آغاز فروش ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی / چه‌کسانی می‌توانند خودرو وارداتی بخرند؟ + لینک و لیست بانکها

ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش به آدرس saleauto.ir انجام می‌شود و تا روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ادامه دارد. متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون به حساب وکالتی واریز کنند و بپذیرند این مبلغ تا مشخص شدن نتیجه در حساب خودشان بلوکه شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو از از ساعت ۱۲ ظهر ششم اسفندماه آغاز می‌شود و تا یک هفته ادامه خواهد داشت. متقاضیان خرید باید مبلغ ۵۰۰ میلیون را در حساب وکالتی واریز کنند و این مبلغ تا زمان مشخص شدن نتیجه در حساب خودشان بلوکه خواهد شد. خرید خودرو از سامانه براساس ضوابط و شرایط عمومی خرید از خودروسازان داخلی خواهد بود، هر کدملی فقط مجاز به ثبت‌نام یک دستگاه خودرو است و متقاضی ظرف مدت ۴۸ ماه گذشته نباید از بورس و خودروسازهای داخلی، خودرو خریده باشد.

نحوه ثبت‌نام در قرعه‌کشی فروش خودرو وارداتی

ثبت‌نام خودروهای وارداتی از شنبه ششم اسفند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir شروع می‌شود. شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند. خودروهای وارداتی در قرعه‌کشی عرضه می‌شود و شرکت‌کنندگان باید شرایط عمومی برنامه‌های قرعه‌کشی را رعایت کنند. از جمله این شرایط داشتن گواهینامه و نداشتن پلاک فعال است. متقاضیات همچنین نباید ظرف ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید کرده باشند. کسانی که در قرعه‌کشی فروش خودروهای وارداتی برنده می‌شوند، تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند.

شرکت‌کنندگان برای ورود به قرعه‌کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند، اما مجاز هستند هر زمان که بخواهند پول خود را از بانک خارج کنند، اما در صورت برداشت پول، متقاضیان از نوبت خارج خواهند شد.

متقاضیان خرید خودرو وارداتی باید قبل ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب منتخب یکی از بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، پارسیان، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، دی، رسالت، رفاه کارگران، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، ملی، ملت، مؤسسه اعتباری ملل و قرض‌الحسنه مهر ایرانیان، فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو خارجی را پر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان، باقی می‌ماند و صرفا مسدود می‌شود.

بعد از پایان ثبت‌نام و راستی‌آزمایی، قرعه‌کشی انجام خواهد شد که در این دوره از قرعه‌کشی ۱۰۰ هزار نفر به عنوان برنده قرعه کشی انتخاب می‌شوند و در زمان اعلام عرضه خودرو می‌توانند در سامانه، خودروهای مورد نظر خود را انتخاب کنند. اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه‌کشی است.

اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودرو دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود. به این شرط که او ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد. گروی از متقاضیان که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه را پرداخت کند. ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه‌کشی پرداخته شده است. اگر متقاضیان نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت‌نام باطل می‌شود و پیش از برگشت پیش‌پرداخت به حساب او، پنج درصد جریمه به‌صورت خودکار کسر می‌شود.

مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرداخت کند. مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و ... است.

مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی انجام می‌شود و مرحله دوم به آن‌ها اضافه شده است. این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز است. از زمانی که فرد در مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا می‌کند، شرکت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این سه ماه، شرکت به ازای هر ماه دیرکرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرارداد، حتی اگر افراد در قرعه‌کشی برنده شده باشند، تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.

چرا خودروهای وارداتی به بورس نرسیدند؟

وزارت صنعت قصد داشت امسال حدود ۱۰ درصد خودروهای وارداتی را در هفته سوم دی‌ماه به‌صورت تحویل فوری و به‌صورت سه‌ماهه از طریق بورس کالا به فروش برسد، اما بورس مسئولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت. ۲۴ بهمن، هیات دولت با اصلاح آئین‌نامه واردات خودرو، تصویب کرد عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود» از آئین‌نامه حذف شود؛ بنابراین خودروهای وارداتی باید از راه دیگری فروخته شود.

تاکنون از ۲۹ شرکت مجاز به واردات، ۱۴ شرکت اقدام به ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه خودرو خارجی کرده‌اند و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. قرار است در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو دیگر وارد کشور شود. این خودروها شامل خودروهای اقتصادی با دامنه قیمت زیر ۱۰ هزار یورو و خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو می‌شود. مرحله اول عرضه خودروهای وارداتی به ماشین‌های زیر ۱۰ هزار یورو اختصاص دارد. عرضه خودروهای وارداتی به تدریج خواهد بود و با تاخیر سه ماهه، البته گزینه تحویل فوری نیز درنظر گرفته شده است.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آن‌ها انجام می‌شود تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان مشخص شود. با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودروهای وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودروها شروع می‌شود و هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودروها را با موعد تحویل معین، عرضه می‌کنند. در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود می‌توانند در سامانه برای خرید خودروهای عرضه‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند.

افرادی که در نوبت بالاتری دارند شانس بیشتری برای انتخاب این خودروها را خواهند داشت. پس از پایان مهلت تعیین شده، اسامی خریداران قطعی خودروهای عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام می‌شود. در صورتی که خودرو عرضه‌شده، مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های اعلام شده نباشد، می‌توانند منتظر بمانند و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند و نوبت آن‌ها حفظ می‌شود.

قیمت خودروهای وارداتی و شیوه تحویل

واردکنندگان پیش از این در تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی، مستقل عمل می‌کردند، اما در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود. پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو تغییر نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.

واردکننده خودرو متعهد به تحویل خودروهای فروخته‌شده بوده و در صورت تاخیر در تحویل خودرو باید ماهانه ۷.۵ درصد جریمه عدم تحویل در زمان مقرر را به خریدار پرداخت نماید. در صورت تاخیر بیش از سه ماه، واردکننده یا خریدار مجاز به ابطال قرارداد خرید خودرو بوده و در این شرایط، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ۷.۵ درصد در ماه، مکلف به پرداخت پنج درصد جریمه فسخ قرارداد است.

واردکننده پس از ورود خودرو به گمرک، باید نسبت به ارسال دعوت‌نامه اقدام نموده و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر یک ماه خودرو را تحویل دهد. در این مرحله بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی تکمیل و به حساب گمرک یا سایر دستگاه‌ها واریز می‌شود.

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 39810
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha