خرید کیف، کفش و پوشاک اولویت اول مردم نیست

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درخصوص تاثیر نوسانات ارزی در بازار گفت: امروز هر نوسان دلار از دانه مرغ و گوشتی که به دست مردم می رسد تا سایر خدمات و کالاها بر همه اقلام تاثیرگذار است و مسلما این مسئله بر فروش تاثیر می گذارد. برای مثال اگر خرید ماهانه یک فرد در آذر ماه به ۵ میلیون تومان می رسید در بهمن ماه به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و این مسئله بر بازار تاثیرگذار است و مشکلاتی را بوجود می آورد که به طور حتم همه از آن آسیب می بینیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال گذشته همین روزها نزدیک شب عید مردم از بسیاری از فعالیت‌های همیشگی خود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی صرفه‌نظر کردند. این اتفاق باعث شد کسب و کار بسیاری از اصناف با رکود شدید همراه شود. اصنافی که باوجود وعده های مسئولین از هیچ حمایتی برخوردار نشدند اما امسال که سایه کرونا تا حدود زیادی کوتاه شده است و مردم به زندگی روزمره خود بازگشته اند نه به دلیل کرونا که به دلیل شرایط اقتصادی و تورم از برخی هزینه ها صرفه نظر می کنند. یکی از این موارد خرید کیف و کفش است که به گفته رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران باتوجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی کار را با سختی همراه کرده است.

خرید کیف، کفش و پوشاک اولویت اول مردم نیست

رسول شجری در ابتدا درخصوص وضعیت بازار کفش گفت: بازار کفش مانند دیگر صنوف که تقریبا محصولاتشان برای شب عید از کالاهای ضروری مردم است نسبت به ماه های گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده است و همکاران مشغول این هستند که خدمات خود را به هموطنان ارائه کنند اما برای مشخص شدن میزان فروش باید تا آخر سال منتظر باشیم.

وی درخصوص اینکه مردم ترجیح می دهند کفش غیرچرمی و ارزان بخرند و یا کالاهای قدیمی خود را استفاده کنند، گفت: مطمئنا همینطور است. همه خانواده ها برای اینکه بتوانند شرایط اقتصادی خود را احیا کنند، مدیریت می کنند و ارزان ترین و آنچه با شرایط فعلی آنها هماهنگ است را استفاده می کنند و براین اساس به سمت خرید چرم طبیعی یا مصنوعی می روند.

باتوجه به رکود، تورم و شرایط اقتصادی کشور خرید کالاهایی مثل کیف، کفش و پوشاک اولویت اول مردم نیست. اولویت اول مردم تامین سبد کالایی مصرفی است که عمدتا ارزاق عمومی است اما بعد از سبد کالا، کیف و کفش جزء کالاهایی است که مورد نیاز مردم است و مردم باتوجه به درآمد و شرایطی که دارند این وضعیت را مدیریت می کنند که با مشکل مواجه نشوند.

در حوزه تولید مشکل و کمبودی نداریم

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درخصوص نحوه تعیین قیمت ها در بازار گفت: به طور حتم قیمت کالایی مثل کفش که بازار از آن اشباع است و حتی شرایط و موقعیت برای صادرات مهیا است را عرضه و تقاضا تعیین می کند. در حال حاضر کمبود و مشکلی درخصوص تولید، تهیه و توزیع در بازار کشور وجود ندارد و شرایط به گونه ای است که می توانیم به جز کشور خودمان بازار یک کشور دیگر به میزان جمعیت ایران را نیز تامین کنیم اما باتوجه به مسائل سیاسی و اجتماعی محدودیت هایی برای ما ایجاد شده است و در حال حاضر به عراق، آذربایجان و برخی کشورهای آسیایی به صورت محدود صادرات انجام می شود.

مشکلات موجود روند صادرات را کند و در برخی مواقع غیرممکن می‌کند

وی در ادامه افزود: بی نظمی هایی که هر زمان یک شرایط جدیدی را ایجاد می کنند، بحث گمرک، عدم تخصیص ارز یا تغییراتی که در طول سال ایجاد می کنند و نابسامانی های ارزی از جمله عواملی است که در صادرات تاثیرگذار است. برای نمونه قیمت ارز از ابتدای سال تا الان بسیار نوسان داشته است. این مسائل در بازارهای بین المللی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست برای اینکه با یک کشور قراردادی زمانبند بسته می شود. قراردادهای بین المللی که روز به روز بسته نمی شود. باتوجه به شرایط اقتصادی و نوسانات فوق العاده ای که در آن وجود دارد امکان دسترسی به بازارهای بین المللی با مشکل مواجه شده است.

برای مثال اگر برای مواد اولیه یک جفت کفش ۵۰۰ هزار تومان هزینه می کردیم با این نوسانات با ۳۰ درصد افزایش همراه می شود و مشتری خارجی این افزایش قیمت را نمی پذیرد. به طور حتم مشتری های خارجی با کشوری تجارت می کنند که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و مطابق با قرارداد برنامه ریزی کنند. این مسائل روند صادرات را کند و در برخی موارد غیرممکن می کند.

مواد اولیه کارخانه ها از خارج وارد می‌شود

شجری درخصوص تهیه مواد اولیه گفت: بخشی از کارخانه ها نیازمند مواد اولیه هستند و بنابراین این کارخانه ها تولیدکننده مواد اولیه هستند ولی نیازمند این هستند که مواد اولیه کارخانه های مولد را از خارج وارد کنند. امروزه در دنیا به دلیل شرایطی که در بازار حاکم است و صرفه جویی اقتصادی معمولا یک روند صنعتی را یک کشور ۱۰۰ درصد پی نمی گیرد. برای مثال ممکن است تولید مواد اولیه در ترکیه، ایتالیا و چین برای ما آسان تر و به صرفه تر باشد.

قوانین حاکم و شرایط تخصیص ارز از موانعی است که شاید به دلیل تنظیم امور دولت باشد و نمی دانیم چرا این شرایط را ایجاد می کنند اما این شرایط در بازار تاثیرگذار است و باعث می شود آن نتیجه ای که اقتصاد نیازمند ثبات است به دست نیاید.

نیازمند حمایت بیشتری هستیم

وی درخصوص حمایت های دولتی باتوجه به اینکه امسال سال رفع موانع تولید نامگذاری شده بود، گفت: گاهی دولت اعلام کرده است که می خواهد حمایت کند اما شرایط عمومی دولت به شکلی نیست که وعده ها به عمل بینجامد. دولت در بحث بیمه کمک های خوبی کرد یا با پرداخت وام ، اگرچه چرخه تولید را راه اندازی نکرد اما پاره ای از گرفتاری های بین کارگر و کارفرما را تقریبا مرتفع کرد، اما به طور کلی این صنعت نیازمند حمایت بیشتری است. خصوصا اینکه صنعت کفش ایران جزو ۴ صنعت بزرگ کشور برای اشتغالزایی است و باید توجه بیشتری به آن شود.

امیدواریم این اتفاق محقق شود گرچه در سال ۱۴۰۱دولت سیزدهم حمایت های معنوی درخصوص مهیا شدن شرایط صادرات را انجام داد ولی شرایط به شکلی نبود که بتوانیم بهره برداری لازم را ببریم. امیدواریم در سال آینده شرایط تغییر کند و بیشتر از بازارهای بین المللی استفاده کنیم.

تولید مواد اولیه در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد

وی درخصوص بیکاری و خارج شدن برخی فعالان از این صنعت گفت: برای شغل های آزاد از این اتفاقات رخ می دهد. برخی دیگر توان کار ندارند و شرایط به شکلی تغییر کرده که دیگر نمی توانند در این صنعت فعالیت کنند یا دیگر این صنعت مقرون به صرفه نیست اما همانطور که از این صنعت خارج می شوند، جوانانی هم به این صنعت وارد می شوند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درخصوص کیفیت محصولات بازار و عدم کیفیت برخی محصولات گفت: به همین دلیل است که کارخانه های مولد نیازمند بازار جهانی هستند. تولید برخی مواد اولیه در کشورهای دیگر برای فعالان اقتصادی ما مقرون به صرفه تر است اگر نه توان تولید داریم بلکه تولید آن در کشور به صرفه نیست. شرایط عمومی ما برای تولید بسیار عالی است و اگر شرایط فراهم شود آمادگی صادرات داریم. امروز جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده صنعت چرم، کیف و کفش در جهان هستیم.

مواد اولیه ای که در حال حاضر در داخل تولید می شود در گذشته به سختی تولید می کردیم ولی شرایط تغییر کرده و پتروشیمی تولید می کند اما با همه این حرف ها این مواد اولیه در صنایعی که در ایتالیا و ترکیه هست شرایط بهتری نسبت به گذشته صنعت چرم ما داشته اند. ما کمبود نداریم اگر همه از بیرون نیازمند مواد اولیه هستیم به دلیل صرفه اقتصادی است.

به طور حتم همه از نوسان قیمت دلار آسیب می‌بینیم

وی در آخر درخصوص تاثیر نوسانات ارزی در بازار گفت: امروز هر نوسان دلار از دانه مرغ و گوشتی که به دست مردم می رسد تا سایر خدمات و کالاها بر همه اقلام تاثیرگذار است و مسلما این مسئله بر فروش تاثیر می گذارد. برای مثال اگر خرید ماهانه یک فرد در آذر ماه به ۵ میلیون تومان می رسید در بهمن ماه به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و این مسئله بر بازار تاثیرگذار است و مشکلاتی را بوجود می آورد که به طور حتم همه از آن آسیب می بینیم.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 40034
منبع: پایگاه خبری رکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha