خرید سکه از بورس چقدر سود دارد؟

اختلاف قیمت سکه بورسی و آزاد از پنج میلیون عبور کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- خرید سکه از بورس امروز سه‌شنبه نهم اسفندماه می‌تواند در مقایسه با بازار آزاد، حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر تمام شود. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که از آن به‌عنوان سکه امامی هم یاد می‌شود، تا ظهر روز سه‌شنبه در بازار آزاد به ۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید. با این حال اگر راهتان را از به سمت بورس کج می‌کردید، می‌توانستید با ثبت سفارش اوراق گواهی سپرده‌گذاری سکه در بورس به قیمت هر برگه ۲۷۹ هزار تومان، همان سکه را حدود ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بخرید که تقریبا پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از نرخ بازار آزاد است. اگرچه سررسید اوراق گواهی تمام سکه مرکزی، شش‌ماهه تعیین شده، اما با توجه به اینکه از قابلیت معامله ثانویه برخوردار هستند، می‌توان آن‌ها را در زمان نیاز مانند یک سکه واقعی، به پول نقد تبدیل کرد.

مقایسه قیمت سکه بورسی و بازار آزاد

به گزارش فرارو، خرید سکه از بورس در روزهای اخیر توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده است، چون قیمت سکه امامی امروز سه‌شنبه نهم اسفند به حدود ۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسیده، ولی سفارش ۱۰۰ برگ اوراق گواهی سکه که به معنی خرید یک سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) از بورس خواهد بود، برای متقاضیان حدود ۲۷ میلیون و ۹۰۰ تمام می‌شود.

خرید سکه از بورس به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری از روز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ فراهم شد. در آن روزها قیمت سکه امامی در بازار آزاد به حدود ۱۶ میلیون تومان می‌رسید و هر برگه اوراق گواهی سکه در بورس، ۱۵۹ هزار تومان قیمت داشت. اگر کسی قصد خرید سکه از بورس را داشت می‌توانست تا سقف ۱۰۰ قطعه ثبا سفارش انجام دهد. خرید سکه از بورس به‌ازای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح امامی، در آن روزها به این تریب ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تمام می‌شد. متقاضیانی که روز اول برای خرید سکه از بورس اقدام کرده‌اند، می‌توانند شش ماه بعد یعنی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌صورت فیزیکی آن‌ها را تحویل بگیرند یا با خرید و فروش اوراق در قالب معاملات ثانویه سود کسب کنند. خرید اوراقی با تاریخ سررسید جلوتر به کسانی که نیازمند دریافت فیزیک سکه در زمانی نزدیک‌تر (حداقل ۱۷ یا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) هستند، توصیه می‌شود.

قیمت سکه در بازار آزاد بعد گذشت نزدیک چهار ماه از شروع عرضه بورسی، محدوده ۱۶ میلیون را ترک کرده و فعلا روی سکوی ۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ایستاده است. قیمت سکه بورسی هم طرف همین مدت از ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان صعود کرده. این تغییر و تحول به‌معنای رشد ۱۰۷ درصدی قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد و افزایش ۷۵.۵ درصدی قیمت سکه بورسی ظرف این مدت است.

مقایسه قیمت سکه در بورس و بازار آزاد

نوع سکه قیمت ۱۹ اردیبهشت قیمت امروز میزان رشد قیمت
سکه امامی بازار آزاد ۱۶میلیون تومان ۳۳میلیون و ۲۳۰هزار تومان ۱۰۷.۷ درصد
سکه امامی بورس ۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان ۲۷میلیون و ۹۰۰هزار تومان ۷۵.۴۷ درصد


خرید سکه از بورس چه شرایطی دارد؟

خرید سکه از بورس، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. این امکان با عرضه اوراقی که هرکدام آن‌ها نماینده بخشی از یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هستند، فراهم شده است. به‌این ترتیب لازم نیست همه خریداران، اندازه یک سکه تمام بهار آزادی، پول داشته باشند و این فرصت را پیدا می‌کنند تا مثلا یک‌دهم سکه امامی را تهیه کنند. اگر بخواهید در پایان شش‌ماه ماراتن سرمایه‌گذاری، یک سکه تمام تحویل بگیرید، باید ۱۰۰ برگه تحویل بدهید.

خرید سکه از بورس به‌عنوان سرمایه‌گذاری کلان وقتی به گزینه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل می‌شود که بدانیم در روزهای اول برای خرید سقف ۱۰۰ عدد سکه تعیین شده، به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول نیاز داشتید. ارزش همان پول الان به ۲.۸ میلیارد تومان رسیده است. سرمایه‌گذاران کلان اگر بخواهند امروز برای خرید حداکثر ۱۰ هزار برگ اوراق گواهی سکه از بورس کالا، پا پیش بگذارند باید دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، وسط بگذارند و به این فکر کنند که شش‌ماه بعد یا مثلا در هفته‌های آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ (سررسید اولین ارواق سکه در بورس) این پول ممکن است به چه مقدار رسیده باشد. البته لازم نیست حتما انتظار رسیدن آن تاریخ را بکشید، چون خرید و فروش اوراق سکه در بورس، امکان‌پذیر است و هروقت صلاح بدانید می‌توان آن‌ها را به پول نقد تبدیل کرد. در بخشنامه آمده خریداران اوراق سکه بانک مرکزی از پرداخت مالیات معاف هستند. قیمت نهایی در زمان تسویه نقدی بر اساس نرخ میانگین خریدوفروش گواهی‌های سپرده سکه و اوراق سکه بانک مرکزی در معاملات روز قبل بورس کالای ایران مشخص خواهد شد.

خرید سکه از بورس چقدر سود دارد؟

خرید سکه از بورس، به کد بورس کالا نیاز دارد و قیمت هر سکه معادل ۱۰۰ واحد معاملاتی در نظر گرفته می‌شود

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز بفروشند. بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد شده است. همچنین خریداران اوراق سکه می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند. این یکی در نوع خودش نوبر است.

هر شخصی که کد بورسی دارد و امکان معامله را داشته باشد می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند. با توجه به اینکه خرید سکه به‌صورت فیزیکی دردسر دارد و خطر سرقت آن‌ها را هم نمی‌توان دست‌کم گرفت، خرید اوراق سکه در بورس از این نظر هم می‌تواند جذابیت داشته باشد. فروش اوراق سکه در بورس هر روز از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه پس از کشف قیمت آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۵ ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که سهمیه روزانه فروش سکه به اتمام نرسد، عرضه به‌صورت حراج تک‌قیمتی صورت می‌گیرد.

خرید سکه از بورس، به کد بورس کالا نیاز دارد. پس از ثبت‌نام سایت سجام و تکمیل نام‌نویسی در کارگزاری، امکان خرید و فروش واحدهای صندوق طلا با داشتن کد بورس در پنل معاملاتی که کارگزار در اختیارتان قرار می‌دهد، فراهم می‌شود. با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که کارگزاری منتخب در اختیارتان گذاشته، وارد پنل معاملاتی آن شوید. در قسمت مربوط به جستجوی نماد، نماد موردنظر، را وارد کنید. مثلا سکه مرکزی. حالا به صفحه خرید و فروش واحدهای صندوق هدایت می‌شوید. در این صفحه مشابه با خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌توانید در قسمت خرید، تعداد دلخواه واحد از صندوق و قیمت پیشنهادی خود را برای خریداری وارد کنید. پس بررسی مبلغ نهایی معامله و اطلاعات خرید، می‌توانید معامله را به تایید برسانید تا در صورت عرضه واحد در قیمت مدنظر، خریدتان به تعداد درخواستی انجام شده و نماد طلا به پرتفوی شما اضافه شود. برای فروش واحدها نیز مشابه با وضعیت خرید، می‌توانید وارد صفحه خرید و فروش نماد مورد نظر شده و در قسمت فروش، با ورود تعداد و قیمت مد نظر خود، واحدهای تحت مالکیت خود را به فروش برسانید.

معاملات خرید و فروش سکه در بورس معاف از مالیات هستند اما پرداخت هزینه‌هایی جزیی روی دوش شما گذاشته می‌شود. مثلا هزینه نگهداری سکه‌ در انبار مبلغ ۷۰ تومان به ازای هر سکه در هر روز است. کارمزد انجام معاملات هم برای هر خرید و فروش، جداگانه با یک‌سری نسبت و تناسب در نظر گرفته شده است که انصافا رقم ناچیزی است. علاوه بر این دو مورد، هزینه کارشناسی هر سکه نیز مبلغ دو هزار تومان است که هنگام تحویل سکه باید پرداخت شود.

وضعیت معاملاتی گواهی سپرده سکه را همچون سایر سهام، می‌توان با کمک سایت tsetmc.com زیرنظر گرفت. با انتخاب گزینه جستجو و وارد کردن عبارت سکه، لیست سکه‌های قابل معامله در بورس کالا نمایش داده می‌شود. با انتخاب هر نماد، صفحه مربوط به اطلاعات آن به نمایش درمی‌آید و می‌توانید آخرین اطلاعات مربوط به معاملات سکه را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. باید توجه داشته باشید که در سامانه، قیمت هر سکه معادل ۱۰۰ واحد معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. از این رو، قیمتی که مشاهده می‌کنید، یک صدم قیمت سکه بهار آزادی می‌باشد. بنابراین، جهت ثبت سفارش خرید خود برای یک سکه، قیمت را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید.

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 39872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha