گواهی سپرده شمش طلا به بورس می‌آید/ نوبت به گشایش اقتصادی رئیسی رسید!

اکوایران : معاملات گواهی شمش سپرده طلا هم از روز جاری در بورس کالا رقم خواهد خورد و هر فرد برای تحویل یک شمش باید ۱۱ هزار اوراق گواهی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اولین بار در سال ۹۹ صحبت از فروش اوراق نفت در بورس شد، حسن روحانی رییس جمهور وقت در مرداد سال ۹۹ از طرح گشایش اقتصادی سخن گفت که می تواند شرایط را برای اقتصاد ایران هموار تر کند، کمی بعد مشخص شد که طرح گشایش اقتصادی که مد نظر روحانی بوده است پیش فروش نفت به صورت سه ساله است. در آن زمان قرار بود اوراق به صورت ریالی و بر پایه دلاری معامله شود و خریداران می توانستند در معاملات اوراق نفتی از تغییرات قیمت ارز ونفت سود ببرند.

طرح گشایش اقتصادی روحانی که مطالعات آن در سال ۹۴ نهایی شده بود و در سال ۹۶ مورد اشاره علی کاردر مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت ایران برای فاینانس ‌پروژه های نفتی قرار گرفته بود، در سال ۹۹ یک طرح تازه متولد شده نبود و قرار بود بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند.

همچنین با تامین کسری بودجه از طریق جذب نقدینگی به جای خلق نقدینگی بر کنترل تورم نیزاثر گذار بود و می توانست روند صعودی دلار را محدود کند. طرح گشایش اقتصادی روحانی در آن سال تصویب نشد ولی در سال جاری با تغییراتی که با همکاری بورس انرژی و وزارت نفت انجام شده در مسیر عرضه قرار دارد.

قبل تر در گزارش های قبلی دیدبان از احتمال کسری بودجه دولت از محل فروش نفت توضیحاتی ارائه شده بود به نظر می رسد این طرح به منظور جبران کسری بودجه احتمالی دولت در بخش فروش نفت ارایه شده و سر رسید سه ساله آن به دولت اجازه فروش مازاد نفت را می دهد. معاملات این اوراق فقط برای اشخاص حقوقی و دارندگان کد سبد گردانی مجاز است و سایر افراد نمی توانند معامله داشته باشند، قرار است قیمت گذاری اوراق به صورت دلار باشد ولی تسویه نرخ ها بر اساس نرخ ارز ای تی اس(۲۸۵۰۰ تومان) انجام شود. چون هنوز این اوراق عرضه نشده،تقاضا،توانایی جذب سرمایه،عکس العمل خریداران و میزان سرمایه جذب شده هنوز مشخص نیست ولی در صورتی که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد و نقدینگی را جذب کند می تواند به عنوان مانعی بر سر راه تورم و افزایش قیمت دلار قرار بگیرد.

گواهی سپرده شمش طلا به بورس می آید

قیمت سکه در معاملات هفته جاری کاهش پیدا کرده است و نرخ سکه بیشتر از قیمت دلار کاهش پیدا کرده است، ولی در معاملات پشت خطی روز سه شنبه قیمت دلار کمی رشد کردو به سمت کانال ۵۰ هزار تومانی حمله کرد که همانطور که در دیدبان پیش بینی شده بود بود افزایش حباب و رشد قیمت تتر در حرکت رو به بالای دلار بی تاثیر نبوده است. اگر تحریم های جدید آمریکا که روز قبل انجام شده بهانه برای فضا سازی در بازار ارز شود تا مانع از کاهش قیمت دلار در روز جاری بشود احتمال حرکت رو به بالا برای سکه و توقف روند نزولی برای روز پنج شنبه وجود خواهد داشت.

معاملات گواهی شمش سپرده طلا هم از روز جاری در بورس کالا رقم خواهد خورد و هر فرد برای تحویل یک شمش باید ۱۱ هزار اوراق گواهی داشته باشد که به نظر می رسد در کنار سکه توانایی قیمت سازی برای بازار ساز را افزایش می دهد در دور قبلی افزایش قیمت ها سکه امامی در بازار آزاد در حالی به بالای کانال ۳۵ میلیون تومانی رسید که با سکه بورسی چهار کانال قیمتی تفاوت داشته است.

پایان سبز بورس

بازار سرمایه در روز چهارشنبه سبز بود و خود را به بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد برگرداند. افزایش ارزش معاملات خرد همزمان با بازگشت مثبت سهام دلاری و شاخص ساز ها کام سهامداران را شیرین کرد که بعد از چند روز اصلاحی، امیدها را به احتمال از سرگیری موج صعودی پیش از پایان سال جاری افزایش داد.

روز سه شنبه لیدرهای بازار سرمایه مانند گروه پالایشگاهی و سهام شستا هم مثبت شدند که در کنار صف خرید ذوب و فولاد می تواند شروع سبزی را برای هفته بعد رقم بزند.

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 40177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha