مردم از این سامانه جدید نرخ ارز را ببینند + جزئیات

مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در خبر ۲۱ در خصوص وضعیت بازار ارز توضیحاتی ارائه داد.

او گفت: یک جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ارز ایجاد کند که از مردم درخواست می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند. در ۳ روز تعطیل اخیر کشور با وجود تعطیلی امروز بازار دبی، نرخ درهم را با نرخ سازی و انجام معاملات صوری بالا می‌بردند.

فرزین ادامه داد: خبرنگاران می توانند فردا به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند.

رئیس بانک مرکزی گفت: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک های دولتی در حال عرضه ارز هستیم که در ۷ روز هفته حتی روزهای تعطیل هم فعال هستند.

فرزین تاکید کرد: به جریان نرخ ساز ارز اجازه نخواهیم داد علائم غیرواقعی به بازار ارز بدهد و از هیچ تلاشی برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهیم کرد. پیش بینی می کنیم نرخ ارز کاهشی باشد.

او ادامه داد: مردم می‌توانند در سامانه ice.ir (بازار متشکل ارزی) نرخ ارز را مشاهده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و این مرکز برای توسعه معاملات ارز و طلا راه اندازی می شود.

او گفت: وعده راه اندازی این مرکز تا نیمه بهمن داده شده بود اما به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد. این مرکز تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین گفت: در گام اول تمامی نیازهای ارزی مردم مثل ارز دانشجویی، مسافری و درمانی در این مرکز تامین می‌شود. در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش بیابد.

او افزود: در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم در این مرکز راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: در ۴۰ روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم، ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه شد. امروز ۱۸۷ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیون درهم در این سامانه عرضه شد. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

او ادامه داد: گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی افراد از بازار آزاد، ارز تامین کرده و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌دهند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۴
کد خبر: 39256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha