صعود پرشتاب بورس /بازار سهام در دست خریداران است

با توجه به وضعیت شاخص های بورس و فرابورس می توان گفت که بازار سهام در این هفته رشدی پرشتاب داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام با رشد مجدد قیمت دلار، رشدی پرشتاب را در این هفته ثبت کرد، هر چند که در روز پایانی هفته عرضه ها افزایش یافت و شاخص های بورس کاهشی شدند.

در این هفته شاخص کل بورس ۱۶۵ هزار واحد معادل ۹.۹۷ درصد رشد کرد. شاخص هم وزن ۳۴ هزار واحد معادل ۶.۸۹ درصد رشد داشت. شاخص فرابورس هم ۱۶۶۰ واحد معادل ۷.۷۸ درصد رشد کرد.

با توجه به این وضعیت می توان گفت که رشد نمادهای بزرگ و شاخص ساز بیشتر از رشد نمادهای کوچک بازار بوده است. البته نمادهای کوچک هم در این هفته وضعیت خوبی داشتند. البته در روز پایانی هفته عرضه ها در بازار افزایش یافت و بخشی از رشدهای این هفته از دست رفت.

جهش ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته بسیار بیشتر شد. بیشترین رقم معاملات روزانه در هفته گذشته ۹۳۰۰ میلیارد تومان بود، در حالی که کمترین رقم معاملات روزانه در این هفته در روز سه شنبه با عدد ۸۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

شنبه این هفته ۹۰۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام شد. روز یکشنبه ارزش معاملات به ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید که دومین رکورد بزرگ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون محسوب می شود.

دوشنبه ارزش معاملات به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم به ترتیب ۸۴۰۰ و ۹۱۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد.

تنها یک روز ورود پول

با وجود رشد شاخص ها در این هفته، تنها در یک روز معاملاتی سهامداران حقیقی پول جدید وارد بازار کردند. فقط در روز شنبه بود که سهامداران حقیقی پول وارد بازار کردند و البته جالب است که در همان یک روز، ۱۴۷۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شد. این یکی از رکوردهای ورود پول به بازار در سال ۱۴۰۱ بود.

در روز یکشنبه ها وضعیت برعکس شد و حقیقی ها ۲۸۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. دوشنبه شدت خروج پول بیشتر شد و حقیقی ها ۵۴۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم به ترتیب ۱۳۰ و ۸۶۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. به این ترتیب بیشتر از پولی که در روز شنبه وارد بازار شده بود، طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از بازار خارج شد.

بازار در دست خریداران

در تمام ۵ روز معاملاتی این هفته قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود. البته از ابتدای هفته تا انتهای هفته، هر روز قدرت خریداران کمتر شد اما هیچ گاه قدرت فروشندگان بیشتر از قدرت خریداران نشد.

در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۱.۶۵ را ثبت کرد. در روز یکشنبه این شاخص به عدد ۱.۱۳ رسید. در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هم به ترتیب اعداد ۱.۰۹، ۱.۰۴ و ۱.۰۲ برای این شاخص به ثبت رسید.

با این حساب گرچه بازار در این هفته در دست خریداران بود، اما هرچه به پایان هفته نزدیک شدیم فروشندگان قدرت از دست رفته خود را بیشتر به دست آوردند.

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 39939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha