اسرائیل و اعدام ورزشکاران؛ موضوع جلسه خسروی وفا  با رییس کمیته بین المللی المپیک

رییس کمیته ملی المپیک ایران گفت: دیدار با رییس کمیته بین المللی المپیک معمولی بود و چیزی به نام محرومیت و تعلیق وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمود خسروی وفا در ابتدای نشست درباره سفرش به سوئیس و دیدار با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک بیان کرد: عرف کمیته بین‌المللی المپیک این است بین سه تا پنج ماه به رییس جدید کمیته ملی المپیک هر کشور که تازه انتخاب می شود فرصت داده می‌شود تا با ساختار آشنا شود و جلسه ای را با IOC داشته باشد. این دیدار معمولی بود.

او ادامه داد: من با ساختار آشنا بودم و در این جلسه سه ساعت وقت گذاشتند به صورت تور ما را در ساختمان IOC چرخاندند و قوانین منشور را یادآوری کردند. ایمیل های زیادی به IOC زده شده است و از ما سوال کردند که فلان ورزشکار در ایام اغتشاشات محکوم به مرگ بود که ما بررسی کردیم و دیدیم کذب بود.

* با سند گفتیم محکومیت ورزشکاران به مرگ درست نیست

خسروی‌وفا ادامه داد: نامه به IOC دادیم که پایبند به منشور هستیم. بحث هایی داشتند چرا با آن کشور مسابقه نمی‌دهید هم مطرح شد و ما صادقانه محدودیت‌ها را گفتیم و حل شد و رفت. جای نگرانی نیست. نسبت به اغتشاشات ایمیل‌هایی دریافت کردند که ورزشکاران محکوم به مرگ شده‌اند و ما با سند گفتیم چنین چیزی نیست و مورد عفو هم قرار گرفتند. با رایزنی هایی با قوه قضاییه کردیم و با استقبالی که آقای اژه ای در این زمینه کرد، موضوع را در دستور کار قرار دادند و با رافت برخورد کردند که این قبل از دستور عفو رهبری بود. قوه قضاییه به ما کمک کرد و این گزارش مکتوب را هم به کمیته بین‌المللی المپیک دادیم.

او ادامه داد: در مورد ورزش زنان خواستم توضیح بدهیم که نخواستند و در جریان وضعیت ورزش زنان هستند و از سوابق کاری من در کمیته ملی پارالمپیک آگاه هستند. من فکر می‌کنم مشکل خاصی نیست و چون در جلسه هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک باید مطرح شود از ما گزارش کتبی خواستند که گزارش را تهیه کردیم و سه، چهار روز آینده ارسال می‌کنیم تا به دست هیات اجرایی IOC برسد.‌

* قول دادیم بحث گرفتن ضمانت از ورزشکاران را در مجمع مطرح کنیم

خسروی وفا در مورد گرفتن ضمانت از ورزشکاران برای سفرهای برون مرزی، تاکید کرد: ورزشکاری در یکی از رشته‌های کوهستانی پناهنده شد و گفته است از او ضمانت خواسته شده است که IOC از ما در این مورد سوال کرد و ما صادقانه پاسخ دادیم که درست است اما این را کمیته ملی المپیک نمی‌گیرد و نقدی هم نیست. قول دادیم بحث گرفتن ضمانت نامه را در دستور جلسه مجمع آینده قرار دهیم و تصمیم بگیریم. هر شائبه‌ای داشتند، حل شد چیزی به نام محرومیت و تعلیق نیست و جوی بود که عده‌ای دامن زدند. با توجه به جلساتی که داشتیم، فضا امیدوار کننده بود.

* به باخ گفتم مسابقه ندادن مقابل رژیم صهیونسیتی موضوع اعتقادی است نه دولتی

خسروی وفا در پاسخ به این پرسش که پاسخ توماس باخ به مسابقه ندادن مقابل رژیم صهیونسیتی چه چیزی بود؟ تصریح کرد: واقعیت این است که ما روی این مسئله در ۳۰- ۴۰ سال اتفاق نظر نداشتیم و اگر حل می کردیم به این مسائل در دوسال اخیر برخورد نمی کردیم. موضوع دولتی جلوه داده شد اما عنوان کردم موضوع مذهبی و اعتقادی است و دولتی نیست. آقای دبیر هم با من مشورت کرد و او هم همین مسئله را به رییس اتحادیه جهانی کشتی گفته است. ما متاسفانه نتوانستیم در داخل این اتفاق را مدیریت و جمع کنیم. خط قرمز IOC دخالت دولت است و این بحث هم در این سالها دولتی نشان داده شد. IOC چیز لاینحلی را از ما نمی‌خواهد و می‌خواهد به منشور المپیک پایبند باشیم و ما هم عنوان کردیم که همیشه پایبند بودیم. منشور المپیک را همه روسای کمیته ملی المپیک و وزیران ورزش امضا کردند و ما هم امضا کردیم.

* فشار علیه ایران زیاد است
خسروی وفا در مورد افزایش فشار علیه ایران گفت: در تبریکی که باخ در شهریورماه برای ما فرستاده بود، گفته بود که می‌خواهیم از نزدیک شما را ببینیم. دو سال است فشارها علیه ایران زیاد است که این فشارها ریشه استکباری دارد، به خصوص در چهار، پنج ماه اخیر. بیشتر موضوع مربوط به شکایت‌ها است مثلا در بحث برگزاری انتخابات‌ها و ما هم پاسخ می‌دهیم. عموما سوالات مطرح شده علیه ایران کذب است.

*منتظر زدن حکم کاشانی هستیم
رییس کمیته ملی المپیک در مورد بلاتکلیفی سرمربی تیم ملی فوتبال امید گفت: کمیته ملی المپیک در مورد بحث انتخاب سرمربی ورود نمی‌کند. تنها در مورد سرپرستی تیم امید در این چند سال پیشنهاد دهنده کمیته ملی المپیک بوده است و ما هم در جلساتی که با آقای تاج داشتیم آقای کاشانی را پیشنهاد دادیم. بیش از ۵۰ سال سهمیه المپیک نگرفته‌ایم و امیدواریم که در این دوره اتفاق بیفتد. کاشانی را با توجه با خوشنامی و خوش نتیجه بودن پیشنهاد دادیم. تا امروز منتظر هستیم که حکم زده شود. ما به توافق رسیدیم و تاج باید زودتر این حکم را بزند. دلیل تاخیر را از تاج بپرسید. خود تاج هم او را پذیرفت و گفت کاشانی نور چشم من است. از طرفی زمان هم دارد از دست می رود.

خسروی وفا در پاسخ به این پرسش که اختلاف نظری با رئیس فدراسیون فوتبال دارد؟ تصریح کرد: خیر من همین الان عنوان کردم که برای انتخاب کاشانی به تفاهم رسیدیم و اینکه زدن حکم طول کشیده است را باید از خود آقای تاج بپرسید.

*تحریم وزیر ظالمانه بود

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد تحریم سجادی، وزیر ورزش از سوی اتحاده اروپا گفت: غیر منصفانه و ناعادلانه در مورد یک ورزشکار المپین که سابقه سیاسی ندارد این تصمیم را گرفتند. سجادی سابقه کارشناسی ورزشی و دانشگاهی دارد و تصمیم ظالمانه‌ای است‌ و این نشان می‌دهد که آنها سیاسی کار می‌کنند نه ما.

*بودجه کمیته ملی المپیک جوابگوی نیازهای ما نیست

او در مورد نارضایتی از بودجه کمیته ملی المپیک گفت: کمیته در جهت استقلال می‌تواند از دولت کمک بگیرد به شرط اینکه در امور ورزش دخالت نکنند. این بودجه جوابگوی فعالیت‌ها نبوده و در این دوره هم نیست‌. بودجه ورزش کشور با توجه به رشد ارز، رشد زیادی نداشته است. این بودجه پاسخگو نیست و اگر زیر بودجه وزارت ورزش باشد که باز هم بحث ورود دولت مطرح می‌شود. امیدوارم در این ردیف قرار نگیریم چون خلاف منشور است و می‌گویم این بودجه جوابگوی جامعه پویا و جوان ما نیست.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 39358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha