتیجه و شکست ۴ بر صفر مقابل مکزیک در بازی دوستانه بدترین نتیجه قلعه‌نویی با تیم‌ ملی ایران بود. او در طی دوران مربیگریش در تیم ملی، در ۱۷ بازی ۱۰ برد، ۶ مساوی و ۱ باخت داشت و رکورد ۲٫۱ امتیاز در هر بازی را ثبت کرد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 40287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha