صنعت تولید لاستیک در داخل کشور جوابگوی نیاز بازار نیست/ دولت از واردات مواد اولیه حمایت کند

درحالی دولت از خرداد ماه سال جاری اعلام کرد ارز 4200 تومانی به واردات لاستیک و مواد اولیه تخصیص نمی دهد که این مسئله منجر به افزایش شدید قیمت تمام شده لاستیک در داخل کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اوایل خرداد ماه سال جاری بود که مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد ارز 4200 تومانی برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن، حذف شده است.

این موضوع همانطور که پیش بینی می شد منجر به افزایش قیمت لاستیک در کشور شد به طوریکه شرکتهایی که قبلا با ددلار 4200 تومانی برای واردات تایر ثبت سفارش کرده بودند نتوانستند مابه التفاوت این نرخ را تامین کرده بنابراین بخشی از وارد کنندگان لاستیک از واردات آن منصرف شده و بخشی دیگر نیز مجبور شدند تا قیمت تایر را افزایش دهند.

به طوری که در بعضی از سایزهای پرمصرف مثل تایر پراید و پژو 405 با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه هستیم به طوریکه حتی عرضه تایر دولتی نیز نتوانست دردی از بازار تایر را دوا کند.

تصمیم یکباره مسئولان از عدم حمایت از واردات لاستیک موجب شد تا عده ای فرصت طلب دست به کار شوند و با واردات لاستیک و احتکار ان قیمت لاستیک را به چندین برابر برسانند تا از این بازار منفعت کسب کنند.

به طوریکه براساس اظهارات سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران، به دلیل کاهش واردات لاستیک‌های سواری و از سویی افزایش 70 درصدی قیمت لاستیک‌های تولید داخل هر روز شاهد بالارفتن قیمت آن در داخل کشور باشیم.

با این حال داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر، تا اسفند ماه سال گذشته وضعیت مناسبی در بازار تایر حاکم بود، اما با توجه به افزایش قیمت 30 درصدی در فروردین 99 و عدم حمایت دولت به دلیل قطع ارز 4200 تومانی برای واردات آن بازار با کمبود شدید لاستیک مواجه شد .

وی معتقد است تولیدکنندگان تایر سواری اظهار می‌کنند که به اندازه نیاز بازار تولید کافی صورت گرفته است اما این پرسش مطرح می‌شود که علت اصلی کمبود و گرانی تایر چیست؟

در همین رابطه محمدرضا نیک قدم کارشناس صنعت تایر و مواد وابسته در گفتوگو با خبرنگار رادار اقتصاد گفت: ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است، اما تا کنون حتی یک اظهارنامه هم در این سامانه ثبت نشده و این عدم اظهار شائبه احتکار و در نتیجه افزایش قیمت‌ها رابه وجود آورده است.

وی ادامه داد: اگرچه نظارت میدانی در برخی از مواقع می تواند جوابگو باشد ولی در این مورد خاص  نظارت میدانی اثربخشی لازم را ندارد و باید در عرصه سامانه هوشمند پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر واردکنندگان و تولیدکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد می‌کردند امروز قطعا با احتکار این کالا مواجه نمی‌شدیم.

نیک قدم با تاکید براینکه بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز تولید تایر مثل رزین وارداتی است  تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز قطعا قیمت مواد اولیه نیز بالا خواهد رفت و افزایش قیمت تمام شده لاستیک نیز امری طبیعی است.

وی تاکید کرد آن موقع که مواد اولیه ارزان و در دسترس بود تولیدکنندگان نمی توانستند همه نیاز بازار را پاسخگو باشند چه رسد به این که اکنون واردات کاهش یافته و قیمت مواد اولیه نیز بالا رفته است بنابراین دولت باید همچنان از واردات لاستیک حمایت کند.

رضا رستمی یکی از کارشناسان صنعت پتروشیمی نیز در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: بخشی از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور و بخشی نیز وارداتی است بنابراین دولت باید از واردات مواد اولیه حمایت کند تا این صنعت بتواند روی پای خود بیاستد.

وی تصریح کرد: دولت به منظور حمایت از تولید داخل ارز 4200 تمانی از واردات لاستیک و مواد اولیه را برداشت  به همین دلیل تولید کننده با مشکل عدیده ای مواجه شد که این مسئله نتیجه سیاست نادرست دولت است .

رستمی ادامه داد: امروز وزارت صمت بدون متولی است و در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است متاسفانه صنعت کشور حال و روز خوبی ندارد بنابراین دولت باید فکر اساسی در این زمینه کند تا کشور از این معضل خارج شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با افزایش ظرفیت تولید کارخانجات داخلی از میزان واردات لاستیک  کاست، ادامه داد: می‌توان بخشی از ارزی که برای واردات تخصیص داده می‌شود را به تولیدکننده داخلی پرداخت تا ظرفیت غیرفعال کارخانه‌ها فعال شود.

این گزارش حاکی است رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور اخیرا از رفع مشکل لاستیک در کشور خبر داده و گفته است در یک ماه گذشته انباشت لاستیک‌های وارداتی در گمرک وجود داشت که با مصوبه ستاد اقتصادی دولت در حال ترخیص است،

حال باید دید که با ترخیص این لاستیک ها از گمرک شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود یا اینکه دولت تصمیم دیگری را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دانشجو IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      هیچوقت نبوده، این اقتصاد کی درست میشه پس؟