زلزله ترکیه زنگ خطر بزرگی برای ایران است

استاد دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه، زنگ خطری بزرگ برای ایران بشمار می‌آید و باید با درسی که از آن می‌گیریم بصورت منسجم و جدی برای تهیه نقشه گسل‌های فعال اقدام کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، میثم تدین می‌گوید لازم است که بصورت منسجم و هدفمند برای تهیه نقشه گسل‌های فعال، لرزه زمین ساخت و پهنه‌بندی خطر زلزله با دقت بالا برای هر استان در کشورمان اقدام شود.

وی با بیان اینکه این کار می تواند توسط متخصصان زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک (زمین ساخت) و زلزله‌شناسی بر پایه دانش و اطلاعات به روز و بازدیدهای میدانی انجام شود، اظهار داشت: از این نقشه ها می‌توان برای تصمیم‌گیری های کلان در مدیریت شهرها مانند تعیین محدوده توسعه جانبی شهری و تقویت و ایمن سازی ساختمان‌ها و محدوده های در معرض خطر زلزله استفاده کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید تصور شود که فقط زلزله های بالای ۶ ریشتر مهم هستند بلکه زمین لرزه های یک تا سه ریشتر نیز باید در نظر گرفته و بررسی شوند زیرا هشداری برای زلزله های بزرگتر هستند و به ما در شناسایی گسل های فعالتر کمک می کند.

به گفته وی، هر چقدر مطالعات بیشتر و به‌روز رسانی و خرده‌لرزه ها یا کف‌لرزه ها نیز در نظر گرفته شود، نقشه گسل های فعال در کشور دقیقتر تهیه می شود و به ما نشان می دهد که کدام گسل ها لرزه خیزتر هستند.

تدین اظهار داشت: تاکنون مطالعاتی توسط نهادهای مرتبط مانند سازمان زمین شناسی یا مرکز لرزه نگاری و همچنین توسط استادان دانشگاه و در پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره نقشه گسل های فعال انجام شده اما لازم است که این مطالعات منسجم و هدفمند باشد.

وی افزود: بخش های مختلف از جمله مدیریت شهری و شهرداری ها به این نقشه ها نیاز مبرم دارند تا بدانند برای توسعه شهری مانند مناطق مسکونی یا راه ها با چه محدودیت هایی مواجه هستند.

این استاد دانشگاه به زلزله های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعات پیشین بر روی زمین‌لرزه ها و گسل‌های کشور ترکیه، نشان دهنده زلزله خیز بودن جنوب و شمال این کشور بود اما کم توجهی به این موضوع و تمرکز جمعیتی در این مناطق سبب وارد شدن خسارات جانی و مالی سنگینی شد.

وی با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و سوریه در بخش میانی کمربند کوه زایی آلپ - هیمالایا واقع شده اند، گفت: این کمربند میزبان بیشترین حرکت‌های گسلی، چین خوردگی و زمین لرزه‌های کره زمین است.

تدین افزود: مطالعات زمین شناسی ساختاری و تکتونیکی بر روی خاورمیانه گویای حرکت صفحه های قاره ای عربستان و آفریقا به سمت شمال است که از حدود ۶۰ میلیون سال پیش تاکنون ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نتیجه این حرکت های رو به شمال، تحت فشار قرار گرفتن ترکیه، سوریه و ایران از سمت جنوب توسط صفحه‌های قاره ای عربی و آفریقا و از سمت شمال با پوسته ستبر جنوب اوراسیا است، ادامه داد: این اتفاق سبب ایجاد گسل‌ها و چین‌خوردگی ها، زلزله‌ها و در نهایت رشته کوه ها و ارتفاعات در منطقه می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بررسی تاریخچه لرزه‌خیزی زلزله های سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۳ میلادی در خاورمیانه حاکی از لرزه خیز بودن گسل‌های اصلی منطقه از جمله شمال آناتولی (شمال ترکیه)، شرق آناتولی و دریای مرده (در جنوب ترکیه) است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز دانش بشری به این حد نرسیده است که قادر به پیش بینی زلزله از نظر بزرگی، مکان و زمان آن باشد.

گفتنی است زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان بیش از ۴۶ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

شمار قربانیان زلزله در سوریه نیز حدود ۶ هزار نفر اعلام شده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 40154
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha