ارز عربی، سرنوشت ساز بازار دلار ایران / پشت پرده نوسانات درهم در هفته های گذشته چه بود؟

درهم چند سالی است که پا به پای دلار در بازار ارز ایران نقش آفرینی کرده است؛ بازاری که اگرچه به دلایل مختلف سیاسی، نوسانات دلار در آن مداوم شده؛ اما درهم هم سیگنال هایی را به بازار دلار ارسال می کند تا در این بازار قدرت نمایی کند؛ اما باید دید پشت پرده نوسانات نرخ ارز در ایران چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصاد آنلاین، درهم یکی از ارزهایی است که چند سالی است نقش قدرتمندی را در اقتصاد ایران بازی می کند؛ حالا این ارز عربی پا به پای ارز امریکایی در اقتصاد ایران نقش آفرینی می کند؛ این در حالی است که حتی سیگنال‌هایی که نرخ درهم به بازار ارز ایران هم می‌دهد، قابل توجه است.

کامران سلطانی زاده، دبیر کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به چرایی نقش آفرینی درهم در اقتصاد ایران گفت: عوامل مختلفی نرخ درهم در اقتصاد ایران را رقم می‌زنند که مهم‌ترین آنها نقش آفرینی درهم به عنوان یک ارز در معاملات اکثریت تجار ایرانی است؛ این در حالی است که برابری درهم با دلار، ثابت است و درهم، ارز معتبر جهانی و قابل تبدیل در همه جای دنیا است.

وی افزود: نزدیکی مکانی امارات با ایران و خصوصیات خاص تجاری این کشور در مراودات تجاری با ایران هم بی تاثیر نیست؛ به خصوص اینکه امارات دارای حقوق و عوارض گمرکی پایین و چندین منطقه آزاد تجاری است؛ ضمن اینکه اکثریت فروش‌های صادراتی و وارداتی تجار ایرانی از طریق شرکت‌های اماراتی صورت می‌گیرد.

به گفته این فعال بازار ارز، امکان سهل اقامت و آزادی کامل زندگی و معافیت های مالیاتی نیز در تجارت تنگاتنگ ایران و امارات موثر بوده است.

وی افزود: تبادل راحت با سایر ارزها، امکان تبدیل حوالجات و ارسال سریع آنها توسط شرکتهای خارجی تحت مدیریت صرافان ایرانی از جمله دلایل اثرگذاری درهم در اقتصاد ایران است؛ این در حالی است که وجود بانکهای بزرگ ایرانی مستقر در امارات، امکان دریافت و پرداخت نقدی درهم در میان صرافان، تعداد زیاد صرافان تبادل کننده در دبی نیز بی تاثیر نیست.

سلطانی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل رشد قیمتی درهم در هفته های گذشته، با بیان اینکه ظاهرا امارات حجم درهم تحویلی به شرکتهای صادراتی را بدلیل مشکلات ناشی از تحریم ها و فشار امریکا کمی کاهش داده، گفت: ضمن اینکه باید توجه داشت در تعیین نرخ درهم، حجم فروش حوالجات نیمایی با پایه درهم به تامین کننده اصلی منابع درهم وابسته است.

او افزود: همچنین مدت زمان تحویل درهم به خریداران با توجه به طولانی بودن پروسه تحویل، نرخ را متفاوت می کند؛ به نحوی که مدت زمان تحویل از درهم نقد و به روز، بالاترین نرخ را دارد و پس از آن، به ترتیب درهم یکروزه، دو روزه، یک‌هفته و دو هفته، بیشترین نرخ را دارند و به ترتیب هر پله، نرخ کمتری نسبت به پله قبلی دارد.

وی افزود: برای برقراری آرامش بازار باید فروش درهم در سامانه نیما با نرخهای مناسب و ‌توافقی بین تمامی صرافان گشایش یابد و محدودیت در تبدیل درهم به ارزهای دیگر یا تبدیل ارزهای دیگر به درهم باید برداشته شود؛ این در حالی است که تامین مصارف مختلف در همه جای دنیا برای واردات کالا به خریداران گشایش دارد.

دبیر کانون صرافان همچنین گفت: استفاده از رمزارزها برای پرداخت نهایی به فروشندگان کالاهای وارداتی در خارج از ایران می‌تواند به ارز کمکی در کنار درهم کمک بسزایی داشته باشد.

سلطانی‌زاده سخنان خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد: در نهایت آرامش، درگروه ایجاد رقابت در بین صرافی های سراسر کشور ‌برای رقابتی شدن خرید و فروش در سامانه های رسمی کشور است.

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 39985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha