بی‌مهری بانک‌ها به حوزه مسکن ادامه دارد/ پوشش ۴ درصدی ساخت مسکن توسط تسهیلات بانکی

در شرایطی که ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی متعلق به بخش مسکن است اما این حوزه تنها از ۵.۶ درصد تسهیلات بانکی بهره می‌گیرد. در حقیقت منابع داخلی بانک‌ها در ۶ ماهۀ ابتدایی سال پاسخگوی تنها ۴ درصد از تقاضای ساخت مسکن بوده است.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اقتصاد یک کشور از چهار بخش کشاورزی، صنعت، مسکن و خدمات تشکیل می‌شود. در این میان حوزه مسکن با توجه به نقش گسترده در سبد هزینه خانوار و ارتباط با اساسی‌ترین نیاز خانوارهای کشور از اهمیت بیشتری نسبت به ۳ بخش دیگر برخوردار است.

در همین ارتباط محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در تشریح نقش مسکن در حوزه اقتصاد کلان و همچنین اشاره به نقاط مثبت توجه به این حوزه، گفت: « بخش مسکن از معدود بخش‌هایی است که عوامل کافی برای تولید وجود دارد و همه نهاده‌های آن داخلی است و از هیچ عامل خارجی تأثیرپذیر نخواهد بود، بنابراین اگر اعتمادآفرینی انجام شود، بخش مسکن می‌تواند سهم خود در تولید را به دست بیاورد.»

*۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی متعلق به حوزه مسکن است

وزیر راه و شهرسازی در بیان آمار ارقام مرتبط با تاثیرگذاری بخش مسکن در شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، تاکید کرد:« سهم حوزه مسکن ۴۰ درصد از تولید خالص ملی و ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد، همچنین اشتغال ناشی از ساخت مسکن نزدیک به ۱۳ درصد است.»

اسلامی با اشاره به اینکه جریان پایدار تولید مسکن به طور کامل در کشور قابل بررسی و اجرا است، گفت: « تمامی مراحل ساخت و عرضه مسکن از تهیه زمین و نقشه تا ساخت، تحویل و واگذاری، جزو جریان پایدار تولید مسکن است که وزارت راه و شهرسازی با همکاری بخش خصوصی آن را انجام می‌دهد.»

استناد به موارد مذکور در ارتباط با نقش مسکن در اقتصاد کلان بیان کننده لزوم توجه ویژه حوزه‌های سیاست‌گذاری به این بخش مهم است. در همین راستا یکی از اساسی‌ترین موارد مرتبط با رونق حوزه مسکن بحث تامین مالی بخش مسکن است.

*تنها ۵.۶ درصد از منابع داخلی بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص دارد

به گزارش فارس، عمده تامین مالی مسکن در سال‌ها اخیر از محل منابع مالی بانک‌ها و در قالب ارائه تسهیلات انجام شده است. در همین خصوص، بررسی تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۶ ماهۀ ابتدای سال جاری به بخش‌های اقتصادی بیانگر این امر است که تنها ۵.۶ درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کرده است. در حقیقت میزان تسهیلات پرداختی از محل منابع داخلی در فصل‌های بهار و تابستان سال ۹۹، ۶۹۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود اما تنها ۳۹ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به بخش مسکن تعلق گرفته است.

به منظور بررسی دقیق‌تر میزان تسهیلات اعطایی به حوزه مسکن، به سراغ حمید احمدی، کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن رفتیم. حمید احمدی با اشاره رقم تسهیلات تعلق گرفته به بخش مسکن در اقتصاد، گفت:« همه انواع تسهیلات مسکن نمی‌تواند زمینه بهبود بازار این بخش را ایجاد کند. برای مثال تسهیلات خرید به واسطۀ تحریک تقاضا بدون افزایش عرضه زمینه افزایش قیمت را هم فراهم می‌کند. بنابراین تنها تسهیلاتی منجر به بهبود بازار مسکن می‌شود که زمینه افزایش عرضه و ساخت را فراهم کند.»

*ساخت مسکن از ۳.۹ درصد از تسهیلات بهره‌ می‌برد

این کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن در بیان آمار مربط با تسهیلات بخش مسکن، گفت:« اگر تسهیلات خرید مسکن را به واسطه تاثیرگذاری کم بر بازار از رقم تسیهلات تعلق گرفته به حوزه مسکن کسرکنیم، متوجه می‌شویم که تنها ۳.۹ درصد از تسهیلات اعطایی از منابع داخلی بانک‌ها به حوزه مسکن تعلق گرفته است.»

وی با اشاره علاقه بانک‌های دنیا نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن، افزود: «در یک اقتصاد سالم بانک‌ها تمایل دارند تسهیلات بیشتری به بخش مسکن بدهند زیرا علاوه بر تضامین رایج، سند یک واحد مسکونی نیز به عنوان تضمین در نزد بانک قرار می‌گیرد و همین امر میزان نکول این تسهیلات را نسبت به سایر وام‌های بانکی کاهش خواهد داد.»

احمدی، ضمن مقایسه میزان تسهیلات در نطر گرفته شده با نقش فعلی مسکن در اقتصاد گفت:« میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها هیچ قرابتی با نقش مسکن در اقتصاد کلان ندارد و میزان این تسهیلات باید افزایش یابد.»

*تسهیلات اعطایی بانک‌ها در ۶ ماه گذشته تنها به ۴ درصد از تقاضا مسکن پاسخ داد است

به استناد بررسی‌های انجام شده، در شرایطی که تمامی تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش مسکن به استثناء پرداخت‌های مرتبط با وام‌های خرید در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری منجر به ساخت واحد مسکونی شده باشد، تنها شاهد تامین مالی ساخت ۶ میلیون ۸۸۶ هزار مترمربع مسکن با هزینه ساخت ۴ میلیون برای هر مترمربع بودیم.

با فرض اینکه متراژ هر واحد مسکونی ۷۵ متر در نظر گرفته شود، تسهیلات اعطایی بانک‌ها به حوزه ساخت در ۶ ماه ابتدایی سال جاری برای ساخت نزدیک به ۹۲ هزار واحد مسکونی کافی بوده است. این در حالیست که نیاز به ساخت مسکن معادل ۲.۲ میلیون مسکن در هر سال برآورد می‌شود. بنابراین با گذشت نیمی از سال جاری بانک‌ها نقدینگی لازم برای ساخت تنها ۴ درصد از واحدهای مسکونی مورد تقاضا را تامین کرده‌اند.

انتهای پیام/

۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 4007
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha