گزارش سری از «منشأ کرونا»/پای چین در میان است؟

بر اساس گزارش طبقه‌بندی‌شده جدید و به‌روز شده وزارت انرژی ایالات متحده که توسط روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌دست آمده، کووید احتمالا نتیجه نشت آزمایشگاهی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس گزارش طبقه‌بندی‌شده جدید و به‌روز شده وزارت انرژی ایالات متحده که توسط روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌دست آمده، کووید احتمالا نتیجه نشت آزمایشگاهی بوده است. این یافته‌ها که اکنون به دفتر تحقیقات فدرال رفته همراه با وزارت انرژی بر این باورند که ویروس احتمالا پس از یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه به بیرون درز کرده است.

بر اساس گزارش طبقه‌بندی‌شده جدید و به‌روزشده وزارت انرژی ایالات متحده که توسط روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌دست‌آمده، کووید احتمالا نتیجه نشت آزمایشگاهی بوده است. الجزیره در گزارش ۲۷فوریه در همین رابطه نوشت، کروناویروس جدید SARS-CoV-۲ برای اولین بار در اواخر سال۲۰۱۹ در شهر ووهان ظاهر شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و تاکنون نزدیک به ۷میلیون نفر را کشته است. همچنین در اقتصاد جهانی آشفتگی ایجاد کرد؛ زیرا کشورها، مرزها را بستند و دستور قرنطینه را صادر کردند تا از گسترش ویروسی جلوگیری کنند که در ابتدا هیچ واکسن موثری در برابر آن وجود نداشت. این روزنامه روز یکشنبه گزارش داد که قضاوت برای جدیدترین گزارش طبقه بندی‌شده از دل اطلاعات جدید بیرون آمد و با «اطمینان پایین» انجام شد. دپارتمان انرژی بر شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های ایالات متحده نظارت می‌کند، از جمله آن دسته از آزمایشگاه‌هایی که تحقیقات بیولوژیکی پیشرفته را انجام می‌دهند.

آخرین یافته‌ها حاکی از تغییر در دیدگاه وزارت انرژی ایالات متحده است که پیش‌تر گفته بود درباره چگونگی ظهور ویروس تصمیمی نگرفته است. مقامات از توضیح بیشتر درباره اطلاعاتی که این وزارتخانه را وادار به تغییر موضع خود کرد، خودداری کردند. این یافته‌ها که اکنون به دفتر تحقیقات فدرال (FBI) رفته همراه با وزارت انرژی بر این باورند که ویروس احتمالا پس از یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه گسترش یافته و به بیرون درز کرده است؛ نتیجه‌ای که FBI در سال۲۰۲۱ با «اطمینان متوسط» به آن رسید. وال استریت ژورنال افزود: چهار سازمان اطلاعاتی ایالات متحده با «اطمینان کم» معتقدند که کووید از طریق انتقال طبیعی اتفاق افتاده است؛ درحالی‌که دو سازمان دیگر بلاتکلیف بوده و به تصمیمی نرسیده‌اند.افرادی که گزارش طبقه‌بندی‌شده را خوانده بودند به این روزنامه گفتند، به‌رغم تحلیل‌های متفاوت آژانس‌ها، این به‌روزرسانی مجددا اجماع موجود را تایید کرد که کووید نتیجه یک برنامه تسلیحات بیولوژیکی چینی نیست.

به گزارش وال استریت، این گزارش که در پنج صفحه منتشر شده، برای کاخ سفید و اعضای کنگره تهیه شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که هنوز «نظرات مختلفی» درباره این موضوع وجود دارد. او روز یکشنبه در گفت‌وگو با سی.ان.ان تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بارها از جامعه اطلاعاتی خواسته است تا در تلاش برای یافتن اطلاعات هرچه بیشتر درباره چگونگی شروع این همه‌گیری تلاش کنند. سالیوان گفت: «بایدن به‌طور خاص درخواست کرد که آزمایشگاه‌های ملی که بخشی از وزارت انرژی هستند، در این ارزیابی قرار گیرند؛ زیرا او می‌خواهد از هر ابزاری استفاده کند تا بتواند بفهمد اینجا چه اتفاقی افتاده است.»

در اواسط فوریه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) وعده داد که هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد «تا زمانی که به پاسخ» درباره منشأ ویروس دست پیدا کنیم؛ او گزارش‌ها مبنی بر اینکه آژانس تحقیقات خود را کنار گذاشته است، رد کرد. پس از تاخیر زیاد، یک تیم سازمان جهانی بهداشت در اوایل سال۲۰۲۱ به ووهان چین سفر کرد تا از بازار «هوانان» که در آن اولین نمونه‌ها از موارد ابتلا ظاهر شد و بلافاصله پس از شروع شیوع ویروس بسته و پاکسازی شد، بازدید کنند. آنها در کنار دانشمندان چینی از موسسه ویروس‌شناسی ووهان، یک آزمایشگاه امنیت زیستی که در آن محققان روی خفاش‌ها کار می‌کردند، بازدید کردند.این تحقیقات به‌دلیل عدم شفافیت و دسترسی و عدم ارزیابی کافی درباره نظریه نشت آزمایشگاهی که آن را «بسیار بعید» می‌دانست، با انتقاد مواجه شد.

گفته می‌شود محتمل‌ترین توضیح این است که ویروس قبل از انتقال به حیوانِ واسطه و جهش به سوی انسان، از خفاش منشأ گرفته است. پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، ویروس SARS-CoV-۲ را که باعث کووید-۱۹ شد «ویروس چینی» نامید، چین رقیب آمریکایی خود را به سیاسی کردن تحقیقات متهم کرد. یافتن منشأ ویروسSARS-CoV-۲ برای مبارزه بهتر یا حتی جلوگیری از یک بیماری همه‌گیر دیگر بسیار مهم است. «تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که همه فرضیه‌ها روی میز باقی است و از چین خواسته است تا دسترسی بیشتری برای تحقیق فراهم کند.

منبع: دنیای اقتصاد

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 39841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha