فدرال رزرو نیویورک: بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای طلا باشد

از دیدگاه اقتصاد کلان، تحولاتی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نرخ بهره فعلی و آتی تأثیر می‌گذارد باید بر قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نیز اثرگذار باشند. با این حال، آخرین گزارش فدرال رزرو نیویورک نشان می‌دهد که بیت کوین برخلاف دیگر دارایی‌ها، به‌شکل شگفت‌انگیزی نسبت به اخبار اقتصاد کلان واکنش نشان نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کریپتواسلیت، فدرال رزرو نیویورک در ۹ فوریه (۲۰ بهمن)، در جدیدترین گزارش خود با نام «قطع ارتباط بیت کوین و اقتصاد کلان» می‌گوید که بیت کوین در مقایسه با فلزات گران‌بها مانند طلا، بیشتر ویژگی‌های یک دارایی ذخیره ارزش را دارد، اما به‌دلیل نوسانات قیمت هرگز نمی‌تواند جایگزین دلار آمریکا شود.

محققان این گزارش با استفاده از روش‌های تحقیق کمی که با نام «تحلیل مؤلفه‌های اصلی» شناخته می‌شود، قیمت بیت کوین را در کنار تغییرات روزانه نرخ تسویه آتی در بازار پول در بازه های زمانی ۳۰ دقیقه‌ای و یک ساعته پیش و پس از اعلامیه‌های برنامه‌ریزی‌شده کمیته بازار آزاد فدرال بررسی کردند.

این گزارش که به بررسی اثرات اخبار پولی و کلان اقتصادی بر قیمت بیت کوین می‌پردازد، اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در سال ۲۰۲۱ را تأیید می‌کند که گفته بود:قیمت ارزهای دیجیتال به‌شدت نوسان دارد… این دارایی‌های بیشتر مناسب سفته‌بازی هستند. بنابراین، به‌طور خاص نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کرد. بیت کوین نیز یک دارایی برای سفته‌بازی است و اساساً جایگزینی برای طلا است تا دلار.

گزارش جدید فدرال رزرو نیویورک بر پایه تحلیل پاول استوار است که استدلال می‌کند قیمت بیت کوین هم‌بستگی با انتشار اخبار اقتصاد کلان ندارد.مهم‌ترین نتیجه این است که بیت کوین به جز نرخ تورم، مستقل از همه اخبار اقتصاد کلانی عمل می‌کند که ما بررسی کردیم. این رفتار در تضاد کامل با سایر دارایی‌هایی مانند طلا، نقره، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ و نرخ‌های مبادله دوجانبه مختلف است که ما برای مقایسه استفاده کردیم. به جز بیت کوین، تمام دارایی های سنتی با ضریب هم‌بستگی بزرگ و قابل‌توجه اقتصادی به اخبار اقتصاد کلان واکنش نشان می‌دهند.

این گزارش، این باور دیرینه در برخی از حلقه‌های سازمان‌های نظارتی را تکرار کرد که بیت کوین یک دارایی سفته‌بازارنه است و افزود روند قیمت بیت کوین تمایل دارد که تنها اخبار مربوط به آینده سیاست‌های پولی مانند اظهارات کمیته بازار آزاد فدرال درمورد نرخ بهره و تورم را دنبال کند. رفتاری که به نظر می‌رسد محققان را متحیر کرده است.

برای نمونه، افزایش غیرمنتظره تورم ایالات متحده می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های تولید برای صادرات شود و محصولات یک کشور را در بازار جهانی جذاب‌تر کند. به گفته محققان، این اتفاق ممکن است باعث کاهش ارزش پول کشور شود که از لحاظ تئوری باید با افزایش ارزش بیت کوین مرتبط باشد.

اما شواهد این پژوهش برای اثبات این نظریه به‌اندازه کافی قطعی نبودند.

با این حال، اگر افزایش کوتاه‌مدت نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو برای مقابله با تورم می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار آمریکا شود که به‌طور بالقوه باعث افزایش موقت قیمت بیت کوین خواهد شد.

فدرال رزرو نیویورک در گزارش خود، واکنش قیمت بیت کوین را در بازه‌های زمانی ۳۰‌ دقیقه‌ای و یک ساعته در زمان انتشار اخبار مهم اقتصاد کلان با ارزهای فیات اصلی مانند ین ژاپن، یورو، دلار آمریکا و پوند انگلیس مقایسه کرده است.

به‌طرز شگفت‌انگیزی، فدرال رزرو دریافت که بیت کوین تحت تأثیر اخبار پولی یا کلان اقتصادی قرار نمی‌گیرد. با این حال، این بانک مرکزی پذیرفت برای درک نبود ارتباط میان قیمت بیت کوین و عوامل اقتصاد کلان و درک بهتر این نتایج اولیه هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

این گزارش در جمع‌بندی خود می‌نویسد: ما متوجه شدیم که بیت‌کوین به اخبار پولی و اقتصاد کلان واکنش نشان نمی‌دهد. به‌ویژه که متوجه شدیم اینکه بیت کوین به اخبار پولی واکنش نشان نمی دهد، به‌سادگی قابل‌فهم نیست؛ زیرا نقش نرخ‌های تنزیل بانکی در قیمت‌گذاری بیت کوین باعث ایجاد تردیدهای شده است.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 39231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha