روابط پولی دو یا چند جانبه تا چه حد می‌تواند به حفظ ارزش پول‌های ملی کمک کند؟

کارشناس امور بانکی گفت: استفاده از ارزهای مشترک منطقه و راه اندازی ارزهای مشترک که بتواند نقش تسهیلگر در تجارت میان کشورها را داشته باشد دارای اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اصغر بالسینی کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: یکی از مواردی که در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد بین الملل بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از روابط پولی و تجاری دو جانبه و چند جانبه منطقه‌ای برای تسهیل مبادلات تجاری، اقتصادی و کمک به پیش برد اهداف اقتصادی است.

او در ادامه افزود: این مسئله با توجه به استیلا (غلبه) دلار در حوزه اقتصادی در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم به شدت مورد توجه قدرت‌های نو ظهور که در اقتصاد بین الملل دارای نقش آفرینی جدی هستند واقع شد یکی از اهداف راه اندازی و تاسیس یورو به عنوان پول واحد اروپایی به سبب همین موضوع کم کردن غلبه دلار بوده است.

این کارشناس امور بانکی در ادامه می‌گوید: در سال‌های اخیر که یک جانبه گرایی آمریکا و برخی کشورها در حوزه اقتصاد بین الملل از طریق وضع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر کشورهای مستقل افزایش پیدا کرده مجدد یک روند روبه رشدی در تسهیل روابط پولی، بانکی تجاری و اقتصادی بین کشورها در حوزه منطقه‌ای در حال شکل گیری است.

او گفت: چین به عنوان یک اقتصاد قابل، برای این که در مبادلات تجاری پولی و بانکی با کشورهای مختلف از یوان ارز ملی خودش استفاده کند تلاش‌های زیادی کرده است که این مسئله به تدریج سبب افزایش قدر یوان در منطقه بین المللی شد.

بالسینی گفت: در سال‌های اخیر این موضوع به ویژه بعد از تحریم‌ها در اقتصاد روسیه هم رخ داده است و روسیه در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده است که راه اندازی سامانه ارزی جایگزین سوئیفت و اتصال پیام رسان‌های بانکی با ایران در همین راستا بوده است.

او می‌گوید: در مجموع استفاده از ارزهای مشترک منطقه و راه اندازی ارزهای مشترک که بتواند نقش تسهیلگر در تجارت میان کشورها را داشته باشد بسیار دارای اهمیت است و هر تصمیم گیری در این حوزه می‌تواند کمک به کاهش غلبه دلار و به دنبال آن حفظ ارزش پول ملی کند.

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 39849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha