فوری؛ روسیه آماده یک حمله بزرگ در اوکراین می‌شود / اوکراین سقوط می‌کند؟

دویچه وله: در حالی که کمتر از دوهفته به سالروز حمله روسیه به اوکراین مانده، حملات توپخانه‌ای روسیه علیه شهر باخموت و اطراف آن شدت گرفته است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو برآورد مقامات محلی مبنی بر قصد روسیه برای یک حمله بزرگ در شرق اوکراین در سالروز جنگ را تایید کرده است.

‌به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دویچه وله، در حالی که کمتر از دوهفته به سالروز حمله روسیه به اوکراین مانده، حملات توپخانه‌ای روسیه علیه شهر باخموت و اطراف آن شدت گرفته است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو برآورد مقامات محلی مبنی بر قصد روسیه برای یک حمله بزرگ در شرق اوکراین در سالروز جنگ را تایید کرده است.

استولتنبرگ روز دوشنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) در بروکسل به خبرنگاران گفت: «پوتین بیشتر از هزاران نیروی دیگر اعزام کرده و آماده پذیرش آمار بالای قربانیان است.»

پیشتر سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک و دونتسک گفته بود که این حمله آغاز شده است: «آماده‌سازی برای این حملات هم اکنون آغاز شده، شلیک‌ها، حملات هوایی و حمله گروه‌های کوچک افزایش یافته است. ما شبانه‌روز منتظریم که آنها یک حمله گسترده را آغاز کنند.»

باخموت ماه‌هاست که درگیر نبردی سنگین است و از سوی نیروهای ارتش روسیه و سربازان واگنر تحت محاصره قرار دارد. به گزارش ارتش اوکراین، در دو منطقه این شهر نبرد خانه به خانه در جریان است. تنها خیابانی که توسط آن نیروهای اوکراین همچنان به شهر دسترسی دارند، زیر آتش سنگین توپخانه روسیه قرار دارد.

شهروندان غیرنظامی و نیروهای امدادی به دلیل خطر بالا دیگر مجاز به ماندن در شهر نیستند. به گزارش نیویورک تایمز، ظاهرا در مناطقی از شهر که تا کنون نسبتا امن بودند نیز نیروهای امدادی دیگر اجازه ورود ندارند. این روزنامه احتمال می‌دهد که ممنوعیت ورود نیروهای امدادی به شهر به معنای آغاز عقب‌نشینی ارتش اوکراین از آنجا باشد.

باخموت همچنان در دست اوکراین است

با این حال سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین در شرق این کشور تاکید کرده که چیزی تغییر نکرده و این شهر همچنان "تحت کنترل نیروهای اوکراین است". به گفته او، باخموت "مرکز حملات دشمن" است و به همین دلیل موقعیتش "حساس" است.

سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین در شرق همچنین تایید کرده که روسیه گروه‌های کوچک عملیاتی به این شهر گسیل کرده اما تا کنون "پای آنها به شهر نرسیده است".

ولودیمیر نازارنکو از گردان اسووبودای اوکراین به خبرگزاری رویترز گفته، تا کنون نبردی در مرکز باخموت روی نداده اما اطراف این شهر تحت "آتش سنگین و وحشتناک" قرار دارد. به گفته نازارنکو، مدافعان در مرکز شهر برای حمله روسیه آماده هستند.

او گفته است: «شهر تبدیل به یک قلعه شده، هر مکان و هر خیابان آنجا و تقریبا هر ساختمانی یک قلعه است.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که روز دوشنبه منطقه کراسنا گورا در حومه شمالی باخموت به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده است. یک روز پیش از آن نیز گروه واگنر در تلگرام خبر داد که این منطقه تحت کنترل این نیروها درآمده است.

تصرف باخموت برای کرملین ارزشی بیش از یک ارزش نمادین دارد. با کنترل این شهر خط تدارکاتی نیروهای اوکراین در منطقه شکسته می‌شود. گذشته از این، روسیه مهم‌ترین راه دسترسی به دو شهر دیگر در شرق اوکراین را به‌دست می‌آورد: کراماتورسک و اسلوویانسک.

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 39346
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha