کاکایی: حذف قیمت خودرو در سایت های خرید و فروش اینترنتی مردم را به دردسر انداخت / قرعه کشی خودرو اثرات مطلوبی در بازار نداشت!

کاکایی آزاد کردن قیمت خودرو را راه حلی برای ساماندهی بازار خودرو دانست و گفت: اگر فاصله قیمتی میان کارخانه تا بازار خودرو کاهش پیدا کند و پول به سمت صنعت خودرو کشیده شود، شاهد تامین شبکه قطعه سازی خودرو هم خواهیم بود و به موازات آن، تولید خودرو در کشور افزایش می یابد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتو گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حذف قیمت خودروها در سایت های خرید و فروش اینترنتی را عاملی برای دردسر برای مردم دانست و گفت: حذف قیمت خودرو از این سایت ها، باعث کاهش دانش خریدار و فروشنده ها شد و به سردرگمی خرید و فروش دامن زد و همین مسئله، زمینه دیگری برای افزایش قیمت ها را اثر بخشید و حذف قیمت ها، توهین به شعور مردم محسوب می شود و نیاز است که از تجربه دنیا در این زمینه استفاده کرد، چرا که هر زمان هیجان در بورس جهانی افزایش می یابد، قیمت ها را برای مدت کوتاهی حذف می کنند اما حذف طولانی مدت قیمت ها مطلوب نیست.

وی قرعه کشی خودرو را کاری کم اثر در کمک به بازار خودرو توصیف کرد و افزود: از مردم خواسته می شود که برای خرید خودرو با قیمت کارخانه ثبت نام کنند و از میان تعداد زیادی متقاضی که بخش اعظمی از آن، تقاضای کاذب است، به قید قرعه کشی خودرویی به مشتری می فروشند و من معتقدم این روش های عجولانه و کوتاه مدت هم جز دردسر، فایده ای برای مردم نداشته است و می طلبد که مسئولان برای افزایش عرضه و تولید در صنعت خودرو برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند.

قرعه کشی خودرو اثرات مطلوبی در بازار نداشت

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در قرعه کشی اخیر که انجام شد، حدود ۸ میلیون نفر ثبت نام کردند که از این میان، فقط قریب به ۴۰ درصد تقاضای واقعی هستند و تقاضاهای کاذب باعث شده که مصرف کننده واقعی نتواند خودروی خود را خریداری و استفاده نماید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خودرو، کالای مصرفی با عمر مفید ۱۰ ساله است و متاسفانه این کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه ای شده و اکثر سرمایه گذاران، به سمت خرید خودرو پیش رفته اند و به این نتیجه رسیده اند که اگر خودرویی را بخرند و برای مدتی احتکار کنند، می توانند با قیمت بالایی در بازار خودرو آن را بفروشند و سود کلانی را به جیب بزنند و در این شرایط، تنها مصرف کننده است که ضرر واقعی خواهد کرد.

ساماندهی بازار خودرو در گرو آزاد کردن قیمت خودرو است

کاکایی، آزاد کردن قیمت خودرو را یکی از راه حل ها برای ساماندهی به بازار صنعت  خودرو دانست و افزود: اگر فاصله قیمتی میان کارخانه تا بازار خودرو کاهش پیدا کند و پول به سمت صنعت خودرو کشیده شود، شاهد تامین شبکه قطعه سازی خودرو هم خواهیم بود و به موازات آن، تولید خودرو در کشور افزایش می یابد و از این طریق می توان توجه سرمایه گذاران را به جای خرید خودرو، به سمت صنعت تولید خودرو کشاند تا از این طریق، افزایش عرضه خودرو در بازار را رقم زد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران باید به جای توجه به بازار خودرو، به صنعت تولید خودرو روی بیاورند و به بهبود شرایط بازار خودرو کمک کنند اما متاسفانه فعلا عمده توجه سرمایه گذاران به سمت بازار خرید خودروست و همین مسئله، به تورم بازار خودرو دامن زده است.

تعهدات ارزی واردات، کاری زمان و دردسرساز برای سرمایه گذاران

این کارشناس صنعت خودرو، تعهد ارزی واردات را عاملی برای هدر رفت زمان سرمایه گذاری دانست و گفت: صنعت شوخی بردار نیست و یک حرکت جاری است و سرمایه گذاری که می خواهد در این صنعت سرمایه گذاری کند، اگر ببیند که گرفتار امورات اداری زمان بر خواهد شد، قطعا انگیزه خودش را از دست می دهد و تعهد ارزی هم یکی از کارهای زمان بر محسوب می شود که میل و رغبت برای واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت خودرو را کاهش می دهد.

کاکایی ادامه داد: بارها در گفت وگوهایم تاکید کرده ام که باید از تولید صنعت خودرو حمایت کنیم و یقینا اگر حضور خودرو در بورس باعث کمک به تولیدکننده خودرو قطعه سازان خواهد شد، می تواند مفید واقع شود و تا زمانی که نتوانیم با افزایش تولید باعث حفظ ارزش پولی کشورمان شویم، نخواهیم توانست با تورم فعلی در بازار خودرو مقابله کنیم و روز به روز شاهد کاهش قدرت خرید مردم در بازار خودرو خواهیم بود.

انتهای پیام/

۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 3939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha