اولین تقاطع مرگ تاریخ بیت‌کوین روی نمودار هفتگی؛ منتظر ریزش شدید بازار باشیم؟

پس از سقوط حدود ۵درصدی قیمت بیت کوین در هفته گذشته، حالا ایجاد اولین تقاطع مرگ در نمودار هفتگی این ارز دیجیتال بسیاری از تحلیلگران را نسبت به کاهش قابل‌توجه قیمت و شروع دوباره روند نزولی نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حساب کاربری بیت کوین آرکایو (Bitcoin Archive)، روز گذشته با انتشار نمودار زیر در توییتر خود نوشت که بیت کوین شاهد تشکیل اولین تقاطع مرگ روی نمودار هفتگی قیمت خود است.

اولین تقاطع مرگ تاریخ بیت کوین روی نمودار هفتگی؛ منتظر ریزش بازار باشیم؟

اولین تقاطع مرگ روی نمودار هفتگی قیمت بیت کوین (میانگین متحرک ۵۰ و ۲۰۰ هفته‌ای).

این نشانه تکنیکال زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت (مثلاً ۵۰ هفته‌ای) یک دارایی، میانگین متحرک بلندمدت (مثلاً ۲۰۰ هفته‌ای) آن را رو به پایین قطع کند و نشان‌دهنده تغییر روند احتمالی از یک بازار صعودی به یک بازار نزولی است.

بنجامین کاون (Benjamin Cowen)، تحلیلگر محبوب ارزهای دیجیتال نیز در یک ویدئوی جدید در یوتوب با اشاره به اینکه بیت کوین برای اولین بار در حال تجربه تقاطع مرگ در نمودار هفتگی قیمت خود است، به معامله‌گران هشدار داد که این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای از شروع روند نزولی باشد.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای بیت کوین اکنون روی ۲۴٬۶۷۸ دلار است و میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای آن در سطح ۲۴٬۹۹۹ دلار قرار دارد.

کاون توضیح داد: در بازارهای نزولی [قبلی]، قیمت تقریباً هیچ موقع به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای سقوط نکرده است؛ صرفاً مدت زمان نسبتاً کوتاهی پایین‌تر از این شاخص حرکت کرده است که کم‌وبیش بخش زیادی از آن را سایه کندل‌ها تشکیل می‌دهند. در بازار نزولی کنونی اما، قیمت بیت کوین از ماه ژوئن (خرداد)، اساساً در بیشتر مواقع پایین‌تر از این خط بوده است.

اولین تقاطع مرگ تاریخ بیت کوین روی نمودار هفتگی؛ منتظر ریزش بازار باشیم؟

قیمت بیت کوین از ماه ژوئن (خرداد) در بیشتر مواقع پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای حرکت کرده است.

کاون در ادامه گفت که بدترین سناریو احتمالی برای بیت کوین، تکرار الگوی نزدک پس از ترکیدن حباب دات کام بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ میلادی است که باعث سقوط عمیق‌تر بازار سهام شد.

او می‌گوید: شاخص نزدک پس از یک رشد ۶۰درصدی تا سطح میانگین متحرک ۵۰هفته‌ای، شاهد اصلاح ۷۷درصدی ارزش خود بود و سپس با ادامه‌یافتن روند نزولی به پایین‌ترین سطح خود رسید. اما توجه داشته باشد که نزدک نیز یک اصلاح دو مرحله‌ای را تجربه کرد. ابتدا تا سطح میانگین متحرک ۵۰هفته‌ای افزایش یافت، سقوط و برای حدود یک ماه در آن محدوده ماند، بار دیگر افزایش یافت و بعد سقوط کرد. این روندی است که نزدک در آن زمان تجربه کرد. بنابراین، بهتر است مراقب بیت کوین باشید.

اولین تقاطع مرگ تاریخ بیت کوین روی نمودار هفتگی؛ منتظر ریزش شدید بازار باشیم؟

تقاطع مرگ در شاخص نزدک در زمان بحران دات کام در سال ۲۰۰۰.

با این حال، برخی از تحلیلگران عقیده دارند که تقاطع طلایی و مرگ نشانه‌دهنده شروع روند جدیدی نیست و معمولاً تغییر نهفته در روند را تأیید می‌کنند؛ زیرا این اندیکاتورها بر اساس میانگین متحرک ساخته می‌شوند که خود یک اندیکاتور پیرو (Lagging) است.

یک تحلیلگر بیت کوین با نام استیو (decodejar در توییتر) با اشاره به اینکه از نظر او تقاطع مرگ مانند پژواکی است که معمولاً در پایان روند نزولی رخ می‌دهد، در تحلیل شرایط کنونی گفت:شیب میانگین متحرک بلندمدت (مثلاً ۲۰۰ هفته‌ای) بیت کوین از اهمیت بیشتری برخوردار است که در حال حاضر روند آن صعودی است.

ضریب هم‌بستگی ۸۵درصدی کنونی میان بیت کوین و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P500) باعث شده تا تحلیلگر دیگری به نام لوکاس ویدرا (Lukasz Wydra) برای پیش‌بینی روند قیمت بیت کوین به بررسی رفتار این شاخص در شرایط مشابه بپردازد.

او گفته است: تشکیل این مدل تقاطع مرگ در شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ نیز بسیار نادر است. با این حال، از دهه ۱۹۷۰ تاکنون، شکل‌گیری این تقاطع باعث شده تا ارزش شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به پایین‌ترین حد چند ساله خود برسد. اما آیا همین اتفاق در انتظار بیت کوین است؟ از نظر من وقوع چنین سناریویی بعید است و تحقق آن به یک رویداد قوی سیاه بزرگ نیازمند است. با این حال، احتمال کاهش قیمت همچنان وجود دارد.

اولین تقاطع مرگ تاریخ بیت کوین روی نمودار هفتگی؛ منتظر ریزش بازار باشیم؟

از دهه ۱۹۷۰ تاکنون تقاطع مرگ باعث سقوط ارزش شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به پایین‌ترین حد چند ساله خود شده است.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 39371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha